آفتاب

برگزاری همایش امام و انتظار در ژاپن

برگزاری همایش امام و انتظار در ژاپن

همایش امام (ره) و انتظار در ژاپن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بمناسبت سالروز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی (عج) و بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار و معمار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و ارج نهادن به قیام پانزدهم خرداد ماه 1342، عصر روز چهارشنبه سیزدهم خرداد ماه 1394 مراسمی با حضور ایرانیان و ژاپنی‌ها در سالن فردوسی شهر توکیو برگزار شد.

دکتر نظر آهاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در این مراسم با تبریک به مناسب نیمه شعبان میلاد امام زمان (عج) و تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت فداکاری‌های امام در طول حیات به ویژه قیام خونین پانزده خرداد، همزمانی این رویدادها را مرتبط با یکدیگر خواند و گفت: چرا که امام خود منادی اصل انتظار بودند و قیام حضرت امام ادامه مسیر علمای شیعه بخصوص از دوره صفویه تا دوران انقلاب بوده است.

او در ادامه به بررسی انتظار از دیدگاه امام خمینی (ره) پرداخت و شاخصه حرکت و قیام امام را ذکر کرد.

نظرآهاری گفت: امام برای عدالت قیام کردند و وجه شاخص و یکی از اصول شیعه نیز همین نکته است.

وی هم‌چنین به بیان خصوصیات حاکم در مذهب تشییع اشاره و امام (ره) را منادی عدل خواند.

سفیر ایران در توکیو در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با بیان بحث انتظار فرج و قیام از کج‌روی‌ها و انحرافات جلوگیری کردند.

سخنران دیگر این همایش کن جی تومیتا، اسلام شناس ژاپنی، استاد دانشگاه دوشیشای شهر کیوتو، مولف کتاب امام خمینی و مترجم کتب حضرت امام (جهاد اکبر و ولایت فقیه) به زبان ژاپنی بود.

او در ابتدا گفت: بنده از پدری بودایی و مادری مسیحی در کشور سکولار ژاپن متولد شدم و اولین‌بار که به ایران سفر کردم قبل از انقلاب بود و از آن زمان ایران وطن دوم بنده محسوب می‌شود. امسال همزمان با بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام خمینی توانستم زندگینامه امام را با همکاری شرکت یاماکاوا تالیف و منتشر کنم. این شرکت یک پروژه به عنوان صد شخصیت برتر دنیا را شروع کرده بود که صدمین و معاصرترین آن به معرفی امام خمینی اختصاص یافته بود و بنده افتخار تالیف آن را داشتم.

وی اضافه کرد: یک استاد ژاپنی اسلام شناس بازنشسته به نام کامورا این پروژه مطالعاتی را به من پیشنهاد کرد و گفت ابتدا افکار و اندیشه امام خمینی را مطالعه کن. از آن موقع کم کم مطالعه کردم و اولین کارم ترجمه کتاب ولایت فقیه و جهاد اکبر امام خمینی به زبان ژاپنی بود. از این که نتوانسته‌ام حق را ادا کنم و جایگاه، شخصیت و خدمات امام خمینی (ره) را به طور کامل در یک جلد کتاب ارائه کنم، از همه پوزش میطلبم و امیدوارم من را ببخشید. بنده برای شروع مطالعه اندیشه‌های حضرت امام (ره)، ابتدا از مطالعه کتب احکام و بینش اسلامی دبیرستان‌های ایران شروع کردم و برای گرفتن پاسخ بسیاری از سوالاتی که در ذهنم شکل گرفته بود راهی قم و حوزه علمیه این شهر شدم. در آنجا پس از مصاحبت با علما مطالب مبسوطی در خصوص موضوعاتی نظیر اجتهاد، ولایت فقیه و... دریافت کردم که سال‌ها بعد در تالیف این اثر کمک‌های شایانی به بنده کرد.

کن جی تومیتا در پایان به معرفی این اثر فاخر و بخش‌های مختلف آن پرداخت.

دیگر سخنران این همایش هوشنگ علی مددی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در توکیو بود.

او با تبریک به مناسبت میلادامام زمان (عج) و تسلیت به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام و گرامیداشت قیام خونین 15 خرداد در بخشی از سخنان خود گفت: امام از کم نظیرترین و ممتازترین شخصیت‌های تاریخ بشریت پس از انبیا آسمانی و معصومان علیهم السلام بوده است. امام با اندیشه‌های بلند الهی خود و تلاش‌های صادقانه خویش مسیر تاریخ را دگرگون کرده و سرمنشا تحولات عظیم در ایران و جهان شد.

وی هم‌چنین گفت شاید امروز برای نسل جدید این سوال مطرح باشد که امام خمینی چگونه توانست به چنین جایگاهی در ایران وجهان برسد؟

مددی در بخش دیگری از سخنانش گفت آن چه حضرت امام خمینی (ره) را به عنوان رهبری ممتاز و بی‌نظیر مطرح کرد مجموعه‌ای از ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی ایشان بود که در راس همه این‌ها خدامحوری قرار داشت.

او در پایان برخی از وِیژگی‌های حضرت امام در مورد بعد اخلاقی، صداقت در گفتار و عمل، ساده زیستی، نظم و انضباط، اندیشه و سیره سیاسی، رهبری و مدیریت، مدیریت بحران، قاطعیت و شخصیت، موقعیت شناسی، مردم‌داری، دشمن‌شناسی، وحدت میان مذاهب را برشمرد و با تبیین آن‌ها سخنان خود را به پایان رساند.

آخرین سخنران این مراسم حجت الاسلام والمسلمین تاتسوئیچی (ابراهیم) ساوادا، مترجم قرآن کریم به زبان ژاپنی بود که ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت نیمه شعبان و تسلیت و تعزیت به مناسبت بیست و ششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی گفت: بنده ده روز قبل از ارتحال حضرت امام برای اولین بار به ایران سفر کردم. در این مدت در کلاس‌های درس نظاره گر حزن و اندوه و اشک هم‌دوره‌ای‌های خود برای شفای امام خمینی بودم. هر چند زبان فارسی نمیدانستم و برایم این صحنه ها جدید بود، به هر زحمتی متوجه شدم که این راز و نیاز و این اشک ها به خاطر شفای رهبر کبیر انقلاب است. اولین باری که اشک مردم شیعه ایران را دیدم نه در عاشورا بود و نه در دعا برای فرج امام زمان (عج)، بلکه به خاطر ارتحال امام خمینی بود که همه ملت ایران و شاید همه آزادگان جهان به‌ویژه شیعیان در این غم می‌سوختند و اشک می‌ریختند.

او هم‌چنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه شیعه در مذاهب اسلامی گفت: آن چیزی که شیعه را از مذاهب و ادیان دیگر جدا میسازد، گریه و شوق شیعه است که در هیچکدام از ادیان وجود ندارد و خوشا به حال این انتظار که در شیعه زمان ظهور مشخص نیست و هر روزه شیعیان در انتظار فرج آقا امام زمان (عج) هستند. در صورتی که در دین بودا اعلام شده است که منجی انسان‌ها 5 میلیارد و ششصد و هفتاد میلیون سال از زمان تولد بودا ظهور خواهد کرد که در حال حاضر فقط 2600 سال از آن سپری شده است که در قیاس با عدد اول، تقریبا هیچ است و به باور خودشان این میزان را می بایست در انتظار ماند، که یکی از وجوه تمایز تشییع با سایر ادیان، همین مشخص نبودن زمان ظهورمنجی است یعنی این امکان وجود دارد که فردا ، امام عصر (عج) ظهور کنند.

در پایان مداحان اهل بیت با مدیحه سرایی در مدح آقا امام زمان (عج) و حضرت امام خمینی (ره) فضای مجلس را عطرآگین کردند. هم‌چنین پخش نماهنگ‌های گوناگون از زندگی افتخار آمیز حضرت امام خمینی (ره) بخش‌های دیگری از این همایش بود.

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس از زندگی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد تحت عنوان "نمایشگاه عکس و اسناد قیام 15 خرداد 1342" به همراه نمایشگاه آثار حضرت امام (ره) به زبان‌های مختلف و کتاب‌هایی که توسط شخصیت‌های خارجی در مورد امام (ره) منتشر شده در معرض دید علاقمندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N845876

وبگردی