آفتاب

علت بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای حضور در لرستان چیست؟

علت بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای حضور در لرستان چیست؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در لایه‎های پایین‎تر از مدیر پیچیدگی‎هایی وجود دارد که منجر به بی‎رغبتی سرمایه‎گذار برای سرمایه‎گذاری در لرستان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه لرستان، محمدتقی توکلی در دیدار مجمع نمایندگان استان با نماینده ولی فقیه اظهار کرد: باید از همه ظرفیت‎های ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در مسائل و مشکلات استان کمک بگیریم و با همدلی و همزبانی آنها را حل کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث بودجه‎ای در این سه سال روند رشد خیلی خوبی داشتیم، اظهار کرد: بودجه استان در سال 92، 375 میلیارد تومان، در سال 93، 603 میلیارد تومان و امسال به 853 میلیارد تومان رسیده که با احتساب بودجه‎های مرکز، این رقم به یک‎هزار میلیارد تومان رسیده است.

توکلی اضافه کرد: با تخصیص این اعتبارات زیرساخت‎ها تکمیل خواهند شد و روند کار در استان بالا می‎رود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با تاکید بر اینکه بیشتر توجه ما به کارگاه‎های بزرگ مثل بزرگراه‎ها و راه‎آهن است، یادآور شد: در مدت کوتاهی در آینده نزدیک می‎توانیم اعلام کنیم استان به حد مطلوبی از لحاظ زیرساختی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در استان بیکاری است و بیکاری تبعات زیادی دارد، اظهار کرد: معضلات اجتماعی که وجود دارد و مراجعاتی که به ما می‎شود از جمله اختلاف زن و شوهر، طلاق، اعتیاد و مسائلی از این دست که همه ناشی از بیکاری است.

توکلی با طرح این سوال که عدم حل معضل بیکاری در استان چیست، گفت: سه سال است تلاش و رایزنی می‎کنیم تا جذب سرمایه کنیم؛ انگیزه زیادی را در افراد ایجاد کردیم تا سرمایه‎گذاری ایجاد شود اما خیلی از حرف‎هایی که می‎زنیم به منصه ظهور نمی‎رسد در حالی که معضل بیکاری با سرمایه‎گذاری و رشد اقتصادی مرتفع می‎شود.

وی گفت: رکود تورمی کشور و نبود رشد اقتصادی باعث شده بیکاری در لرستان باقی بماند و این در حالیست که فرق ما با کشور این است که استان ما ظرفیت دارد که خیلی جاها این ظرفیت را ندارد و می‎توانیم با کارآفرینی و سرمایه‎گذاری بیکاری را رفع کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه در لرستان موانعی برای سرمایه‎گذاری داریم، یادآور شد: برای شروع یک کار ادارات اصلا انگیزه برای جذب سرمایه‎گذار ندارند و در لایه‎‏های پایین‎تر از مدیر پیچیدگی‎هایی وجود دارد و سرمایه‎گذار را خیلی راحت از دست می‎دهند.

وی گفت: صنعت گردشگری می‎تواند موجب رونق اقتصادی در لرستان شود.

توکلی با انتقاد از اینکه اشکال‎تراشی برای یک کار زیاد است و به جای ساده‎سازی، اشکال‎تراشی می‎کنیم، گفت: همچنین دستگاه‎های نظارتی رقیب‎پذیری را از مدیران گرفته‎اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه می‎خواهیم مرّ قانون را اجرا کنیم ولی با این کار سرمایه‎گذار اذیت می‎شود، اظهار کرد: بالا بودن قیمت زمین و نبود مشارکت مردم هم باعث شده که خود آنها مانع ایجاد کار توسط سرمایه‎گذار باشند. شهرداری، تامین اجتماعی و امور مالیاتی مانع ایجاد کار هستند.

توکلی با تاکید بر اینکه رسانه‎ها در بحث‎های اقتصادی خیلی ورود پیدا نکردند، افزود: این در حالیست که رسانه‎ها می‎توانند فرهنگ کار را ارتقا و تشویقی برای مهارت‎آموزی باشند تا معضل بیکاری در استان حل شود.

وی گفت: لرستان از لحاظ دیانت، استعداد و تولید می‎تواند در کشور مطرح شود و حتی بخشی از اقتصاد مقاومتی لرستان محقق شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یادآور شد: باید از طریق ائمه جمعه موانع بر سر راه سرمایه‎گذاری را با هم و در کنار هم حل کنیم و البته معتقدم همزبانی همه جا هست اما روی همدلی شک و بحث دارم.

انتهای پیام

کد N845190

وبگردی