آفتاب

مقدم: حسن ظن به مذاکره‌کنندگان پشتوانه عملکرد صحیح آنها خواهد بود

مقدم: حسن ظن به مذاکره‌کنندگان پشتوانه عملکرد صحیح آنها خواهد بود

مدیرمسئول سابق روزنامه جام‌جم گفت: معنی حسن ظن این است که ما در ابتدا باید با نگاه حمایتی و اعتمادآمیز به مذاکره‌کنندگان‌مان اعتماد کنیم که این خودش پشتوانه عملکرد صحیح آنها خواهد شد.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارتباط با نحوه بیان انتقادات به تیم مذاکره کننده، اظهار کرد: مجموعه نظام ما تماماً مقابل دشمن ستیزه‌جو قرار دارد. بنابراین هم به جهت آموزه‌های دینی و هم بر اساس منافع ملی طبیعی است که ما باید در مرحله اول به مسئولین خود اعتماد داشته باشیم. اصل بر اعتماد به فعل و گفتار مذاکره‌کنندگان است.

این فعال سیاسی افزود: معنی حسن ظن این است که ما در ابتدا باید در نگاه حمایتی و اعتمادآمیز به مذاکره کنندگانمان اعتماد کنیم که این خودش پشتوانه عملکرد صحیح آنها خواهد شد. معنی این صحبت آن نیست که اگر اشتباهی کردند تذکر ندهیم و یا آنها را از خطرات احتمالی هوشیار نکنیم. تذکرات می‌تواند از طرف منتقدان، دلسوزین و یا همراهان خود دولت به تیم مذاکره کننده داده شود.

وی در پایان تصریح کرد: تخریب،‌ تضعیف و اهانت به طور کلی مذموم است اما اگر انتقادات را تخریب بنامیم تعریف درستی نکرده‌ایم. اگر بیان، ‌ادبیات و نیت منتقد درست باشد نقدش را تهدید نمی‌دانیم. مقام معظم رهبری یک بار تأکید کردند که دولت باید با همین منتقدین خود به گفت‌وگو بپردازد.

وی در ارتباط با اهمیت بی‌طرفی ناظر و مجری انتخابات، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌هایی که درگیر جریان انتخابات هستند چه در حوزه اجرا و چه در حوزه نظارت قاعدتاً باید از هرگونه جهت دادن به آرای مردم پرهیز کنند. گاه این میل در دستگاه‌های مختلف وجود داشته که احیاناً بتوانند در روند انتخابات تأثیر بگذارند. اما به دلیل مدل تنظیم شده انتخابات در قانون و نظارت دستگاه‌ها همچنین سازوکاری که تنظیم شده و خود مردم عملاً روی انتخابات نظارت داشته باشند، جلوی این تمایل گرفته شده است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اکثر دستگاه‌های اجرایی نیروهای خود را برای انتخابات از دل مردم تأمین می‌کنند و در انتخاب این نیروها جهت‌دهی‌های سیاسی ملاحظه نمی‌شود. متن مردم در مدارس و مساجد هیأت‌های نظارت و اجرایی، مسئولین صندوق‌ها شرکت دارند.

وی همچنین گفت: سازوکار تنظیم شده از طرف قانون مکانیزمی است که جلوی هرگونه تخلفی را می‌گیرد. این بدان معنا نیست که هیچ تخلفی در هیچ سطحی صورت نمی‌گیرد اما تجربه نشان داده در انتخابات‌های ما تخلف سازمان یافته تأثیرگذار امکان وقوع ندارند.

مقدم خطاب به دستگاه‌های نظارتی و اجرایی خاطرنشان کرد: از این روزها که عملاً وارد مرحله اجرایی انتخابات شده‌ایم دستگاه‌های نظارتی و اجرایی باید از نحوه اجرای انتخابات مراقبت کنند. به ویژه آن دسته از مسئولینی که هم مسئولیت اجرایی در انتخابات دارند و هم سمت‌های حزبی دارند. این دوستان باید در اظهارنظرهایشان بسیار احتیاط کنند تا هیچ دخالتی در جهت‌دهی انتخابات نداشته باشند چرا که مسئولیت حزبی‌شان مجبورشان می‌کند تا تلاش کنند کاندیداهای مرتبط با حزبشان در انتخابات رأی بیاورند.

انتهای پیام

کد N848063

وبگردی