آفتاب

مخالفت کانادا به بازگشت روسیه به گروه 7

مخالفت کانادا به بازگشت روسیه به گروه 7

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد تا زمانی که پوتین رئیس‌جمهوری روسیه است این کشور اجازه بازگشت به گروه هفت را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "استفان هارپر"، نخست‌وزیر کانادا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که از گروه هفت انتظار دارد اجازه بازگشت به گروه هفت را به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ندهند. وی این اظهارات را پیش از سفر خود به اوکراین و نشست هفته آتی گروه هفت در آلمان مطرح کرد.

هارپر خاطرنشان کرد که روسیه اقدام به تقویت گشت‌های بمب‌افکن خود در حریم هوایی شمال آمریکا کرده است.

نخست‌وزیر کانادا تاکید کرد: من فکر نمی‌کنم که روسیه تا زمان ریاست‌جمهوری پوتین به گروه هفت تعلق داشته باشد. کانادا بسیار بسیار مخالف حضور پوتین بر سر میز گروه هفت است. بازگرداندن روسیه به گروه هفت عواقبی دارد.

وی افزود: روسیه سعی ندارد رقیبی استراتژیک باشد بلکه قصد دارد تا عامرانه با اتفاقات خوبی که ما قصد به دست آوردن آن در جهان را داریم مقابله کند و هیچ دلیلی برای مقابله با این مسایل وجود ندارد.

وی تاکید کرد: طرز فکر طرفی که ما با آن روبرو هستیم این است که جنگ سرد هرگز خاتمه نیافته و من باید بجنگم تا این پایان را به نحوی تغییر دهم. من فکر نمی‌کنم تا زمان حضور پوتین چیزی تغییر کند.

پوتین نوامبر گذشته هنگام شرکت در اجلاس سران گروه 20 در استرالیا با واکنش سردی از سوی هارپر مواجه شد. زمانی که پوتین برای دست دادن به هارپر نزدیک شد وی به پوتین گفت فکر می‌کنم با تو دست بدهم اما من تنها یک چیز دارم که به تو بگویم تو باید از اوکراین خارج شوی و پوتین در آن زمان هرگونه حضور روسیه در اوکراین را رد کرده بود.

هارپر گفت: این نوع خاص سیاست خارجی روسیه است که بگوید رنگ سفید، سیاه رنگ است حتی اگر همه بدانند که عکس آن صحیح است. من فکر می‌کنم تا زمانی که آنها بر این عقیده باشند جوری با ما رفتار می‌کنند که گویی ما کودن هستیم و واقعاً صحبت با آنها هیچ فایده‌ای ندارد.

انتهای پیام

کد N846318

وبگردی