آفتاب

شورشیان مالی 20 ژوئن توافقنامه صلح امضا می‌کنند

شورشیان مالی 20 ژوئن توافقنامه صلح امضا می‌کنند

رئیس گروه‌های شورشی تحت رهبری طوارق در کشور مالی گفت که این جنبش 20 ژوئن سال جاری میلادی (30 خرداد) توافق نهایی صلح برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور غرب آفریقا را امضا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جنبش ازواد" به رهبری بلال آغ شریف 14 مه سال جاری میلادی توافق نامه صلحی را با دولت مالی مطرح کرد اما تا تحقق اصلاحات از امضای توافق نهایی امتناع کرد.

شریف پس از انجام مذاکرات در الجزایر در خصوص مسائل امنیتی گفت: ما 20 ژوئن سال جاری میلادی این توافق صلح را امضا خواهیم کرد. انتظار می‌رود این مراسم در باماکو برگزار شود.

جنبش ازواد همچنین با هدف برطرف کردن موانعی که توافق نهایی را به تاخیر انداخته و تحکیم آتش بس در شمال مالی، دو سند مهم را امضا کرد.

شریف گفت: ما متعهد می‌شویم تا به آنچه که امضا کرده‌ایم، احترام بگذاریم.

وزیر امور خارجه مالی گفت: امضای این اسناد اقدام دیگری در راستای دستیابی و حفظ صلح است.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه از سازش و مصالحه‌ای که تمامی احزاب در درگیری‌های مالی از خود نشان داده‌اند، استقبال کرد و از الجزایر برای نقش میانجی‌گری‌اش تشکر کرد.

در همین حال حمدی، نماینده سازمان ملل در مالی نیز از اطلاعیه "جنبش‌ ازواد" استقبال کرد اما هشدار داد که سخت‌ترین بخش این مساله هنوز باقی مانده است.

وی گفت: سخت ترین مرحله اجرای این توافق نامه است.

دولت مالی و چندین گروه مسلح 15 مه سال جاری میلادی "توافق نامه الجزایر" را در باماکو امضا کردند.

انتهای پیام

کد N847672

وبگردی