آفتاب
مولوی عبدالحمید:

شیعه و سنی برای مبارزه با ترویسم متحد شوند

شیعه و سنی برای مبارزه با ترویسم متحد شوند

یک عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، تروریسم را پدیده‌ای زشت و شوم در منطقه توصیف کرد و گفت: شیعه و سنی باید با همدلی و تفاهم برای مبارزه با ترویسم متحد شوند.

یک عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، تروریسم را پدیده‌ای زشت و شوم در منطقه توصیف کرد و گفت: شیعه و سنی باید با همدلی و تفاهم برای مبارزه با ترویسم متحد شوند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی درباره افزایش پدیده ترور و تروریسم در منطقه و دلایل حمایت غرب از این پدیده اظهار کرد: تروریسم پدیده زشت و شومی است که آثار منفی آن در منطقه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: قدرت‌های دنیا ممکن است برای حفظ منافع خود از این پدیده حمایت کنند؛ البته به‌ظاهر می‌گویند ما با تروریسم مخالفیم و با آن مقابله می‌کنند اما آن‌چه که معلوم است این است که تا به‌حال مبارزه آن‌ها علیه تروریسم، مبارزه با معلول بوده است و آن‌ها با معلول جنگیدند نه با علت تروریسم؛ چون تا زمانی‌که علت باقی است مبارزه با معلول فایده ندارد و بر خلاف اصول مسلمه دنیاست.

وی تصریح کرد:‌ اگر کسی بخواهد با پدیده‌ای مبارزه کند باید علل آن پدیده را شناسایی و با آن مبارزه کند اما آنها علل را نادیده گرفتند. علت‌ها، واقعیت‌های موجود در دنیای کنونی و امروز هستند. اگر کسی واقعیت‌ها را نبیند، با آن درست برخورد نکند، به واقعیت‌های موجود جامعه توجه نکند و نسبت به نیازها، خواسته‌ها و مطالبات موجود در جامعه پاسخ‌گو نباشد، به‌هرحال با مشکل مواجه می‌شود؛ مثلاً در مسئله فلسطین، قدرت‌ها این مسئله را نادیده می‌گیرند و خواسته‌ها و قیام مردم فلسطین را که چند دهه است، وجود دارد، نادیده گرفتند و این مردم به حق و حقوق‌شان نرسیدند و به خواسته‌های به‌حق آن‌ها توجه نمی‌شود.

امام‌جمعه اهل‌سنت شهر زاهدان تاکید کرد: زورگویی، سرکوب، نفاق، بی‌سوادی، فقر فرهنگی و مادی و فشار عواملی هستند که مایه ایجاد جامعه تندرو و تروریسم هستند و تروریسم را به وجود می‌آورند. اگر قدرت‌ها به این مسائل توجه نکنند، موفق نمی‌شوند. آمریکا و متحدانش اگر به این مسائل توجه نکنند، موفق نمی‌شوند. اگر مبارزه هم بکنند، موفق نمی‌شوند مگر اینکه علت‌ها را پیدا کنند و این علت‌ها مختلفند. امروزه در کشورهای مختلف تروریسم رشد کرده و در حال پیشرفت است و مقصر، بیشتر حاکمان کشورها و حکومت‌ها هستند که در رأس آن‌ها قدرت‌ها و سازمان ملل هستند. باید این علل و انگیزه‌ها را شناسایی و با علت‌ها مبارزه کرد.

وی در ارزیابی از نقش ایران در امر مبارزه با تروریسم گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیتی که ایران دارد، می‌تواند مؤثر و مهم باشد مشروط به این‌که مبارزه مطابق با اصول باشد، در این صورت نقش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مهم و مؤثر باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که پدیده تروریسم همه جوامع و قومیت‌ها را در بر می‌گیرد، مذاهب و فرق مختلف چطور می‌توانند در کنار دولت‌ها به مبارزه با تروریسم کمک کنند، بیان کرد: تروریسم مذهب و فرقه نمی‌شناسد ازاین‌رو تروریسم چیزی است که همه را درگیر کرده است؛ اما شیعه و سنی می‌توانند با تفاهم، همدلی، همگرایی و مشترکاتی که دارند، از مشترکات‌شان تأسی بگیرند. یکی از مشترکاتشان این است که تروریسم برای همه ضرر است و با هم متحد باشند تا با ترویسم مبارزه کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت و مدیر مدرسه علوم دینی دارالعلوم زاهدان در خصوص برگزاری کنگره بین‌المللی 17000 شهید ترور و این‌که برگزاری این کنگره تا چه اندازه می‌تواند در معرفی ایران به عنوان کشوری که خود قربانی تروریسم است، تأثیرگذار باشد، گفت: این کنگره اگر سیاسی نباشد، خوب است. هم‌چنین اگر به سمت واقعیت‌ها برود خوب است. گاهی کنگره‌ای برگزار می‌شود و مسائل سیاسی را مدّنظر دارد اما اگر روی واقعیت‌ها کار کند و ریشه اصلی ترور را شناسایی و بتواند به جهان، جامعه جهانی و مردم راهکار درست نشان بدهد و ریشه تروریسم را شناسایی کند، چیز خوبی است.

انتهای پیام

کد N848149

وبگردی