آفتاب

سرنوشت مذاکرات کوبا - آمریکا در هاله‌ای از ابهام

سرنوشت مذاکرات کوبا - آمریکا در هاله‌ای از ابهام

به‌رغم آغاز عادی‌سازی روابط میان ایالات متحده آمریکا و کوبا و پس از چهار دور مذاکرات از دسامبر 2014، روند گفت‌وگوها به هیچگونه موفقیت چشمگیری نرسیده و معلق مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، دیپلمات‌هایی از آمریکا و کوبا اواخر ماه مه دور جدید مذاکرات دوجانبه با هدف احیای مناسبات دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های هاوانا و واشنگتن را برگزار کردند. پس از این مذاکرات، طرفین از پیشرفت در روند مذاکرات استقبال کردند، اما جزئیات بیشتری اعلام نشد. حال این روند وارد عدم قطعیت شده است. به نظر نمی‌رسد که کسی از آغاز فوری مذاکرات و یا از سرگیری مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور و حتی بازگشایی سفارت‌ها در پایتخت‌های مربوطه اطلاع داشته باشد.

اینطور به نظر می‌رسد که برخی مسائل از جمله مخالفت داخلی آمریکا با سیاست جدید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال کوبا هنوز حل نشده است. اوباما با مخالفت بسیار شدید نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا رو به روست و این قانونگذاران روز شنبه از تصویب بندی در بودجه حمل و نقل سال 2016 خبر دادند که طبق آن همچنان منع سفر به کوبا ادامه می‌یابد.

این ابتکار عمل از سوی احزاب راست افراطی و با هدف کارشکنی در روابط واشنگتن-هاوانا انجام شد. این پیشنهاد همچنین باید به تصویب سنا نیز برسد، اما کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اوباما برای وتوی آن آماده است. از سوی دیگر نمایندگان ضد کوبا و نومحافظه‌کاران نیز پیشنهاد محدودیت بودجه را مطرح کرده‌اند که بازگشایی سفارت‌ها را غیر ممکن می‌کند.

به‌رغم تدابیر دیپلمات‌ها در دو کشور، دولت‌های هاوانا و واشنگتن در دفاتر حافظ منافع خود با موانعی رو به رو هستند. در 1977 فیدل کاسترو، رهبر وقت کوبا و جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بر روی گشایش دفاتر حافظ منافع توافق کردند. این دفاتر تنها کانال ارتباطی رسمی میان دو کشوری محسوب می‌شود که مناسبات دیپلماتیک آنها سال 1961 به صورت یک‌جانبه از سوی واشنگتن قطع شد.

دیپلمات‌های کنونی کوبا در ایالات متحده آمریکا نمی‌توانند بیش از 40 کیلومتر از منهتن دورتر سفر کنند. آنها همچنین نمی‌توانند بدون اجازه وزارت خارجه آمریکا به اطراف واشنگتن بروند. در کوبا نیز نمایندگان آمریکا اگر بخواهند به خارج از هاوانا بروند، باید رسما دولت کوبا را مطلع کرده و از آن‌ها اجازه بگیرند.

جوزفینا وایدال، مسئول روابط خارجی با آمریکا در وزارت خارجه کوبا می‌گوید: "ما به دولت آمریکا گفته‌ایم که آماده مذاکره درباره این مساله هستیم و در مقابل نیز برخورد با هیات دیپلماتیک آمریکا و نمایندگان آن ارتقا می‌یابد."

وی افزود: "اقداماتی در دفتر حافظ منافع آمریکا در هاوانا انجام می‌شود که می‌توان به عنوان مثال به سازماندهی، آموزش، حمایت و تامین مالی گروه‌های کوچک ضد دولت کوبا اشاره کرد. چنین اقداماتی غیرقابل قبول است. این نوع رفتار از جانب رائول کاسترو، رهبر ارشد کوبا محکوم شده است."

رائول کاسترو چند هفته پیش در جریان سفر به پاناما گفت: "من به رئیس‌جمهور آمریکا گفتم که اصلی‌ترین نگرانی‌ هاوانا در رابطه با دیپلمات‌های آمریکایی این است که آنها به کارهای غیرقانونی‌ای که تاکنون انجام می‌داده‌اند، ادامه دهند."

وی به عنوان نمونه به برنامه دوره‌های آموزشی "روزنامه‌نگاران مستقل" اشاره کرد. دولت کوبا چنین اقداماتی را تلاش آمریکا برای تضعیف دولت و برهم زدن نظم عمومی در کوبا تعبیر می‌کند.

کاسترو تاکید کرد: "نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی رخ دهد. بسیار واضح اعلام می‌کنم که همه ما باید به کنوانسیون 1961 ژنو در رابطه با رفتار دیپلمات‌ها متعهد باشیم."

از سوی دیگر در بیست و نهم ماه مه وزارت خارجه آمریکا از حذف نام کشور کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم خبر داد. پیش از آن، حضور کوبا در آن لیست به عنوان بزرگترین مانع بر سر احیای مناسبات دیپلماتیک دوجانبه میان دو کشور دیده می‌شد، اما مخالفت داخلی اخیر در آمریکا بر سر سیاست اوباما در قبال کوبا، سرنوشت مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

انتهای پیام

کد N850634

وبگردی