آفتاب

اوباما: هنوز راهبرد کاملی برای کمک به عراق در مقابل داعش نداریم

اوباما: هنوز راهبرد کاملی برای کمک به عراق در مقابل داعش نداریم

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که کشورش هنوز راهبرد کاملی برای کمک به دولت عراق در بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط گروه تروریستی داعش ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که پنتاگون در حال بازخوانی روش های کمک به دولت عراق برای آموزش و تجهیز نیروهایش است، اما عراقی ها باید خود نیز در این مسیر تلاش کافی انجام بدهند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که سه هزار تعلیم‌دهنده نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند اما برخی اوقات، تعداد عراقی هایی که برای آموزش به نزد آنها فرستاده می شوند کمتر از "ظرفیت آموزشی" این تعلیم دهندگان است.

اوباما با تاکید بر فقدان یک "استراتژی کامل" از جانب آمریکا در عراق، گفت که تدوین این استراتژی نیازمند همکاری کامل عراقی ها در مورد شیوه جذب نیرو برای ارتش و نیز نحوه آموزش این نیروها است.

وی در عین حال اعلام کرد، کاملا مطمئن است که در صورت حمایت ائتلاف ضد داعش از دولت عراق و حضور نمایندگان گروه های جمعیتی مختلف در دولت، داعش از این کشور بیرون رانده می‌شود.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، هزاران تروریست خارجی همچنان در حال ورود به سوریه هستند و باید تلاش‌های بیشتری برای توقف ورود آنها خصوصا از مرز ترکیه صورت گیرد.

اوباما در دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در حاشیه نشست کشورهای گروه هفت در آلمان گفت: همه این‌ها قابل پیشگیری نیست اما در صورت همکاری بهتر دیگران، کار اطلاعاتی بهتر و هماهنگی بهتر و در صورت نظارت موثر بر آن چه در مرز ترکیه و سوریه روی می‌دهد از بسیاری از این‌ها می‌شود جلوگیری کرد.

اوباما افزود: قطع جریان ورود جنگجویان خارجی موجب انزوا و تضعیف نیروهای داعش خواهد شد زیرا ما بسیاری از آنها را از میدان نبرد حذف کرده‌ایم اما اگر آنها تجدید قوا کنند، مشکل در درازمدت نیز حل نمی‌شود.

اوباما گفت: این یکی از مواردی است که ما از مقامات ترکیه که این مساله را به عنوان یک مشکل قلمداد می‌کنند همکاری عمیق‌تری می‌خواهیم اما آنها ظرفیتی که لازم است را کامل ارائه نکرده‌اند و این مساله‌ای است که به نظرم باید زمان زیادی درباره آن صرف شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد، یک مساله مهم دیگر برخی از نیروهای عراقی هستند که برای جنگیدن آمادگی ندارند. وی گفت: لذا ما خواستار آن هستیم که تعداد بیشتری از نیروهای امنیتی عراق آموزش دیده و آماده و مجهز و متمرکز باشند و عبادی هم همین را می‌خواهد. اوباما با این حال افزود طرف عراقی باید تعهدات بیشتری درباره نحوه استخدام نیرو و نحوه انجام آموزش ارایه کند.

اوباما افزود: آمریکا به تقویت و آموزش نیروهای عراقی و قرار دادن تجیهزات لازم در اختیار آنها و همچنین کمک به آن‌ها ادامه خواهد داد تا نیروهای عراقی بتوانند عملیات علیه شورشیان را گسترش دهند و در این عملیات به منظور دفاع این کشور موفق شوند.

وی خاطرنشان کرد: در گفت‌وگوها با سران کشورهای عضو گروه هفت و دیگر شرکای آمریکا در ائتلاف اطمینان داده شد کمک به دولت عراق برای موفقیت در این روند ادامه یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدر العبادی نیز در این دیدار گفت: من از اوباما، گروه هفت و ائتلاف بین‌المللی علیه گروه داعش برای ایستادن در کنار دولت عراق برای مقابله با این گروه تروریستی قدردانی می‌کنم.

وی افزود: ما در عراق در نقاط مختلف در حال جنگ با داعش هستیم. ما در شهر الرمادی با شکست روبرو شدیم اما این شکست موقتی است و نیروهای امنیتی عراقی به همراه نیروهای بسیج مردمی تحت رهبری ارتش و دولت عراق اکنون کنترل اوضاع را به دست گرفته اند و قادر خواهند بود همه نقاط از دست رفته را آزاد کنند.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: ما موفق شده‌ایم نقاط زیادی را که داعش کنترل آن‌ها را به دست گرفته بود، آزاد کنیم.

انتهای پیام

کد N850526

وبگردی