آفتاب

درخواست رهبران سابق اسپانیا و آمریکای لاتین از رئیس‌جمهور ونزوئلا

درخواست رهبران سابق اسپانیا و آمریکای لاتین از رئیس‌جمهور ونزوئلا

رهبران سابق اسپانیا و آمریکای لاتین از رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواستند تا زندانیان سیاسی را آزاد کرده، به حقوق اساسی و آزادی‌ها احترام گذاشته و فضایی برای مذاکرات سیاسی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این بیانیه از سوی 27 رهبر سابق آمریکای لاتین پس از آن صادر شد که ونزوئلا به دو تن از روسای جمهوری سابق اجازه بازدید از زندان‌های سیاسی و زندانی که لئوپولدو لوپز و دانیل سبالوس، از رهبران اپوزیسیون حضور داشتند، نداد.

این دو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از اوایل 2014 زندانی هستند و جرم آنها تحریک معترضانی است که به ماه‌ها درگیری میان معترضان با پلیس و حامیان دولتی ختم شد و 43 تن که عمدتا معترض بودند، کشته شدند.

در بیانیه این رهبران آمده است: ما از مقام‌های ونزوئلایی می‌خواهیم تا فضای گفت‌وگو و صلح را با هدف معکوس کردن گرایش‌های مضری که آزادی‌های اساسی و حقوق بشر تمام ونزوئلایی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ایجاد کند.

امضاکنندگان این بیانیه اعلام کردند: ما درخواست می‌کنیم تا پیگرد مخالفان خاتمه یافته و زندانیان سیاسی آزاد شوند و علاوه بر آن، انتخاباتی که قرار است اواخر 2015 برگزار کنند، عادلانه و شفاف باشد.

از جمله امضاکنندگان این بیانیه آندرس پاسترانا، رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا و خورخه کویروگا، رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا بودند که به آنها اجازه دیدار با لوپز و سبالوس داده نشد. از دیگر امضاکنندگان آن، خوزه ماریا آزنار نخست‌وزیر سابق اسپانیا، فرناندو دولا روآ رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین و سایر رهبران سابق از شیلی، اکوادور، مکزیک، پرو و کلمبیا بودند.

انتهای پیام

کد N844101

وبگردی