آفتاب
تحلیلگر ترک در گفتگو با مهر:

«اردوغان» به آرزوهایش دست نخواهد یافت

«اردوغان» به آرزوهایش دست نخواهد یافت

«سمیح ایدیز» سردبیر دیپلماتیک سی ان ان ترک گفت: «اردوغان» در تلاش است تا قانون اساسی ترکیه را به نفع خود تغییر دهد اما به آرزوهایش نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و پنجمین دوره انتخابات پارلمانی که در ترکیه با نام انتخابات عمومی از آن نام برده می شود و به سبب تاثیر مستقیمی که بر انتخاب نخست وزیر و ترکیب کابینه دارد، مهمترین و تاثیرگذارترین انتخابات این کشور نیز به شمار می رود در روز یکشنبه ۷ژوئن ۲۰۱۵ میلادی و مصادف با ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۴ خورشیدی در ۸۱ استان ترکیه برگزار خواهد شد و در این انتخابات ۵۶.۶ میلیون واجد شرایط رای دهی به پای صندوق های رای خواهند رفت.

یکی از اهدافی که حزب حاکم عدالت و توسعه به دنبال آن است تغییر نظام پارلمانی این کشور به نظام ریاست جمهوری است، امری که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقد هستند در صورت پیروزی این حزب در این انتخابات با تغییر قانون اساسی محقق شد و در صورت عدم کسب کرسی های لازم از سوی این حزب در انتخابات این امر محقق نخواهد شد و این می تواند به عنوان اولین شکست سیاسی حزب عدالت و توسعه در یک دهه گذشته که قدرت را در این کشور در دست داشته است به حساب آید.
 

در گفتگویی که در زیر با «سمیح ایدیز» سردبیر دیپلماتیک شبکه آمریکایی سی ان ان ترک صورت گرفته است به بررسی نتایج احتمالی انتخابات پیش روی ترکیه و اهمیت و تاثیر این انتخابات در آینده سیاسی ترکیه و سیاست خارجی این کشور در منطقه پرداخته شده است.

سمیح ایدیز از منتقدان سرشناس حزب حاکم عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است که مقالات و مطالب وی در رسانه های مختلف داخلی و خارجی این کشور مثل جمهوریت، حریت و المانیتور منتشر می شود.

کدام احزاب اصلی در انتخابات ۷ ژوئن رقابت خواهند کرد؟

احزاب اصلی رقابت کننده در انتخابت پیش رو ۴ حزب هستند که عبارتند از حزب حاکم عدالت و توسعه(AKP ) ، حزب جمهوری خلق (CHP )، حزب جنبش ملی (MHP ) و حزب دموکراتیک خلق ها (HDP )

طبق قانون، کسب حداقل ۱۰ درصد آرای ریخته شده به صندوق برای ورود احزاب به پارلمان ترکیه ضروری است. آیا این به این معنی نیست که بسیاری از مردم ترکیه نمی توانند نمایندگان خود را در پارلمان داشته باشند؟ ایا این موضوع در ادامه حضور حزب حاکم عدالت و توسعه در قدرت تاثیری دارد؟

 



بله حد نصاب ۱۰ درصد است و هر کسی که به سن قانونی رسیده باشد و سابقه کیفری نداشته باشد و شهروند ترکیه باشد می تواند در این انتخابات کاندید شود. این قانون همچنین می تواند در مسئله ادامهحضور حزب عدالت و توسعه در راس قدرت تاثیرگذار باشد و شانس موفقیت این حزب را در انتخابات بالاتر ببرد که این امر ناشی از وجود نظام کثرت گرای چند حزبی  در ترکیه است.

انتخابات پیش رو از چه جهتی برای ترکیه اهمیت دارد؟

این انتخابات از نظر آینده دموکراسی پارلمانی ترکیه اهمیت زیادی دارد. اردوغان خواهان نتایج انتخاباتی قوی برای حزب حاکم عدالت و توسعه است تا بتواند قانون اساسی را طبق میل خود تغییر دهد و خودش را  تنها رهبر مطلق ترکیه  کند که فقط بطور صوری به پارلمان پاسخگو باشد.

پیش بینی شما درباره نتایج انتخابات چیست؟

من فکر می کنم که حزب عدالت و توسعه برنده انتخابات خواهد بود اما میزان آرای این حزب به اندازه ای نخواهد بود که اردوغان بتواند به آرزوهایش جامه عمل بپوشاند.

برخی معتقد هستند که دولت بعدی در ترکیه ممکن است یک دولت ائتلافی باشد. اگر چنین باشد ایا دولت ترکیه به سیاست های خارجی منطقه ای فعلی خودش ادامه خواهد داد یا اینکه شاهد تغییراتی در سیاست خارجی ترکیه در منطقه خواهیم بود؟

معنی تشکیل دولت ائتلافی این است که حزب عدالت و توسعه مجبور خواهد بود برای تشکیل دولت دست خود را به سمت افرادی دراز کند که به آن رای نداده اند و این به معنی بازنگری در سیاست خارجی خواهد بود و سیاست خارجی از نگاه های ایدولوزیک سنی گرایانه دور خواهد شد و به سمت واقع بینی به دور از تمایلات فرقه گرایانه حرکت خواهد کرد.

گفتگو:پیمان یزدانی
 

کد N846272

وبگردی