آفتاب

هزینه 20 میلیارد لیره‌ای برای ساخت کاخ جدید اردوغان

هزینه 20 میلیارد لیره‌ای برای ساخت کاخ جدید اردوغان

با وجود تصمیم اخیر شورای کشور ترکیه مبنی بر غیرقانونی بودن ساخت کاخ ریاست جمهوری جدید این کشور موسوم به "آک‌سارای"، هزینه هنگفت صرف شده برای ساخت و نگهداری این کاخ از جمله سرویس‌های بهداشتی آن ذهن مردم این کشور را به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، سرویس‌های بهداشتی کاخ جدید 1000 اتاقی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه شاید از ورقه‌های طلا ساخته نشده باشد اما قیمت هر کدام از این توالت‌ها 5000 تا 10 هزار لیره ترکیه است. 10 هزار لیره ترکیه معادل 17 سکه طلا است. همچنین برآورد می‌شود که هزینه کلی کاخ جدید ریاست جمهوری ترکیه حدود 20 میلیارد لیره باشد. با وجود بحث‌های داغ درباره این کاخ جدید، هزینه‌های واقعی این بنای عظیم غیرقانونی محرمانه باقی مانده است.

اداره توسعه شهری ترکیه که ساخت این بنا را زیر نظر داشته از افشای هزینه‌های واقعی آن امتناع کرده و گفته که این کار باعث صدمه زدن به منافع اقتصادی کشور می‌شود. مهمت شمشک، وزیر خزانه‌داری ترکیه که نخستین بار درباره هزینه‌ ساخت کاخ ریاست جمهوری جدید اظهار نظر کرد، چندین ماه قبل گفته بود که هزینه ساخت این کاخ حدود یک میلیارد و 370 هزار لیبره ترکیه است. البته این مبلغ باعث قناعت مردم ترکیه نشده است.

در این ارتباط اردوغان مبلغ یک میلیارد دلار معادل دو میلیارد و 700 میلیون لیره ترکیه را برای ساخت کاخ جدیدش مطرح کرد.

در همین حال تزجان کاراکوش جاندان، رئیس اتاق معماران آنکارا تاکید کرده که هزینه این کاخ هزار اتاقی به خاطر نماسازی و سایر ریزه‌کاری‌های ساختمانی بسیار بالاتر از آن چیزی است که اردوغان گفته، و هزینه آن در مجموع 20 میلیارد لیره ترکیه بوده است.

این مقام مسئول که این کاخ را نمونه کاملی از یک بنای لوکس و تجملاتی می‌داند، گفت: ما نمی‌توانیم حقیقت این مساله را نادیده بگیریم که ساخت این بنای لوکس اتلاف هزینه است. اگر دولت واقعا از نارضایتی مردمی و اعلام هزینه‌های نادرست از جانب دیگران ناراحت شده باید برای مردم موبه موی هزینه‌ها را بیان کند. ما نیز در این کار به دولت کمک می‌کنیم.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های این کاخ شامل درهای بزرگ به مبلغ 100 میلیون لیره، پنجره‌های گرانقیمت خارجی به مبلغ 701 میلیون لیره، هزینه طراحی پروژه به مبلغ 200 میلیون لیره، هزینه‌های گرمایشی و تامین غذای ماهانه به مبلغ 6 / 3 میلیون لیره، پارکت کف اتاق‌ها به مبلغ 2 / 3 میلیون لیره، و دکورهای سنگی به مبلغ 5 / 1 میلیون لیره است.

انتهای پیام

کد N849057

وبگردی