آفتاب

بررسی اصلاحات بی‌سابقه در اتحادیه اروپا، همزمان با تهدید انگلیس برای خروج

بررسی اصلاحات بی‌سابقه در اتحادیه اروپا، همزمان با تهدید انگلیس برای خروج

چشم‌انداز خروج انگلیس به عنوان عضو دیپلماتیک مهم و به لحاظ اقتصادی قدرتمند از اتحادیه اروپا طی دو سال آتی، رهبران این اتحادیه را وا داشته تا ارائه امتیازاتی به لندن را برای حفظ آن بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای بنیان‌گذار اتحادیه اروپا مثل آلمان و فرانسه به نحو تعجب‌آوری از درخواست دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس برای تغییر در اتحادیه اروپا پیش از برگزاری رفراندوم، استقبال کرده‌اند.

این رفراندوم که طبق گزارش‌ها پایان 2017 برگزار می‌شود، به شهروندان انگلیسی اجازه می‌دهد تا درباره ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرند. در شرایطی که اولویت اصلی اروپا مقابله با تهدید خروج یونان از حوزه یورو است، کامرون به طور شگفت‌آوری در بسیاری از پایتخت‌های کشورهای بزرگ برای خود حامی یافته است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است: اگر سازشی انجام شود، به نفع همه خصوصاً اروپا است و در همین حال به مردم انگلیس اجازه دهیم تا نظراتشان را بیان کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از دیدار اخیر با کامرون گفت: ما توافق کردیم تا همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم. هر جایی که اراده‌ای باشد، راهی هم وجود ندارد.

از زمانی که کامرون به برگزاری رفراندوم وعده داده، درباره تغییراتی که باید برای ماندن کشورش در اتحادیه اروپا انجام شود، توضیحی نداده است.

یک مساله کاملاً واضح است؛ هیچ تمایلی به تغییر گسترده و اصلاح معاهده‌های اروپا و تصویب آن ظرف دو سال در پارلمان 28 کشور عضو وجود ندارد. اما برای اولین بار رهبران اتحادیه اروپا در حال بررسی اصلاحات کوچکی در مقدمه معاهده‌های فوق خصوصاً قانون اساسی اروپا و یا حتی ایجاد پروتکلی جدید برای الحاق هستند که می‌تواند پس از رفراندوم انگلیس انجام شود. حدود 19 کشور از واحد پولی یورو استفاده می‌کنند و 23 کشور طی دو سال آتی باید مسوولیت اسکان مجدد 40 هزار پناهنده را متقبل شوند.

انتهای پیام

کد N847297

وبگردی