آفتاب

تحولات اوکراین و درخواست برای رعایت توافق آتش‌بس مینسک

تحولات اوکراین و درخواست برای رعایت توافق آتش‌بس مینسک

سازمان ملل از گروه‌های مختلف اوکراینی خواست تا به جای متهم کردن یکدیگر به نقض آتش‌بس، به آن احترام بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل همزمان با اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه هشدار داد، آتش‌بس فعلی در خطر است. وی در این باره گفت: ما نمی‌توانیم نه درگیری‌های کوتاه‌مدت و نه درگیری‌های بلندمدت را در اوکراین بپذیریم.

این در حالی است که تازه‌ترین درگیری‌ها در شرق اوکراین دست‌کم 28 کشته بر جای گذاشته و موجب افزایش نگرانی‌ها درباره نقض کامل آتش‌بس مینسک شده است.

در همین حال اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های خود علیه روسیه در جریان بحران اوکراین را افزایش دهد.

این تحریم‌های اقتصادی که بخش‌های بانکی و نفتی روسیه را هدف قرار داده به مدت شش ماه تمدید خواهند شد.

در این میان نیروهای اوکراینی، شورشیان حامی مسکو را به هدف قرار دادن مواضعی در اطراف دونتسک متهم می‌کنند. در مقابل این شورشیان می‌گویند نیروهای دولتی در مقابل آنها از راکت‌های گراد استفاده می‌کنند.

فلتمن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک خاطرنشان کرد: این آتش‌بس باید کاملاً اجرا شود و حفاظت از جان غیرنظامیان یک اولویت است.

در همین حال در سازمان ملل نیز روسیه و آمریکا یکدیگر را به دلیل افزایش درگیری‌های اخیر در اوکراین متهم کردند.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیروهای اوکراینی را به هدف قرار دادن غیرنظامیان و شکست در تعهداتشان برای رسیدن به یک توافق سیاسی متهم کرد.

چورکین با خطیر خواندن فضای فعلی اظهار کرد: اگر ما به کی‌یف اجازه دهیم خارج از اقدامات سیاسی لازم عمل کند، شرایط با نتایجی غیرقابل پیش‌بینی از کنترل خارج خواهد شد.

در واکنش به این اظهارات سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل عنوان کرد: خشونت‌های اخیر ریشه در تجاوز مشترک روسیه- جدایی‌طلبان دارد.

در همین حال در میان افزایش هشدارها نسبت به نقض این آتش‌بس، پاور قرار است روزهای آینده به منظور دیدار با سیاستمداران اوکراینی به کی‌یف سفر کند.

بحران اوکراین همچنین یکی از محورهای نشست سران کشورهای جی7 خواهد بود که قرار است بدون حضور روسیه امروز و فردا در باواریای آلمان برگزار شود.

پیش از این دیدار، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین طی تماسی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش، باراک اوباما نسبت به فعالیت‌های مشترک روسیه و جدایی‌طلبان در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

پوروشنکو امروز (شنبه) قرار است با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار کند.

در این میان دبیرکل ناتو نیز از روسیه خواست بر حمایت از جدایی‌طلبان اوکراینی خاتمه دهد.

تاکنون بیش از 6400 تن جان خود را در درگیری‌های اوکراین که از آوریل 2014 آغاز شده، از دست داده‌اند.

در همین حال رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهای دولتی توانسته‌اند شورشیان را از شهر "مارینکا" در شرق این کشور بیرون برانند.

به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان این نبرد ۱۲ نفر از شورشیان شرق این کشور از جمله یک تبعه روسیه دستگیر شده‌اند.

ادعای پوروشنکو هنوز به طور مستقل تایید نشده است.

روز چهارشنبه گذشته نبردهای سنگینی در اطراف شهرهای مارینکا و کراسنوریوکا در غرب شهر دونتسک که از اصلی‌ترین مقرهای شورشیان شرق این کشور است، گزارش شده بود.

مطابق توافق مینسک، دو طرف نبرد در اوکراین متعهد شده بودند که تسلیحات سنگین خود را از خطوط مقدم درگیری برچینند.

همزمان رهبر شورشیان در شهر دونتسک از تلفات سنگین نیروهای دولتی خبر داده است.

الکساندر زاخارچنکو، که خود را رهبر جمهوری خودخوانده خلق دونتسک معرفی می‌کند گفته در نبرد مارینکا حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای ارتش اوکراین کشته و حدود یک هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری روسی آر.آی.ای نووستی که از زاخارچنکو نقل قول کرده، در جریان نبرد مارینکا ۱۵ نفر از شورشیان کشته و ۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

پوروشنکو روز جمعه در یک کنفرانس خبری همچنین مدعی شد که تعداد "بی شماری" از نیروهای روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین مستقر شده‎اند، ادعایی که مسکو رد می‌کند و همچون گذشته هرگونه دخالت نیروهای نظامی‌اش در اوکراین را تکذیب کرده است.

رئیس دولت اوکراین در این کنفرانس خبری از اعزام ۵۰ هزار نیرو برای "مقابله با تهدید" در این منطقه خبر داد.

انتهای پیام

کد N847081

وبگردی