آفتاب

پاپ در سارایوو: "فضای جنگ" جهان را در بر گرفته است

پاپ در سارایوو: "فضای جنگ" جهان را در بر گرفته است

پاپ فرانسیس با انتقاد شدید از "فضای جنگ"که جهان را این روزها در بر گرفته از مردم بوسنی خواست تا تلاش‌های آشتی را 20 سال پس از درگیری‌هایی که این کشور را تقسیم کرده از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم عشای ربانی در استادیوم المپیک سارایوو گفت: بسیاری از درگیری‌های جهان به تدریج در حال تبدیل شدن به جنگ جهانی سوم است و در عرصه ارتباطات جهانی ما شاهد فضای جنگ هستیم.

وی با انتقاد از کسانی که با انگیزه‌های سیاسی و یا منافع خود در معاملات تسلیحاتی در پی ایجاد تفرقه‌ و جنگ هستند، گفت: برخی به عمد در پی تحریک و ایجاد این فضا هستند. اما جنگ یعنی وجود زنان، کودکان و سالخوردگان در اردوگاه‌ها،‌ یعنی آوارگی اجباری، تخریب منازل،‌ خیابان‌ها و کارخانه‌ها و بالاتر از همه یعنی نابودی زندگی‌ و مرگ. شما معنی این را خوب می‌دانید چون آن را در کشورتان تجربه کرده‌اید.

رهبر کاتولیک‌های جهان زمانی سارایوو را به دلیل آنکه مساجد،‌ کنیسه‌ها و کلیساهایش که در کنار یکدیگر بنا شده‌اند،"بیت‌المقدس اروپا" و محل تجمع فرهنگ‌ها، ملت‌ها ، اقوام و مذاهب مختلف خوانده بود که نیازمند پلی تازه برای حفظ و بقای ارزش‌های قدیمی است.

"رهبر کاتولیک‌های جهان امروز (شنبه) برای سفر یک روزه وارد سارایوو شد تا تعداد اندک کاتولیک‌ها را به ماندن و کمک به ساخت آینده‌ای صلح‌آمیز با مسلمانان بوسنی و مسیحیان ارتدوکس به دنبال جنگ سه‌ جانبه دهه 1990 میلادی ترغیب کند.

دراگان کوویچ، یکی از سه رئیس‌جمهور بوسنی هرزگوین و وینکو پالجیچ، کاردینال بوسنیایی در فرودگاه سارایوو از پاپ استقبال کردند. در سارایوو تدابیر امنیتی بسیار شدیدی برقرار شده و هزاران افسر پلیس در مسیر اتومبیل پاپ فرانسیس به شهر مستقر شدند. مغازه‌ها و رستوران‌ها نیز بسته بودند و به ساکنین این مسیر گفته شده بود تا پنجره‌های خانه‌های خود را بسته نگه داشته و در بالکن‌ها نیز نایستند.

پاپ فرانسیس علاوه بر برگزاری عشای ربانی، با مقامات دولت، کشیشان و راهبه‌های این منطقه دیدار، در یک گردهمایی بین ادیان شرکت و نهایتاً با جوانان راهپیمایی برگزار می‌کند.

پاپ فرانسیس گفته است که برای حمایت از روند صلح و سازش پس از جنگ بوسنی و همچنین ترغیب جامعه کروات‌های کاتولیک که 15 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، به سارایوو سفر کرده است.

براساس برآوردهای واتیکان، بوسنی‌های مسلمان 40 درصد و صرب‌های مسیحی ارتدوکس 31 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

پاپ فرانسیس در چند روز گذشته در پیامی ویدیویی گفت: من شما کاتولیک‌ها را ترغیب می‌کنم تا در کنار دولتمردانتان بایستید و برای جامعه‌ای که به سمت صلح، همزیستی و همکاری حرکت می‌کند، تلاش کنید.

انتهای پیام

کد N847626

وبگردی