آفتاب
از سوی آقایی انجام شد

تشریح برنامه‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد

تشریح برنامه‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد

رئیس ستاد برگزاری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، گفت: دهه تکریم و غبارروبی مساجد، از تاریخ 18 خردادماه لغایت 27 خرداد یعنی دهه آخر شعبان در مساجد برگزار می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، گفت: دهه تکریم و غبارروبی مساجد، از تاریخ 18 خردادماه لغایت 27 خرداد یعنی دهه آخر شعبان در مساجد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین آقایی در نشستی خبری اظهار کرد: 97 درصد شهدای ما از مسجد برخاسته‌اند. مسجد متعلق به مردم است و موضوع مسجد و پرداختن به آن جزء رسالت‌های ما محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته اهل محل و کارگزاران با یکدیگر به غبارروبی مساجد می‌پرداختند و از سال 90 تاکنون ستادی به عنوان ستاد دایمی دهه تکریم و غبارروبی به راه افتاده که این ستاد همچنان با همکاری مردم غبارروبی مساجد را انجام می‌دهد.

معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، تصریح کرد: برنامه‌های مساجد در طول سال ارزیابی و آسیب‌شناسی می‌شوند و ما سعی می‌کنیم از نام‌هایی انتخاب کنیم که این نام‌گذاری‌ها در نهایت به روز جهانی مساجد وصل شود. بنده همیشه از خود و سایرین می‌پرسم برای مسجد چه کرده‌اید؟ خدمت افتخاری به مسجد و تطهیر و نظافت آن یک افتخار است. برای برنامه‌های مسجد باید یک مطالبه عمومی وجود داشته باشد تا مردم به مسجد بیشتر توجه کنند. مثل نماز صبح که یک مطالبه عمومی از سوی مردم است.

وی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد،‌ گفت:

18خرداد، ۲۰ شعبان؛ مسجد، پایگاه تبلیغ معارف و اهل بیت (علیهم السلام)

19 خرداد، ۲۱ شعبان؛ مسجد، زمینه‌ساز همدلی و همزبانی دولت و ملت

20 خرداد،۲۲ شعبان؛ مسجد، مرکز رشد فضایل اخلاقی و ترویج سبک زندگی اسلامی

21 خرداد، ۲۳ شعبان؛ مسجد، مأمن کودکان، نوجوانان و جوانان

22 خرداد،۲۴ شعبان؛ مسجد، میعادگاه منتظران جوان و انقلابی

23 خرداد، ۲۵ شعبان؛ مسجد، مروج امر به معروف و نهی از منکر

24 خرداد، ۲۶ شعبان؛ مسجد، محور وحدت در جهان اسلام

25 خرداد، ۲۷ شعبان؛ مسجد، کانون حیات طیبه خانواده

26 خرداد، ۲۸ شعبان؛ مسجد، بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت

و27 خرداد، ۲۹ شعبان؛ مسجد، جلوه‌گاه اراده مردم در عمران خانه خدا نام‌گذاری شده است.

رئیس ستاد برگزاری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، ادامه داد: امسال هدف ما این است که مسجد و جوانان را در کنار همدیگر داشته باشیم و به همین دلیل شعار "آینده را از مساجد بسازیم" جزو شعارهای اصلی و راهبردی ما است و هدف ما توجه کردن به اقشار مختلف است که تمامی اقشار باید در مسجد حضور داشته باشند. چرا که ما معتقدیم مسجد باید محل رفت و آمد خانواده‌ها باشد.

آقایی یادآور شد: امسال که سال مسجد و جوان اعلام شده است ما در روز یک‌شنبه هفته گذشته بعد از ولادت حضرت علی اکبر (ع) برنامه‌ای را برای تقدیر از جوانان برگزار کردیم و بنا داریم این حرکت را در طی سال ادامه بدهیم. با این شعار امسال راحت‌تر می‌توانیم برای جذب جوانان در مساجد برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «دهه تکریم فرصتی برای تجلیل و تقدیر از فعالان عرصه مساجد است» گفت: ما در سال گذشته از حدود 450 ائمه جماعات و هزاران نفراز خادمان و مسجدیاوران تجلیل کردیم و در پایان سال هم همایش خدام مساجد را داشته‌ایم و در روز ولادت حضرت عباس (ع) بر اساس قرعه‌کشی که انجام دادیم 41 نفر از خطبای برگزیده را به عتبات عالیات اعزام می‌کنیم. همچنین برای خطبای مساجد کلاس‌های آموزشی نیز از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، افزود: ما از ائمه جماعاتی که در راستای جذب جوانان برای حضور در مساجد فعال هستند و به تعبیری جوان‌یاورند تقدیر می‌کنیم. ما می‌خواهیم پیام مسجد را به کودکان، نوجوانان و جوانان برسانیم و در این راستا باید اقتضاهای سنی آنها را شناسایی کرده و زمینه حضور هر گروهی را در مسجد فراهم کنیم.

آقایی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد، ادامه داد: ما امسال راه‌اندازی شورای فرهنگی مساجد را در دستور کار قرار داده‌ایم که در این شورا باید از آمارها بگذریم و به آرمان‌ها بپردازیم و برای تحقق این شورا از حضور خواهران و برادران بسیجی و دو نفر از فرهیختگان محل و یک نماینده از هیأت امنا انتخاب کرده‌ایم تا بتوانیم برنامه‌های شورا را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: برخی از مساجد مطابق با شئون اسلامی ساخته نمی‌شوند و یکی از برنامه‌های ما این است که اگر قرار است در محل مسجدی ساخته شود بهتر است که آن مسجد به دور از فضاهایی مثل مغازه‌های مجلل و یا پاساژهای مجلل باشد. یعنی بهتر است با یک فاصله‌ای از این مکان‌ها ساخته شود تا آن جذابیت مساجد حفظ و دیده شود.

معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، افزود: در کشورهای دیگر شور و شوق استقبال از ماه مبارک رمضان بسیار دیده می‌شود. ما هم نیاز داریم که برای استقبال از ماه رمضان فعالیت‌هایی را در شهرها و مساجد انجام بدهیم و در این راستا اصحاب رسانه می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. ما در ستاد تکریم از دو سال گذشته از مساجد محوری که برای دهه تکریم و غبارروبی مساجد فعال هستند استقبال کردیم. سال گذشته 800 مسجد در این طرح شرکت کردند و امسال در حدود هزارو 150 مسجد اعلام آمادگی کرده‌اند و ما هم برای آنها بسته‌های آموزشی ارسال کرده‌ایم تا در این دهه به فعالیت بپردازند.

آقایی عنوان کرد: ما با همکاری شهرداری تهران فضاسازی محیطی ایجاد کرده‌ایم. همچنین با رسانه‌های ملی و سایر رسانه‌ها هماهنگی‌هایی داشته‌ایم تا به فعالیت‌هایی در راستای تقویت دهه تکریم و غبارروبی مساجد بپردازند. این برنامه سه سال است که اجرا می‌شود و ما هم توقع زیادی نداریم ولی رسانه‌ها در این راستا می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند و فرهنگ استفاده از ظرفیت مساجد باید توسط رسانه‌ها برای مردم جا بیفتد.

وی گفت: ترویج فرهنگ قرآنی یکی دیگر از برنامه‌های ما است. ما در 400 مسجد استان تهران برنامه کرسی تلاوت را به صورت مستمر داریم و در این مساجد فقط برنامه تلاوت اجرا نمی‌شود بلکه فرازهایی از قرآن انتخاب و توضیحاتی مختصری در مورد آن داده می‌شود و انجام این کار یکی از منویات رهبری است که ما درصدد هستیم به آن جامه عمل بپوشانیم.

معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، خاطرنشان کرد: 500 مسجد هم برنامه تفسیری - ترتیبی قرآن را دارند که تعداد این مساجد امسال افزایش می‌یابد. همچنین آموزش روش تفسیر قرآن را بعد از ماه مبارک رمضان برای 200 مسجد که امام جماعت آنها امادگی لازم برای تفسیر را داشته باشند آغاز می‌کنیم. امام جماعت‌های مساجد باید تفسیر قرآن را به شکل جذاب و عام‌پسند برای مردم بیان کنند و ما در این راستا برنامه‌های آموزشی برای ائمه جماعات در نظر گرفته‌ایم.

آقایی یادآور شد: در طرح نماز صبح که سال گذشته اولین همایش آن را برگزار کردیم حدود 1000 مسجد شرکت کردند و امسال هدف ما این است که تعداد مساجدی که در آنها نماز صبح برگزار می‌شود را به 1500 مسجد برسانیم و استان‌های زیادی مسأله دهه تکریم و غبارروبی مساجد را مورد توجه قرار داده‌اند.

انتهای پیام

کد N848327

وبگردی