آفتاب

معاون امنیتی وزیر کشور : نیروی انتظامی مسئول تامین امنیت تجمعات قانونی است

معاون امنیتی وزیر کشور : نیروی انتظامی مسئول تامین امنیت تجمعات قانونی است

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی مسئول تامین نظم و امنیت تجمعات قانونی است، گفت: در خصوص تجمعات غیرقانونی سعی می‌شود با کمترین هزینه تجمع خاتمه یافته و مدیریت شود.

به گزارش ایسنا، ذوالفقاری طی نشستی درباره برگزاری تجمعات به ویژه در خصوص مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، نیروی انتظامی مسئولیت تامین نظم و امنیت تجمعات قانونی را بر عهده دارد.

وی افزود: در مورد تجمعات غیرقانونی نیز مسئولیت جلوگیری وجود دارد اگر با فرض اینکه جلوگیری انجام شد اما تجمع هم شکل گرفت رویکرد کلی این است که با کمترین هزینه تجمع خاتمه یابد و تا جایی که معقول است مدیریت شود و به درگیری و برخوردهای امنیتی نکشد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: البته کسانی که مسئول برگزاری تجمع غیرقانونی هستند بعد از تجمع ممکن است مورد سوال قرار گیرند که نمونه‌هایی هم در این زمینه وجود دارد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین در مورد وضعیت اتباع خارجی نیز گفت: در این مورد با وضعیت ویژه‌ای در کشور مواجه هستیم. بیش از سه دهه است که به طور خاص با آوارگان برخی کشورها بالاخص افغانستان مواجه هستیم و در کنار اینها تعداد قابل توجهی نیز غیرمجاز در کشور وجود دارند.

وی همچنین اظهار کرد: طرح‌های زیادی در یک دهه گذشته به منظور ساماندهی اتباع خارجی انجام شده اما به دلایلی که بخشی از آن خارج از حوزه کشور است این طرح‌ها نتیجه مورد انتظار را نداشته است. به عنوان مثال قرار بوده آوارگان به تدریج و داوطلبانه به کشورشان برگشت داده شوند و افرادی که در داخل کشور هستند نیز تبدیل وضعیت شوند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر 450 هزار نفر از پناهندگان دارای گذرنامه شده‌اند، بیش از 860 هزار نفر کسانی هستند که تحت عنوان آمایش شناسایی شده و آواره محسوب می‌شوند و حدود یک تا 1/5 میلیون نفر اتباع غیرمجاز در کشور وجود دارند و با بررسی‌های اخیر طرح ساماندهی بازنگری شد اما آنچه که می‌تواند این موضوع را به نتیجه برساند همکاری همه‌جانبه کشور افغانستان است. البته تا زمانی که در این کشور بسترهای لازم فراهم نشود قطعا در طرح‌های ساماندهی به نتیجه نمی‌رسیم.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه خوشبختانه دولت جدید افغانستان در این زمینه اهتمام دارد، گفت: در این زمینه طی دو سه ماه آینده طرح مشترکی با افغانستان به منظور ساماندهی اتباع تهیه می‌شود که در پروسه زمانی مناسبی این کار انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: بیش از 800 هزار کلاس در اختیار دانش‌آموزان افغانستانی قرار دارد و حدود یازده هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل و 15 هزار دانشجو نیز در حال تحصیل هستند و تعداد زیادی طلاب افغانی نیز مشغول به تحصیل می‌باشند و بیش از 360 هزار شغل در داخل کشور در اختیار اتباع افغانی قرار دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه سال گذشته 220 هزار نفر بیمه درمانی شده‌اند، گفت: امسال هم بناست این مساله توسعه یابد البته در بحث حرفه‌آموزی نیز تعداد زیادی از اتباع افغانی مهارت‌هایی را آموزش دیده‌اند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: با هماهنگی که بین کشور ما و کمیساریای سازمان ملل متحد و افغانستان وجود دارد امیدواریم بتوانیم روند رو به بهبودی را در این خصوص داشته باشیم.

وی درباره موسسات مالی و اعتباری که غیرقانونی فعالیت می‌کنند نیز اظهار کرد: مسئولیت ساماندهی و قانونمند کردن این موسسات بر عهده بانک مرکزی است. آنچه که با مجوز نیروی انتظامی بوده مربوط به قبل از قانون برنامه پنجم و مجوز صندوق‌های قرض‌الحسنه است اما بعد از تصویب قانون برنامه پنجم اختیار از این دستگاه گرفته شده و مسئولیت آن به عهده بانک مرکزی است.

ذوالفقاری با بیان اینکه بانک مرکزی در مورد موسساتی که قانون را رعایت نکردند پیگیری‌ها را انجام داده و به دنبال ساماندهی است، گفت: جلساتی با رییس کل بانک مرکزی و همچنین شورای امنیت کشور برگزار شده تا مشکلی از لحاظ امنیتی به وجود نیاید.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور اظهار کرد: مساله اصلی این است که قانون‌مند شدن موسسات مالی و اعتباری جزو اولویت‌های بانک مرکزی است.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره انفجار الانبار در عراق و شایعه کشته شدن ایرانی‌هایی که آنجا بودند، گفت: این موضوع بر اساس پیگیری که داشتیم تایید نشد و از طریق سفارت کشورمان در عراق نیز پیگیری شد که چنین چیزی صحت ندارد.

ذوالفقاری درباره سرنوشت چهارده ملوان ایرانی نیز اظهار کرد: یکی از شناورهای صیادی اشخاص حقیقی که 14 نفر ملوان در آن حضور داشتند در بهمن ماه سال 93 از بندر کنارک برای صید ماهی به آب‌های آزاد رفتند و در آنجا دچار نقص فنی شدند و در 700 مایلی بندر چابهار که مدتی آنجا بودند تا این شناور را درست کنند و در این مدت هم موفق نشدند. به تدریج به سواحل سومالی رسیدند و در این مدت از شناورهای عبوری تغذیه می‌شدند البته با مالک شناور هم در ارتباط بودند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: از طریق اداره کل مرزی هم پیگیری‌های لازم انجام شد اما از ماه اردیبهشت ارتباط با این افراد قطع شده که موجب نگرانی بود و در بررسی‌هایی که کاردار کشورمان در سومالی انجام داد و اعلام شد تا این لحظه آخرین اطلاعات این افراد این است که در اختیار گروه تروریستی الشباب هستند که خارج از حیطه دولت سومالی است.

وی افزود: پیگیری‌ها در حال انجام است، رایزنی‌ها نیز صورت می‌گیرد تا بتوانیم این افراد را آزاد کنیم.

به گزارش ایسنا، ذوالفقاری همچنین درباره تدابیر امنیتی برگزاری سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، گفت: مسئولیت کمیته امنیتی ترافیک بر عهده معاونت امنیتی وزارت کشور است و در این راستا جلسات لازم برای تدابیر امنیتی مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) برگزار شده است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور افزود: البته جشن‌های نیمه شعبان نیز برگزار می‌شود و سعی می‌کنیم که در محورهای مواصلاتی قم تهران ترافیک زیادی صورت نگیرد. قرارگاه‌های سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات هم در محل برگزاری مراسم دایر هستند، از طریق پوشش هوایی و بالگرد آسمان حرم را در نظر داریم.

وی افزود: به شورای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها نیز ابلاغ شده که همکاری لازم را با دستگاه‌های مسئول داشته باشند و از مردم هم می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری در تهران امتناع کنند و برای خروج از پارکینگ‌ها نیز عجله نداشته باشند.

ذوالفقاری درباره نحوه برگزاری انتخابات نیز اظهار کرد: ستاد امنیت انتخابات در وزارت کشور با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله ستادکل، سپاه، نیروی انتظامی، ارتش،‌ وزارت اطلاعات و صداوسیما تشکیل شده و ستاد امنیت استان‌ها نیز در روزهای آینده تشکیل خواهد شد.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور افزود: امسال سعی داریم ستاد انتخابات را زود هنگام تشکیل دهیم به دلیل مسائل مختلفی که وجود دارد، از هم‌اکنون نیز مورد توجه است.

وی با بیان اینکه 60 هزار صندوق در محل اخذ رای مستقر هستند، گفت: 300 هزار نفر نیرو برای انتخابات به کار گرفته می‌شود که در سایر نقاط نیز نیروهای خود را برای برگزاری انتخابات افزایش خواهیم داد.

ذوالفقاری با اشاره به رصد فضای مجازی گفت: فضای مجازی را نیز از هم‌اکنون رصد می‌کنیم و این کار توسط وزارت اطلاعات، سپاه، ناجا و وزارت کشور انجام می‌شود و ستاد انتخابات خروجی‌ها را در این فضای مجازی بررسی می‌کند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور افزود: در مورد حادثه مهاباد در زمینه فضای مجازی 56 درصد کاربرانی که مردم را تحریک کرده‌اند خارج از کشور و متعلق به یک کشور بوده است.

وی با بیان اینکه اطلس امنیتی انتخابات کشور در حال تهیه است، گفت: بر این اساس نقاط آسیب‌پذیر یا اشکالاتی که وجود دارد مدیریت می‌شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: یکی از راهبردها برای تامین انتخابات، برخورد سریع، قانونی و بدون تبعیض با تخلفات و جرایم انتخاباتی است که در ابلاغیه‌ها به فرمانداران گفته شده که بدون ملاحظه با هر تخلفی برخورد کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در مورد داعش نیز گفت: داعش تهدیدی برای کشور محسوب نمی‌شود و بیرون از مرزها تهدیدی علیه کشور ما از این طریق متوجه نیست. آنها از درون جمعیت می‌توانند برنامه‌های خود را عملیاتی کنند.

وی درباره تجمع در مشهد نیز گفت: مجوز تجمع در مشهد با عنوان زیاده‌خواهی‌های 1+5 است نه تجمع علیه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تاکنون هیچ تجمع علیه تیم هسته‌ای نداشتیم و باید بدانیم که دو قطبی کردن مساله هسته‌ای در کشور کار درستی نیست.

ذوالفقاری همچنین در مورد لغو سخنرانی علی مطهری در شیراز، اظهار کرد: در این خصوص پرونده تشکیل شده و هشت نفر از کسانی که حضور داشتند بازداشت شدند البته سه نفر از افرادی که در برگزاری مراسم عامل بودند هم سوال واقع شدند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه علت لغو سخنرانی علی مطهری امنیتی نبوده، گفت: آنطور که ما دریافت کرده‌ایم دو مراسم در آن سالن در حال برگزاری به فاصله کمتر از یک ساعت بوده که با برنامه بعدی لغو شده و این مراسم توسط شهرداری پیش‌بینی شده بود.

ذوالفقاری درباره تجمع در دانشگاه شیراز در روز گذشته نیز اظهار کرد: تحصنی در شیراز نداشتیم و سخنرانی زیباکلام و لنکرانی بوده که پس از آن عده‌ای داخل دانشگاه جمع شده بودند و اینکه تجمعی علیه تیم هسته‌ای باشد وجود نداشته است.

29220

کد N844402

وبگردی