آفتاب

آب شیرین‌کن‌ها، راه برون رفت از بحران بی‌آبی است

آب شیرین‌کن‌ها، راه برون رفت از بحران بی‌آبی است

ایسنا نوشت:

پدر علم کویر شناسی ایران با اشاره به اینکه برداشت بی رویه آب در مناطق مختلف هرمزگان سبب کاهش سفره های آب زیر زمینی شده است، گفت: جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز، پر و مسلوب المنفعه کردن این گونه چاه ها، جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز و پروانه دار، تغییر نوع کشت منطقه به محصولات کم آب بر، آبیاری در ساعات های شب که تبخیر کمتر است می تواند از منابع آب موجود حفاظت کند.

پرویز کردوانی در همایش "میناب نیناب " افزود: امیدی به احیای آب خوان های دشت میناب نیست، گرمایش زمین سبب شده است که در مناطق پرباران بر میزان بارش افزوده و در مناطق کم باران نیز قلت بارندگی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سیاست‌ها و برنامه های کشور در وهله اول تامین آب شرب مردم و پس از آن دیگر بخش ها مانند کشاورزی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کشورمان در منطقه گرم و خشک و با فاصله اندکی از خط استوا قرار دارد، گفت: عامل ریزش باران هوای پرفشار و کم فشار و وجود ارتفاعات است به همین خاطر شاهد نزولات جوی خوبی در منطقه شمال کشور از مینو دشت تا آستارا هستیم.

کردوانی با بیان اینکه برداشت بی رویه آب در مناطق مختلف هرمزگان سبب کاهش سفره های آب زیر زمینی شده است، گفت: جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز، پر و مسلوب المنفعه کردن این گونه چاه ها، جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز و پروانه دار، تغییر نوع کشت منطقه به محصولات کم آب بر، آبیاری در ساعات های شب که تبخیر کمتر است می تواند از منابع آب موجود حفاظت کند.

پدر علم کویر شناسی با اشاره به موقعیت ممتاز هرمزگان در بهره مندی از خورشید و دریا، گفت: این دو موهبت طبیعی و خدادادی کار جزایر نشینان و سواحل نشینان را راحت کرده است. صنعت آب شیرین کن راه برون رفت از بحران بی آبی در منطقه است.

کردوانی مدیریت منابع در دست و استفاده بهینه از آن را عامل دیگری برای حل مشکل بی آبی منطقه ذکر کرد و گفت: تغییر الگوی مصرف کشت محصولات زراعی و بهره وری بیشتر از آب با رعایت صرفه جویی از راهکار های دیگر است.

پرویز کردوانی با اشاره به اینکه بحران آب هم اینک دامان تمامی فلات ایران به جز نقاط محدودی را گرفته است، گفت: در آینده استان هرمزگان نقش ویژه ای در تامین آب کشور از طریق شیرین کردن آب دریا خواهد داشت و قرار است استان هرمزگان تامین کننده آب 13 استان از طریق آب شیرین کن باشد.

به گفته کردوانی؛ در ساخت آب شیرین کن از همین الان باید به دنبال سوخت پاک مانند خورشید، امواج دریا و باد که در منطقه فراوان است باید رفت .

وی مدیریت منابع آب را از مهمترین راهکارهای مقابله با بحران آب دانست و گفت: در استرالیا برای هر قطره آب برنامه ریزی دارند و اقلیم این کشور مانند کشورمان سخت است اما می بینیم این کشور دامپروری خوبی دارد و خود شاهد بودم که منبع هایی در پشت بام هایشان نصب کرده بودند که آب باران را در خود ذخیره می کند و این آب به سوی منبع های بزرگتر هدایت می شود و به مدت یک سال می تواند تامین کننده آب مورد نیازشان باشد.

وی رطوبت هوا را در دیگر منبع تامین آب در منطقه ذکر کرد و گفت: آب های نامتعارف مانند آب پساب و فاضلاب و رطوبت شرجی می تواند به مصارف غیر شرب برسد و از هدر رفت آب شیرین ممانعت کرد .

کردوانی با اشاره به یکی از کتابهایش به نام " خشک سالی در ایران و راه های مقابله با آن"گفت؛ این کتاب در سالهای اوایل شصت خورشیدی نوشته شده و در آن نوشتم باید نود درصد از چاه های منطقه رفسنجان مسدود شود تا طلای سبز ایران به حیاتش ادامه دهد اما این اتفاق رخ نداد و چاه های منطقه چندین برابر شد و هم اینک بحران در این دشت پسته کاری را تهدید می کند.

کردوانی طرح هایی چون ایران رود و شکافتن بخشی از کوه دماوند برای تلطیف آب و هوای ایران را غیر کارشناسانه خواند و گفت: من تمام این طرح را فقط به یک دلیل واضح و آن به علت کم فشار و پر فشار بودن هوای متراکم که سبب بارندگی می شود رد کردم.

به گفته کردوانی؛ پر کردن چاله های جازموریان، کویر لوت و دشت کویر از آب دریا نیز از ایده های ناپخته در همین راستا بود که با همان ادله رد شد .

وی یاد آوری کرد:منابع آب ایران در دوبخش منابع آب زیر زمینی و سطحی تقسیم می شود. راه افتادن نهضت سد سازی در ایران سبب از بین رفتن تالاب ها و دریاچه ها شد.

این استاد دانشگاه در مورد آب های سفره های زیر زمینی که از منابع مهم تامین آب است، گفت: متاسفانه برداشت بی رویه و بی حساب و کتاب از این منبع سبب پایین رفتن سطوح آب و خشک شدن چاه ها، قنوات و شور شدن و اسیدیته شدن آن‌ها شده است.

پدر علم کویر شناسی وضعیت دشت میناب را بر حسب ظاهر نامطلوب دانست و گفت: بیابانی زایی در این منطقه آغاز شده است و مردم این سامان چاره ای جز مصرف بهینه آب و مدیریت مصرف پیش رو نخواهند داشت.

۴۷۲۳۳

کد N849134

وبگردی