آفتاب
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر:

ارزش قائل‌شدن برای نظرات مخالف مورد تاکید دین اسلام است

ارزش قائل‌شدن برای نظرات مخالف مورد تاکید دین اسلام است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: اگر خودشناسی و سالم‌سازی نفس در دستور کار گروه‌ها و جناح‌ها قرار گیرد در این صورت شاهد یک جامعه موفق و پایدار هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: اگر خودشناسی و سالم‌سازی نفس در دستور کار گروه‌ها و جناح‌ها قرار گیرد در این صورت شاهد یک جامعه موفق و پایدار هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، با بیان این‌که «در دین مبین اسلام برای رفتار با دیگران و احترام به عقاید آن‌ها دستورات بسیار زیادی وجود دارد» اظهار کرد: ما هر چقدر که بتوانیم با مفاهیم دین اسلام آشنا شویم به همان میزان می‌توانیم از به‌وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم.

وی افزود: اجتماع مسئله‌ای است که از همان ابتدا مورد توجه دین اسلام بوده و دارای ابعاد و زوایای مختلفی است و تمام افراد و اقشار جامعه هر کدام به زعم خود دارای حقوقی هستند. آنچه که در جامعه اسلامی اهمیت دارد این است که رفتار افراد در جامعه باید مبتنی بر تعالیم ارزشمند الهی و آسمانی باشد و حکومت و نظام ما هم یک حکومت اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در تمام جوامع بشر افراد، عقاید و گرایش‌های مختلفی نسبت به موضوعات مختلف دارند. نکته مهمی که باید در این اختلافات به آن توجه کنیم این است که در نهایت باید در این اختلافات راهی را انتخاب کنیم که منطبق بر مفاهیم ارزشمند اسلامی و الهی باشد. ما تا جایی می‌توانیم نظرات افراد را محترم بشماریم که مخل برنامه‌های اسلام و انقلاب نباشد.

سروستانی افزود:‌ طبیعتا یکی از محورهای مهم و حائز اهمیت در جامعه مباحث اخلاقی، تکریم و احترام و اعتماد به مردم است. همچنین یکی دیگر از توصیه‌هایی که در دین اسلام وجود دارد مشورت افراد با یکدیگر است. انسان‌ها در فضای اجتماعی نظرهای متفاوتی دارند ولی به دلیل داشتن این نظرهای متفاوت نباید خودرأی شوند و اساس کار خود را باید بر مشورت که بسیار مورد تاکید اسلام است، قرار بدهند.

وی گفت: گروه‌ها با هر سلیقه و گرایشی که هستند هرگز نباید وارد خطوط قرمز شوند و نسبت به مبانی و اصول اسلامی بی‌تفاوت باشند. یکی از اصول بسیار اساسی که منطبق با آموزه‌های دینی است و افراد باید آن را رعایت کنند احترام متقابل به عقاید افراد است. متاسفانه گاهی می‌بینیم که در برخی از گروه‌ها و یا حتی در زندگی فردی خود انسان‌ها اگر کسی مخالف نظر و عقیده و میل ما صحبت کند برای تخریب او از هر راه و روشی استفاده می‌کنیم که این رفتار هرگز مورد تائید دین مبین اسلام نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: جامعه اسلامی باید مبتنی بر ارزش‌های دینی و احترام به شخصیت انسانی افراد باشد. خداوند در آیات قرانی بارها از کرامات انسانی سخن می‌گوید و اینکه افراد با تمام عقاید مختلف باید حریم و حرمت یکدیگر را حفظ کنند.

سروستانی گفت: هر گروه و انسانی باید به جای اینکه به عیوب دیگران توجه کند درصدد رفع کاستی‌های خود باشد. اگر خودشناسی و سالم سازی نفس در دستور کار گروه‌ها و جناح‌ها قرار گیرد در این صورت شاهد یک جامعه موفق و پایدار هستیم اما اگر بخواهیم مدام به تخریب شخصیت و عقاید یکدیگر بپردازیم به جایی نمی‌رسیم.

وی افزود: یکی از دستورات مهم دین اسلام که باید به آن توجه کنیم این است که ما باید در کارهای خیر و ارزشمند از یکدیگر سبقت بگیریم. دین اسلام دین ملاطفت و تکریم است. حتی باید با آنهایی که مخالف عقاید و نظر ما هستند به صورت اخلاقی و اسلامی رفتار کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر ادامه داد: اگر می‌خواهیم یک جامعه آگاه و پویا در تمام مسائل سیاسی و اجتماعی داشته باشیم باید برای نظرات مخالف خود در جامعه هم ارزش قائل شویم و همانگونه که امسال سال وحدت و همدلی است باید در سایه این شعار سال، گروه‌های جناحی و سیاسی همگی در جهت پیشرفت و عزت نظام اسلامی و اقتدار آن تلاش کنند.

انتهای پیام

کد N846793

وبگردی