آفتاب
محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

امام (ره) تنها راه موفقیت ملت را همدلی و همزبانی می‌دانستند

امام (ره) تنها راه موفقیت ملت را همدلی و همزبانی می‌دانستند

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام (ره) همواره به کاندیداها و طرفدارانشان توصیه می‌کردند که از شیوه تخریب استفاده نکنند و به شدت با بداخلاقی‌های سیاسی و توهین مخالفت می‌کردند.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در راستای مورد توجه قرار دادن بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) با بیان اینکه ابعاد شخصیتی ایشان از منظرهای گوناگون مورد توجه است،‌ گفت: وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم شخصیتی نظیر حضرت امام کمتر دیده می‌شود که چنین جامعیتی را داشته باشد.

وی افزود: امام (ره) از نظر علمی هم یک فیلسوف الهی، عارف ربانی و یک فقیه اصول و مرجع تقلید بودند و هم اینکه آثار مختلفی در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ فلسفی و اجتماعی مطالعات گوناگون داشتند و آشنایی با فلسفه غرب و فلسفه اسلامی از دیگر وجوه شخصیتی امام راحل را شامل می‌شود.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه حضرت امام (ره) از نظر بعد رفتاری و اخلاقی در زندگی فردی و سیاسی‌شان با اخلاق اسلامی مطابقت داشتند، گفت: همچنین ساده‌زیستی امام نکته‌ای است که باید آن را مورد توجه قرار داد. در همین راستا خاطرم است که وقتی امام (ره) در پاریس زندگی می‌کردند منزل‌شان بسیار کوچک و محقر بود و تعداد زیادی از دانشجویان و سیاسیون از امام (ره) اجازه خواستند تا خانه بزرگ‌تری برایشان تهیه شود و حتی من و حاج مهدی عراقی در منطقه به دنبال خانه‌ای برای ایشان بودیم اما امام (ره) فرمودند که همین جایی که هستم خوب است.

هاشمی ادامه داد: وقتی امام (ره) به تهران آمدند در خانه کوچکی بدون هیچ امکانات و تشریفاتی زندگی می‌کردند و همه اینها نشان می‌دهد که حضرت امام(ره) در کنار توجه به مسائل علمی و فلسفی، ساده‌زیستی را مدنظر داشتند.

وی نظم و شجاعت را نیز از دیگر ویژگی‌های امام راحل برشمرد و گفت: امام (ره) بسیار شجاعانه تصمیم می‌گرفتند و در زمان‌های مختلف با چنین شجاعتی تصمیمات مهمی اخذ می‌کردند. ضمن اینکه رهبری و مدیریت‌شان نیز فوق‌العاده بود و زندگی خود را بیشتر مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) تنظیم کرده بودند.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این گفت‌وگو توجه حضرت امام(ره) به همدلی و همزبانی بین مردم و مسئولین را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: امام (ره) در این رابطه و در مورد موضوع وحدت سفارش‌های زیادی داشتند و وحدت و همدلی را عامل قدرت و اقتدار و تفرقه را عامل ضعف و ذلت می‌دانستند. ایشان همیشه سفارش می‌کردند که مسئولین و مردم باید با هم باشند و در فرمایشات‌شان یدالله مع‌الجماعه را تکرار می‌کردند.

هاشمی افزود: امام (ره) در فرمایشات خود تنها راه موفقیت ملت در برابر توطئه‌های دشمنان را همدلی و همزبانی می‌دانستند و می‌فرمودند تا وقتی شما یک هستید کسی نمی‌تواند این یک را بشکند اما اگر متفرق شدید این موضوع موجب سستی پایه‌های یک ملت خواهد شد و اگر علاقه‌مندید تا کشورتان استقلال داشته باشد باید در همه زمینه‌ها وحدت داشته باشید.

وی در راستای اشاره به فرمایشات و تاکیدات حضرت امام(ره) به سیاستمداران در برهه‌های زمانی چون انتخابات، گفت: ایشان اصل انتخابات را به عنوان یک وظیفه مطرح می‌کردند و می‌فرمودند که انتخابات وظیفه الهی، دینی، ملی و انسانی است. در واقع هم از بعد شرعی و دینی و هم از بعد اجتماعی و وظیفه انسانی این موضوع را مورد توجه قرار می‌دادند.

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایشان همواره به کاندیداها و طرفداران‌شان توصیه می‌کردند که از شیوه تخریب استفاده نکنند و به شدت با بداخلاقی‌های سیاسی و توهین مخالفت می‌کردند.

هاشمی گفت: ‌توصیه همیشگی امام (ره) اخلاق‌مدارانه حرکت کردن مبتنی بر اخلاق اسلامی بود ولی متاسفانه در سال‌های اخیر کشورمان در این راستا حرکت نکرد و کاندیدا یا کاندیداهایی علیه کاندیدای دیگر تبلیغ می‌کردند و از شیوه تخریب برای پیروزی خود استفاده کردند.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: متاسفانه در انتخابات گذشته شیوه تخریب جایگزین شیوه اخلاق‌مدارانه شد ولی امیدواریم با توجه به اینکه سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده بتوانیم در انتخابات آتی از گذشته فاصله بگیریم و انتخاباتی را برگزار کنیم که هم مورد نظر امام (ره) و هم متناسب با یک جامعه اسلامی است.

انتهای پیام

کد N845463

وبگردی