آفتاب

تاکید هارف بر پایبندی ایران به تعهداتش

تاکید هارف بر پایبندی ایران به تعهداتش

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: نگارش جزئیات متن توافق هسته‌ای نیازمند کار کارشناسی زیاد و تصمیمات سیاسی فراوان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود گفت که جان کری وزیر امور خارجه این کشور در تماسی تلفنی با وندی شرمن معاون وزیر و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده بود، در جریان روند این رایزنی‌ها قرار گرفته است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز که در آن مدعی شد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران 20 درصد افزایش داشته است، گفت: ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داریم و این راهی است که ما از طریق آن می‌دانیم در ایران چه اتفاقاتی می‌افتد.

وی ادامه داد: مسأله دسترسی چیزی است که ما همیشه با ایرانی‌ها درباره آن صحبت کرده‌ایم. دسترسی به ما اجازه می‌دهد تا از برنامه‌ هسته‌ای ایران مطلع شویم. ما با آنها رایزنی‌هایی داشته‌ایم و می‌دانیم چه اتفاقاتی در جریان است. بنابراین از نظر فنی می‌دانیم که چرا چنین اتفاقی افتاده است و ما گفته‌ایم که ایرانی‌ها باید تا پایان ژوئن ذخیره اورانیوم خود را تا هفت هزار و 650 کیلوگرم کاهش دهند.

هارف همچنین گفت: ایرانی‌ها اجازه دارند تا به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهند و این چیز عجیبی نیست که قادرند به غنی‌سازی تا سطح 5 درصد ادامه دهند. دلایل فنی زیادی وجود دارد که این قابلیت را به آنها می‌دهد تا طبق برنامه جامع اقدام مشترک به این کار ادامه دهند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، هارف با اشاره به دیدار روز پنج‌شنبه میان وندی شرمن با مدیران سیاسی ایران و گروه 1+5 و اتحادیه اروپا در وین، گفت: رایزنی‌ها در سطح کارشناسان ادامه دارد و اکنون وارد مرحله پایانی تا پایان 30 ژوئن شده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره موضوعاتی که هم اکنون در مذاکرات مورد بحث است، بیان کرد: ما در لوزان بر سر پارامترهایی به توافق رسیدیم که شامل تعداد سانتریفیوژها، رآکتور اراک و برخی موضوعات دیگر می‌شود. اما هنوز جزئیات حول محور این موضوعات باقی مانده است بنابراین برگرداندن این پارامترها در سند این توافق هم به صورت سیاسی و هم در ضمیمه‌هایی که جزئی هستند نیازمند کار کارشناسی زیاد و تصمیمات سیاسی است و این کاری است که ما هم اکنون در حال انجام آن هستیم.

هارف همچنین در واکنش به گزارش اخیر نیویورک تایمز در پیامی در صفحه توئیتر خود این گزارش را پر از اشتباه توصیف کرد و نوشت به هر حال این موضوع مشکل عمده‌ای در مذاکرات هسته‌ای جاری با ایران به وجود نمی‌آورد.

روزنامه نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارش خود مدعی شد: ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در طول یک سال و نیم گذشته افزایش 20 درصدی داشته است که این امر خلاف توافق اولیه ژنو بوده و مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌تر کرده است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد: ایران از زمان توافق اولیه ژنو هیچ اقدامی خلاف تعهدات خود انجام نداده و نیویورک تایمز در گزارش خود به جای ارائه واقعیت یک مناقشه ساختگی ارائه داده است.

هارف در پیام دیگری در صفحه توئیتر خود به بخش‌هایی از گزارش نیویورک تایمز اشاره کرد و خطاب به دیوید سنگر نویسنده این گزارش نوشت : شما می‌گویید که کارشناسان و مقامات غربی دقیقاً نمی‌دانند چرا ذخیره اورانیوم ایران به سطحی رسیده است که حقیقت ندارد.

وی همان‌طور که در نشست خبری روز پنج‌شنبه گفته است در توئیترش نوشت: ما دقیقاً می دانیم که چه خبر است و ایران از برنامه اقدام مشترک پیروی می‌کند.

پس از این‌که هارف این اظهارات را در صفحه توئیتر خود نوشت از سوی برخی تحلیل‌گران سیاسی مورد انتقاد قرار گرفت و آنها وی را به طرفداری از ایران متهم کردند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این انتقادات گفت که نه از ایران بلکه از برنامه اقدام مشترک که از طریق رایزنی با ایران به دست آمده دفاع می‌کند و این‌که همه طرف‌ها تا کنون به آن پایبند بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N846377

وبگردی