آفتاب

توصیه‌های قرائتی به بازرسان سازمان بازرسی کل کشور

توصیه‌های قرائتی به بازرسان سازمان بازرسی کل کشور

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: کار بازرسی ظریف است و نباید در کار بازرسی فقط از یک منبع اطلاع گرفت، باید صحت و سقم یک خبر را از چند منبع بررسی کرد تا خدایی نکرده آبروی مومنی بی جهت ریخته نشود.

به گزارش گروه دریافت خبر،خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در جمع بازرسان و کارکنان سازمان بازرسی کل کشور با تبریک ایام ولادت صاحب الزمان(عج) اظهار کرد: امام زمان(عج) ناظر بر همه است. روایت داریم که هر هفته کارهای انسان خدمت امام زمان(عج) ارائه می‌شود.

وی در ادامه چندین تذکر در رابطه با کار بازرسی و نظارت بیان کرد و افزود: بازرسان باید تلاش کنند عیوب را نزد هر کسی نگویند. اگر سازمان بر عملکرد سازمان‌ها نظارت کرد حق ندارد عیوب را پیش هر کسی بگوید. تذکر دیگر آن‌که اخبار را از فاسق کسب نکنید. قرآن در این رابطه می‌فرماید درباره اخباری که کسب می‌کنید، حتما تحقیق کنید. دیگر آن‌که با موج حرکت نکنید؛ خیلی از خبرها موج است و واقعیت ندارد.

این استاد علوم قرآنی و روایی در ادامه با اشاره به اینکه در نهج البلاغه از سه دسته بازرس یاد شده خاطرنشان کرد: یکی بازرس عمومی است و همه مردم حق دارند گزارش دهند و از آن به عنوان «بلغنی» یاد می شود. یک گزارش را نیز کسانی می دهند که حقوق می گیرند و امیرالمؤمنین(ع) درباره این ها می فرمایند «وابعث العیون». بازرس دیگر که در نهج البلاغه یاد شده، «عینی بالمغرب» اند که بازرس ویژه و مخصوص هستند.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه توصیه های خود به بازرسان تصریح کرد: در امر بازرسی از متخصصین استفاده کرده و به موقع ،گزارش تخلف دهید. در دام قرار نگیرید. گاهی اوقات انسان ناخودآگاه در دام قرار می گیرد؛ مانند پذیرش هدیه یا موقعیت. گمان نکنید از این دام ها، بیمه هستید. همه در معرض فریب هستیم؛ گاهی اوقات انسان به نحوی فریب می خورد که خودش هم از آن آگاه نمی شود.

وی با بیان اینکه کار بازرسی خیلی ظریف است، تصریح کرد: کسانی که عمری در علم و تقوا روزگار گذراندند فریب شیطان را می خورند چه برسد به شما که اکثراً جوان هستید؛ بنابراین اگر خدا دست شما را نگیرد، تحصیلات و حقوقدان بودن و این حرف ها کاری از پیش نمی برد. ممکن است راننده ای بعد از 30 سال پشت فرمان خواب برود؛ بنابراین نباید لحظه ای از یاد خدا غافل شد.

حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه آبروی مومن از حرمت کعبه بیشتر است افزود: نباید در کار بازرسی فقط از یک منبع اطلاع گرفت و باید صحت و سقم یک خبر را از چند منبع بررسی شود. حتما گزارش ها را قبل انتشار مورد ارزیابی قرار دهید تا خدایی نکرده آبروی مومنی بی جهت ریخته نشود.

وی خطاب به کارمندان سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه اگر گزارشی از یک تخلف به دست شما رسید آن را در اسرع وقت رسیدگی کنید تا مانع گسترش تخلف شوید گفت: برای تهاجم خبری ،بسترسازی نکنید. چرا که بعضا دشمن از این شرایط سوء استفاده می کند. به ظن و گمان تکیه نکنید. قرآن آیاتی دارد مبنی بر اینکه برخی با ظنیات زندگی می کنند. کار بازرسی را تقسیم کنید. هر پرونده ای را دست هر کسی نسپرید. وقتی بازرسی هم می کنید صفت کرامت داشته باشید. در بازرسی دقیق باشید. همه را با یک چشم ببینید.

انتهای پیام

کد N844708

وبگردی