آفتاب
زنگنه مطرح کرد:

جلوگیری ازفساد انگیزه تک نرخی کردن بنزین/تکذیب افزایش مجدد نرخ‌ها

جلوگیری ازفساد انگیزه تک نرخی کردن بنزین/تکذیب افزایش مجدد نرخ‌ها

وزیر نفت جلوگیری از فساد را انگیزه اصلی دولت از تک نرخی کردن قیمت سوخت خواند و شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد نرخ سوخت یا قطع سهمیه‌ها تا پایان مرداد ماه را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت تاسیسات دریایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش نفت ایران به اندونزی گفت: برای فروش نفت به اندونزی هیچ قراردادی امضا نکردیم و قرار نیست هیچ نفتی به این کشور صادر کنیم.

وی در خصوص سرمایه گذاری‌ها در صنایع نفت ایران نیز افزود: ما مشکل تامین منابع مالی داریم، اما در وضعیتی نیستیم که به دنبال سرمایه گذار جدید باشیم، باید راه های دیگری پیدا کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: اگر تحریم ها برداشته شود، باز هیچ راهی جز این نداریم که در همین مسیری که آغاز کرده‌ایم، ادامه دهیم.

با رفع تحریم‌ها روند توسعه فازها تسریع خواهد شد

زنگنه تاکید کرد: البته با برداشته شدن تحریم ها، این روند تسریع خواهد شد و با تامین تجهیزات و همکاری‌های مدیریتی و پشتیبانی توسعه فازها تسریع می شود.

تشریح قدرت ایران در زمینه تاسیسات دریایی

وی در خصوص فعالیت های شرکت تاسیسات دریایی خاطرنشان کرد: در سال ۷۶ که بنده روی کار آمدم، ما یک سکوی ساده چهارپایه که عرشه ها رویش گذاشته شود و یک متر لوله گذاری هم نمی توانستیم انجام دهیم. در آن زمان فقط شرکت صدرا با توان ضعیفی کار می کرد، اما امروز به یاری خداوند ۵ شرکت قدرتمند در حوزه صنایع دریایی وجود دارد.

وزیر نفت اضافه کرد: شرکت تجهیزات دریایی از همه شرکت ها جلوتر است و امروز چه از نظر نرم‌افزار و چه از نظر سخت‌افزار این شرکت ها با هم رقابت می کنند.

زنگنه ادامه داد: در حال حاضر شرکت های صنایع دریایی ایران توان ساخت سکوها و عرشه ها را داشته و می توانند لوله گذاری کنند و هیچ کشوری در زمینه تاسیسات دریایی در منطقه توانایی رقابت با ما را ندارد.

وی افزود: ما سال گذشته همزمان سه سکوی فاز ۱۲ در دریا، دو سکوی فازهای ۱۵ و ۱۶ و دو سکوی فازهای ۱۷ و ۱۸ را راه اندازی کردیم که در تاریخ صنعت دنیا نیز بی سابقه بود. در دنیا نیز کمتر چنین سابقه ای در زمینه راه اندازی همزمان هفت عرشه وجود دارد.

وزیر نفت ابراز امیدواری کرد وزارت نفت بتواند در زمینه میادین مشترک به وظایف خود عمل کند.

تکذیب صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه این موضوع را تکذیب کرد.

وی در خصوص افزایش قیمت بنزین نیز عنوان کرد: این افزایش قیمت در راستای اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یا جبران کسری بودجه ۶ هزار میلیاردی دولت نبوده است.

افزایش قیمت بنزین به معنای اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها نیست

وزیر نفت با تاکید بر اینکه طبق قانون دولت موظف بوده تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد، اذعان کرد: جدای از درآمدهای مربوط به هدفمندی دولت برای بهینه سازی مصرف سوخت نیاز به ایجاد تعادل در قیمت ها دارد تا مشکلات مصرف بی رویه را حل کند.

زنگنه اضافه کرد: امسال تلاش کردیم سیاست های تک نرخی را اعمال کنیم. در اوایل سال گذشته سه نرخ ۴۰۰، ۷۰۰ و یک‌هزار تومان برای قیمت بنزین وجود داشت که در اواسط سال گذشته سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی را در کارت های سوخت به دو لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی تبدیل کردیم.

وی با بیان اینکه امسال نیز سیاست سوخت تک نرخی را اجرا می کنیم، اظهار کرد: بر این اساس، قیمت بنزین تک نرخی شده و سهمیه ها نیز برداشته شد. سال گذشته متوسط نرخ بنزین ۸۰۰ تومان بود و تنها ۳۰ درصد بنزین کشور به قیمت یک‌هزار تومان به فروش می رسید.

وزیر نفت تفاوت قیمت سوخت را فسادآور خواند و گفت: عموم مردم سالم زندگی می کنند، اما عده ای از این فضاها سوءاستفاده کرده و جرایمی را مرتکب می شوند.

زنگنه ادامه داد: تعداد زیادی از جایگاه‌داران  به علت همین تفاوت نرخ ها و تخلفات ناشی از آن، به زندان افتادند.

وی از ابطال ۵ میلیون کارت خودرو با حمایت ستاد سوخت خبر داد و عنوان کرد: این کارت ها متعلق به وسایل نقلیه ای بود که افراد از آن استفاده ای نمی کردند و فقط سوخت کارت را به فروش می رساندند.

وزیر نفت تصریح کرد: به‌عنوان مثال فردی که سهمیه روزانه حمل و نقل داشت، می توانست در خانه استراحت کرده و سهمیه خود را بفروشد، اما با تک نرخی شدن قیمت بنزین همه باید به کار و فعالیت بپردازند.

زنگنه با بیان اینکه دولت در راستای استفاده مردم از سوخت پاک نرخ سوخت CNG را افزایش نداده است، گفت: طی روزهای اخیر مصرف CNG افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: سهمیه‌بندی، حرص مصرف را افزایش می دهد. تا شهریور ماه این مشکل وجود دارد. همه سعی می کنند ۲.۵ میلیارد لیتری را که در کارت هایشان وجود دارد، مصرف کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه این رقم مصرف بنزین عادی است، افزود: در گازوئیل نیز چند نرخ مصرف وجود داشت. برای کشاورزان، لنج ها و صنایع نرخ های متفاوتی برای مصرف گازوئیل وجود داشت که همه را تک نرخی کردیم، اما سهمیه ها حفظ شد، زیرا یکی از کانال های قاچاق سوخت همین است.

زنگنه از برنامه‌ریزی دولت برای پیمایش سوخت مصرفی خودروهای نفتِ گازسوز خبر داد و گفت: فناوری این اقدام در کشور موجود است و کار پیچیده ای نیست.

وی اضافه کرد: در گاز مایع هم نرخ های متفاوت ۲۱۰ و ۶۵۰ تومانی وجود داشت. علاوه بر این، برای خودروها و صنایع بزرگ نیز نرخ های متفاوتی وجود داشت که همه را به قیمت ۲۳۰ تومان افزایش دادیم.

وزیر نفت علت اصلی اقدام دولت جهت تک نرخی کردن قیمت بنزین را از بین بردن فساد خواند و شایعاتی مبنی‌بر حذف سهمیه ها تا یک ماه دیگر را بی‌اساس خواند.

تکذیب شایعه افزایش مجدد نرخ سوخت

زنگنه تصریح کرد: سهمیه های بنزین تا پایان شهریور ماه معتبر است و دولت به قولش پایبند است.

وزیر نفت با اشاره به شایعاتی مبنی بر اینکه دولت مجددا تا ۲ ماه دیگر نرخ سوخت را افزایش خواهد داد، یادآور شد: این شایعات بی‌اساس بوده و از نظر قضایی قابل پیگیری است، چون به منزله تشویش اذهان عمومی است.

کد N848472

وبگردی