آفتاب

تقاضای آمریکا از کشورهای آفریقایی برای تحت فشار قرار دادن بروندی

تقاضای آمریکا از کشورهای آفریقایی برای تحت فشار قرار دادن بروندی

آمریکا از کشورهای شرق آفریقا خواست با فرستادن نمایندگان بلندپایه خود به بروندی، مخالفت خود را با تصمیم رئیس جمهور این کشور به منظور رسیدن به ریاست جمهوری برای سومین دور مورد تاکید قرار داده و برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور فشار وارد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار کرد، واشنگتن با تصمیم پی‌یر نکورونزیزا، رئیس جمهور بروندی به منظور کاندیداتوری برای سومین دور ریاست جمهوری که نقض توافق‌نامه پایان دهنده به جنگ داخلی بروندی در سال 2005 است، مخالف است.

کربی در بیانیه‌ای گفت: آمریکا مشوق سفر مقامات عالی رتبه کشورهای همسایه بروندی به این کشور است، به این منظور که اهمیت پایبندی به توافقنامه پایان جنگ داخلی موسوم به توافقنامه "اروشا" را مورد تاکید قرار داده و شرایط لازم برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر را تضمین کنند.

این تصمیم نکورونزیزا باعث بروز بدترین بحران در بروندی از زمان توقف جنگ داخلی در آن در سال 2005 شد و نگرانی‌ها درباره بالاگرفتن مجدد خشونتهای قومی در این کشور را افزایش داد. مخالفان نکورونزیزا می‌گویند که وی با کاندیداتوری برای سومین دور ریاست جمهوری، قانون اساسی را نقض می‌کند اما حامیان وی می‌گویند حکم دادگاه قانون اساسی این اجازه را به او خواهد داد.

جان کربی خاطرنشان کرد، واشنگتن از نتیجه اجلاس رهبران آفریقا در کشور تانزانیا طی روز یکشنبه که خواهان تاخیر دست کم یک ماه و نیمه انتخابات بروندی شد، حمایت می‌کند.

اجلاس کشورهای جامعه شرق آفریقا شامل مقامات رواندا، کنیا، تانزانیا، اوگاندا و بروندی بود و جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای مرکزی نیز در آن شرکت کرد.

انتهای پیام

کد N845241

وبگردی