آفتاب

امتناع یونکر از صحبت با سیپراس/مذاکرات اولاند، مرکل و سیپراس درباره بحران بدهی یونان

امتناع یونکر از صحبت با سیپراس/مذاکرات اولاند، مرکل و سیپراس درباره بحران بدهی یونان

یکی از منابع دیپلماتیک فرانسوی گفت، همزمان با پایان زمان برای دستیابی به توافقی در خصوص بحران بدهی یونان، صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر یونان در تماس تلفنی درباره بحران بدهی یونان مذاکره کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این منبع دیپلماتیک افزود: آنها وضعیت کنونی را برای کمک به پیشبرد مذاکرات میان یونان و سه نهاد وام‌دهنده ارزیابی کردند.

این مذاکرات سه‌جانبه در آستانه برگزاری نشست گروه هفت در آلمان صورت گرفت که انتظار می‌رود با وجود آنکه الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان شخصاً در این گردهمایی مقامات عالی‌رتبه شرکت نمی‌کند، اما بحران بدهی یونان این نشست را تحت‌الشعاع قرار دهد.

با توجه به اینکه هنوز هیچ توافقی حاصل نشده و بازپرداخت‌های چند میلیارد یورویی باقی مانده، نگرانی‌ها از احتمال اینکه قصور در پرداخت بدهی یونان منجر به اخراج این کشور از منطقه یورو شود، رو به افزایش است.

الکسیس سیپراس روز جمعه از وام‌دهندگان بین‌المللی یونان یعنی صندوق بین‌المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا خواست تا درخواست‌های «بی‌معنی» خود را برای طرح‌های ریاضتی بیشتر در قبال دادن 7.2 میلیارد یورو وام براساس بودجه تعیین‌شده، کنار بگذارند.

پس از آنکه آتن بازپرداخت یکی از وام‌های مهم به صندوق بین‌المللی پول را به تعویق انداخت و در عوض تصمیم گرفت تا به جای بازپرداخت چهار وام صندوق بین‌المللی پول به مبلغ 1.6 میلیارد یورو، آن را تا پایان ژوئن سال جاری میلادی در غالب یک بازپرداخت پرداخت کند، باعث افزایش فشارها در مذاکرات ماندن یا رفتن از اتحادیه اروپا شد.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول قرار است به نشست روز دوشنبه گروه هفت بپیوندد و یکی از منابع دیپلماتیک اروپایی نیز گفت، ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

در همین حال پس از آنکه سیپراس از واژه «بی‌معنی» برای شرایط وام‌دهندگان بین‌المللی درخصوص توافق پول در ازای اصلاحات با هدف دور نگه داشتن کشورش از قصور در پرداخت بدهی استفاده کرد، ژان کلود یونکر، مدیر اجرایی اتحادیه اروپا حاضر به صحبت با سیپراس نشد.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت، یونکر که در تلاش است تا پلی میان آتن و وام‌دهندگانش ایجاد کند از صحبت با نخست‌وزیر یونان امتناع کرد چراکه معتقد است هیچ چیز جدیدی برای مذاکره وجود ندارد.

این در حالی است که یکی از مقامات دولت یونان ضمن رد این گزارش گفت، سیپراس با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه درباره بحران بدهی یک کنفرانس تلفنی برگزار کرده است.

این مقام اتحادیه اروپا گفت: نخست‌وزیر یونان برای ساعت 11 روز شنبه به وقت محلی درخواست یک تماس تلفنی را داشت اما یونکر از صحبت با او امتناع کرد چراکه هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته و پیشنهادات طرف یونانی نیز تحقق نیافته است. در حال حاضر هیچ تحول و پیشرفت جدیدی حاصل نشده در نتیجه چیزی برای مذاکره وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N848260

وبگردی