آفتاب
حجت السلام حاجتی در گفتگوی مشروح با مهر:

امام خمینی تنها خدا را به رسمیت می شناخت نه کدخدا را

امام خمینی تنها خدا را به رسمیت می شناخت نه کدخدا را

امام جمعه موقت اهواز با تاکید براینکه امام خمینی هیچکاه در مقابل استکبار سرخم نکرد، گفت: امام خمینی تنها خدا را به رسمیت می شناخت نه کدخدا را.

حجت الاسلام حاجتی در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از مولفه های اصلی راهبرد حضرت امام(ره)  در طراحی، استمرار و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی  را استکبار ستیزی نام برد و گفت: یکی از نکات بسیار برجسته رفتار سیاسی امام، آمریکا ستیزی  و ستیز با صهیونیسم بین المللی بود و وقتی به سابقه قیام حضرت امام به سالهای پیش و پس از انقلاب اسلامی مراجعه کنیم این واقعیت را می توانیم به صورت مشهود، ملموس و عینی از سیره حضرت امام، سخنرانی ها و نامه هایشان برداشت کنیم.

وی افزود: وقتی به ابتدای قیام امام و حوادث آن زمان مراجعه می کنیم به یک نکته بسیار مهم، چشمگیر و قابل دقت برخورد می کنیم و آن این است که موضع گیری های امام(ره) نسبت به آمریکا و استکبار بسیار شدیدلحن تر از موضع گیریهای ایشان برعلیه پهلوی بود.

دکترین و سیاست راهبردی امام نفی استکبار جهانی در راس آنها آمریکا بود

حجت الاسلام حاجتی یادآور شد:  سخنرانی معروف امام در سالهای ۴۲ و ۴۳ که منجر به تبعید حضرت ایشان شد، همواره تبیین خیانت های آمریکا به عنوان یک هدف ثابت برای حملات و افشاگری های بسیار مهم امام قرار داشت؛ لذا نکته ای که باید مورد تاکید قرار بگیرد این است که دکترین و سیاست راهبردی امام نفی استکبار جهانی و در راس آنها آمریکا بوده است.

وی گفت: سیاست راهبردی امام برای بناگذاری انقلاب اسلامی ، به ثمر رساندن آن وبعد حراست از دستاوردهای آن را بر چند رکن رکین بنا شده بود که یکی از آنها استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی بود .

وی با بیان اینکه امام همواره مردم را به هوشیاری در برخورد با توطئه آمریکا توصیه می کردند تصریح کرد: امام یک نگاه بسیار عمیقی نسبت به آمریکا داشتند. یکی از نظریه پردازان مسلمان در سمیناری در مورد شخصیت امام سخنرانی می کرد که به یک نکته مهمی اشاره کرد . این اندیشمند گفت «امام خمینی با ادبیاتی با مردم جهان سخن گفتند که این ادبیات سهل الوصول و قابل هضم برای همگان بود.»

امام جمعه اهواز افزود: یکی از شاخصه های ادبیات سیاسی امام این بود که امام از آمریکا تعبیر به شیطان بزرگ می کرد. امام از این قبیل واژگان نسبت به تبیین ذات آمریکا و قدرت های استکباری استفاده کردند که این گونه تعابیر ریشه در کتب مقدس دارد. یعنی حتی برای نصارا و مسیحیان نیز قابل درک است که این نکته بسیار مهمی است.

وی گفت: موضع گیری امام نسبت به آمریکا در واقع علیه یک کشور و یک نظام سیاسی نبود بلکه خاستگاه موضع گیری امام  در ماهیت آمریکا نهفته بود.

حجت الاسلام حجتی با اشاره به اینکه دکترین سیاسی و راهبرد سیاسی حضرت امام مبتنی بر بینش عرفانی ایشان بود، ادامه داد: امام آنچنان خاستگاهش با خاستگاه آیات قرآنی یکی شده بود که می توانیم بعضی از جمله های ایشان را به عنوان معانی آیات قرآن قرار دهیم مخصوصا در بعدی که امام می فرمایند آمریکا شیطان بزرگ است.

امام(ره)قدرتی را به جز قدرت حاکم الهی به رسمیت نمی شناخت

وی با بیان اینکه ویژگی های شیطان و کارکرد شیطان در نظام سیاسی آمریکا نهفته است، توضیح داد: ظلم به دیگران، تحقیر آموزه های الهی، سر فرود نیاوردن در مقابل خواست خدای سبحان از جمله این صفات است. همچنانکه خداوند سبحان می فرماید (آیه ۶۰ سوره یس) و امام در عمل به این توصیه قرآنی و در عمل به این آیه مبارکه قدرتی را به جز قدرت حاکمه الهی به رسمیت نمی شناخت.

شرق و غرب در نگاه امام به مثابه دو بال مگس بود/امام هیچگاه در مقابل استکبار سرخم نکرد

 امام جمعه اهواز گفت: من این جمله را چند جا نقل کرده ام که حضرت آیت الله مهدوی کنی تعریف می کرد « یک زمانی خدمت امام عرض شد که بعضی آقایان پیام داده اند که شما هم بر علیه شرق موضع می گیرد و هم بر علیه غرب؛ فعلا فقط بر علیه غرب موضع بگیرید و به شرق حمله نکنید.» آیت الله مهدوی کنی گفت:« امام در این رابطه  توضیحاتی دادند و با آن توضیحات من احساس کردم که آمریکا و شوروری در حکم دو بال مگس در نگاه و منظر امام هستند.» چرا چون امام خداوند سبحان را می دید و چون عظمت خدا را می دید عظمت دیگران به چشمش نمی آید و هیچگاه در مقابل استکبار سر خم نکرد.

حجت الاسلام حاجتی تصریح داشت: امام تنها خدا را به رسمیت می شناخت نه کدخدا را و این باعث شد که مرتب و پی در پی استکبار ستیزی یکی از رکن های ثابت فرمایشات امام باشد.

وی همچنین با اشاره به جدایی ناپذیری دین از سیاست در اندشه امام(ره)، گفت: بارها امام تذکر داده و می گفتند تفکرجدایی اسلام از سیاست یک تفکر شیطانی و انگلیسی است. البته این موضوع را من نقل به مضمون می کنم. امام به صراحت می فرمودند ما باید به زندگی پیامبر مراجعه کنیم چرا که پیامبر حاکم بود و حکومت می کرد ؛ بنابراین مقتدای امام(ره) پیامبر(ص) بود. کدام پیامبر؟ پیامبری که کفر را بر نمی تابید. پیامبری که در عرض ۲۳ سال دوران رسالتش نبردهای متعدد داشتند در غزوات متعدد  شرکت کردند به خاطر آنکه حرف کفر به کرسی ننشیند و حرف خدا را به کرسی بنشاند لذا دست به شمشیر شد و این شد مقتدای حضرت امام.

 امام جمعه اهواز تاکید کرد: امام به حضرت ابراهیم اقتدا کرد. کدام ابراهیم؟ ابراهیمی که در قرآن چندین و چند بار خداوند نام او را به نیکی یاد کرده. ویژگی بارز ابراهیم این بود که در مقابل نمرود سر خم نکرد و امام نیز در مقابل بت زمانه سر خم نکرد.

امام(ره) ابهت آمریکا را خرد کرد و بت زمانه را شکست

وی با بیان اینکه امام هم بت زمان را در داخل کشورو هم بت زمانه را در گستره جهانی شکاند، گفت: امام(ره) ابهت آمریکا را از بین برد و مردم از امام به عنوان خمینی بت شکن یاد می کردند. امام کدام بت را شکسته بود؟ بت های روزگار و بت های مدرنیته تمدن مادی نوین را شکسته بود که در راس آنها آمریکا بود. آمریکایی که سرمنشاء تمام مفاسد در کشورهای دنیا بود آمریکایی که ناوش به حرکت در می آید یک حکومت از هستی ساقط می شد. آمریکایی که با یک هلی برد در پاناما دولتی را ساقط کرد و امام(ره) ابهت این ابرقدرت را خرد کرد. کارتر ایران را تهدید به حمله نظامی کرد ه بود، امام بلافاصله سخنرانی کردند و گفتند که کارتر بر طبل تهی می کوبد. تا قبل از امام هیچ کس قادر نبود و نمی توانست با آمریکا اینگونه صحبت کند.

حجت الاسلام حاجتی گفت: آمریکا یک انباشتی از سرمایه های مختلف مادی، سیاسی، اقتصادی و هنری  است . امروز آمریکا انباشتی از قدرت شده که به خودش اجازه می دهد در اقصی نقاط جهان به صراحت و مستقیما دخالت کند.

رابطه ایران و آمریکا رابطه گرگ و میش است

وی با اشاره به اینکه حضرت امام رابطه با آمریکا رابطه گرگ و میش توصیف می کرد، گفت: آمریکایی ها به طبع ذاتشان به گله گوسفند حمله می کنند یعنی مقابل خودشان انسانی نمی بینند که با آنها رابطه برقرار کنند و از جایگاه مساوی با آنها گفتگو کنند. خصلت های گرگ را دارند و گاهی حتی عطش سیر کردن خود را ندارند بلکه به واسطه رفتار درنده خویی به این و آن حمله می کنند که ما مثالهای فراوانی در این رابطه داریم. مانند آنچه که در زندان های گوانتانامو و ابوقریب  رخ می دهد.

وی همچنین در توصیه ای به تیم مذاکره کننده که در حال مذاکره و گفتگو با آمریکا و ۱+۵ است، گفت: توصیه های امام به امت و کارگزاران به اتخاذ روش های الهی، انقلابی و اسلامی در برخورد با دشمنان آنقدر فراوان است که صدای مبارک ایشان در گوش ما است لذا تیم هسته ای ما باید براساس آرمان ها و اصول امام حرکت کند و بداند که طرف مقابلش آمریکایی است که امام آنرا شیطان بزرگ نامیده است.

مذاکره با آمریکا نتیجه برد- برد نخواهد داشت

 امام جمعه اهواز با بیان اینکه مذاکره با آمریکا نتیجه برد- برد نخواهد داشت، گفت: تیم مذاکره کننده باید تنها برای پیروزی قدم بردارد و در مقابل آنان احساس ضعف نکند چراکه اگر چنین شود آنان بر ما متجری می شوند.

وی همچنین در مورد میزان پایبندی تیم مذاکره کننده به خط قرمزها گفت: تیم مذاکره کننده باید به خط قرمزهایی که امام حاضرمان ترسیم کرده اند پایبند باشد. امروز هر نگاه و صدایی که سیره امام حاضر را از سیره امام راحل جدا کند نگاه خیانت آمیز است. حضرت آقا یک نسخه از امام خمینی (ره)  است و  با صراحت می توانیم بگوییم که خامنه ای، خمینی دیگر است .

حاجتی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای باید این را بداند که خود را با رهنمودهای رهبر انقلاب هماهنگ کند چراکه سعادت ملت در این رهنمودها نهفته است و نباید ذره ای از آن خط قرمزها تخطی کنند.

وی افزود: اگر آقا فرمود نظر منتقدین را بخواهید باید نظر منتقدین را جویا شوند. اگر آقا فرمود تاخیر در مذاکرات اشکال ندارد باید با همین رویکرد به مذاکره بروند. اگر حضرت آقا تاکید کردند که من به آمریکایی ها خوشبین نیستیم آنها هم باید مبنا را بر عدم خوشبینی بگذارند آمریکاییها در این مذاکرات بدنبال یک توافق برد- برد نیستند. آمریکایی ها فقط و فقط به فکر این هستند که بر منافع خودشان در منطقه بیشتر از گذشته تسلط یابند.

تیم مذاکره کننده زیاده خواهی های آمریکایی ها را بر نتابد

امام جمعه اهواز با بیان اینکه امام خمینی(ره) از سیرت آمریکا پرده برداری کرد و واقعیت آمریکا را نشان داد، اظهارداشت: تیم مذاکره کننده نباید زیاده خواهی های آمریکایی ها را بر بتابد. بنابراین توصیه ما به عزیزان این است که فرمایشات امام و رهنمودهای رهبری را جدی بگیرند.

توافق خوب توافقی است که نرمش قهرمانانه بر آن صدق کند

وی همچنین با اشاره به ویژگیهای یک توافق خوب ،گفت: یک توافق خوب توافقی است که بر اساس نرمش قهرمانانه باشد  ونرمش قهرمانانه بر آن صدق کند گرچه بعضی از حرکاتی که تیم مذاکره کننده در قالب نرمش قهرمانانه نمی گنجد.مثلا قدم زدن با جان کری نرمش قهرمانانه نبود.اینگونه رفتارها تنها میدان مانور دشمن را زیاد می کند. دشمن خیلی مایل است که این تلقی ولو اشتباه  در میان ملت ها حاکم شود که ایران مناسباتی ابن چنینی با امریکا دارد؛ چرا که ایران الگو سایر کشورها است.

نباید خود را دچار بازرسی های بی حد و حصر کنیم  ولو آنکه به مصاف دشمن برویم

حاجتی یادآور شد: توافق خوب این است که حقوق هسته ای ما حفظ شود عزت ما حفظ شود فرودو، نطنز و اراک تعطیل نشود. به هیچ وجه نباید خود را دچار بازرسی های بی حد و حصر کنیم  ولو آنکه به مصاف دشمن برویم. ابی عبدالله راه را به ما نشان داده است و آن راه «هیهات من الذله» است. می جنگیم می میریم ذلت نمی پذیریم و این شیوه اباعبدالله است.

مذاکرات هسته ای ماهیت امریکا را بیش از گذشته آشکار ساخت

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای ماهیت آمریکا را باردیگر آشکار ساخت، گفت: تنها یک ماه بعد از توافق ژنو دوباره تحریم هایی را بر علیه ما اعمال کردند و هنوز هم برای ما خط و نشان می کشند. قبلا با این لسان تهدید صحبت نمی شد؛ اما امروز صبح، ظهر و شب رئیس جمهور، وزیرامورخارجه و وزیر دفاع سخنگوی کاخ سفید و... با زبان تهدید صحبت می کنند و این قصه امروز اوج گرفته است.

عزت ما در گرو مصاف عاقلانه و اندیشمندانه در حکمت و عزت و مصلحت  با دشمن است

امام جمعه اهواز یادآور شد: این مذاکرات برکتی که نداشت البته امتیازاتی گرفته شده است و از این جهت نگرانیم، اما یک برکتی داشته است و آن این است که بعضی ها در این زمینه بهتر باور کردند که حسن ظن به آمریکایی ها و غربی ها ولو با دادن امتیازها سودی نتیجه این ملت نخواهد کرد و امروز اگر به عزت و اقتدار رسیده ایم در گرو مصاف عاقلانه و اندیشمندانه در حکمت و عزت و مصلحت  با دشمن بوده است و این خط سیری است که امام به ما یاد داد و حضرت آقا نیز در همین چارچوب و مسیر همواره تاکید داشته است.

رمز نجات، از دیدگاه امام

حاجتی خاطرنشان کرد: امروز در بیست وششمین سالگرد رحلت حضرت  امام(ره) می بینیم  که  ندای امام از دیگر کشورهای منطقه به گوش می رسد و بسیاری از سیاستمداران تحت تاثیر ندای امام قرار گرفته اند. آمریکا امروز منفعل است فعال نیست اما ما باید هوشیاری مان را حفظ کنیم و در این راه امام قدم برداریم که راه و رمز و کلید نجات ما این جمله حضرت امام است که فرمود «پشتیبان ولایت فقیه باید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.»

کد N846784

وبگردی