آفتاب

طرح اشتون کارتر برای تعطیلی زندان گوآنتانامو به کنگره فرستاده می‌شود

طرح اشتون کارتر برای تعطیلی زندان گوآنتانامو به کنگره فرستاده می‌شود

سال‌ها پس از وعده باراک اوباما برای تعطیلی زندان بدنام گوآنتانامو، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که برای ارائه درخواستی به کنگره در این رابطه با کاخ سفید همکاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سنای آمریکا هم اکنون در حال بحث بر روی لایحه سالانه سیاست دفاعی است که اجازه تعطیلی زندان گوآنتانامو در کوبا را می‌دهد اما پیش از آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا باید طرحی را برای تایید روانه کنگره تحت حمایت جمهوری خواهان کند.

زندان نظامی آمریکا در پایگاه دریایی خلیج گوآنتانامو در کوبا پس از 11 سپتامبر 2001 برای نگهداری زندانیان القاعده و طالبان استفاده می‌شود. اوباما پس از روی کار آمدن در سال 2009 وعده داد ظرف یک سال این زندان را تعطیل کند. قانونگذاران جمهوری خواه نگران اسکان زندانیان در داخل آمریکا هستند و با چنین اقداماتی مخالفت می‌کنند. سناتور جمهوری خواه جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا جزو مقام‌هایی است که از مدت‌ها پیش به اوباما گفته است تا طرحی را برای بستن گوانتانامو ارائه کند و از مفهوم لایحه سیاست دفاعی موسوم به "قانون اختیارات دفاع ملی" حمایت می‌کند.

مک کین گفت که پیشنهاد تعطیلی باید شامل طرحی برای رسیدگی به پرونده‌های زندانیان باقیمانده در این کمپ باشد. همچنین باید یک پیشنهادی برای زندانی کردن آتی زندانیان باقیمانده ارائه شود.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هم پس از سفر به سنگاپور، هند و آلمان در راه بازگشت به خبرنگاران گفت: من در حال همکاری با کاخ سفید هستم تا طرحی را ارائه کنیم و پس از آن در کنگره به بحث گذاشته شود. دیدگاه من نسبت به این روند مثبت است.

این زندان که زمانی حدود 800 زندانی داشت، حال حدود 120 زندانی را در خود جای داده است و تعداد زیادی از آنها به کشورهای مبدا و یا کشور سوم منتقل شده‌اند.

انتهای پیام

کد N848512

وبگردی