آفتاب
محمد جواد ظریف:

بیش از هر زمان دیگری نیازمند رجوع به اندیشه‌های امام خمینی(ره) هستیم

بیش از هر زمان دیگری نیازمند رجوع به اندیشه‌های امام خمینی(ره) هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جهان امروز ما به دلیل اشغال‌های خارجی و ساختار ظالمانه نظام بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری زشت‌ترین چهره بکارگیری خشونت را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد ظریف به دلیل کسالت نتوانست در افتتاحیه نهمین همایش سیاست خارجی حضرت امام (ره) حضور یابد. بنابراین؛ متنی که از سوی وزیر امور خارجه کشورمان برای حاضرین در همایش قرائت شد، به شرح زیر است:

سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) را به تمام حق‌جویان جهان از جمله مسلمانان و مشتاقان آن امام راحل تسلیت می‌گویم و اعتقاد دارم که با وجود آن‌که نزدیک به ربع قرن از درگذشت آن بزرگوار می‌گذرد اندیشه‌های تابناک و انسان دوستانه ایشان همواره چراغ راهی برای هدایت فرد و جامعه بوده و مرگ و گذشت زمان نتوانسته است در وی از درخشانی و اثرگذاری آن بکاهد.

با توجه به این‌که عنوان این همایش نفی خشونت و افراطی‌گری در دیدگاه امام خمینی (ره) انتخاب شده است؛ باید بگویم برگزیدن عنوان نفی خشونت و افراطی‌گری در دیدگاه امام خمینی (ره) انتخابی شایسته و با درک صحیح از شرایط کنونی منطقه و نظام بین‌المللی محسوب می‌شود؛ زیرا ما بیش از هر زمان دیگری برای کمک به ساخت دنیایی عاری از خشونت و افراطی‌گری و برقراری صلح نیازمند رجوع به اندیشه‌های مصلحین بزرگی چون امام خمینی(ره) هستیم.

من عمیقا اعتقاد دارم که اندیشه‌های عملی آن بزرگوار بر این بنیاد استوار بوده و پرداختن به آن می‌تواند شیوه‌هایی را برای جلوگیری از افتادن در ورطه افراط و تفریط هم برای حکومت‌ها و هم برای جوامع مسلمان به دنبال داشته باشد.

سال گذشته جمهوری اسلامی ایران این افتخار را داشت که میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری باشد و حضور گسترده و استقبال جهانی از این کنفرانس نشان داد که نه تنها فرهیختگان که بسیاری از سیاستمداران دوراندیش جهان نیز به درستی از خطری که خشونت و افراطی‌گری برای جهان امروز پدید آورده آگاهی دارند اما برای غلبه بر آن لازم است قدم‌های بلندی با همکاری همدیگر برداشته شود.

با وجود آن‌که خشونت و افراط در ساختار نظام بین‌الملل همواره بحث جدایی‌ناپذیر از سیاست قدرت‌های بین‌المللی را برای پیشبرد اهداف و منافع خود بوده اما جهان امروز بیش از هر زمان دیگری زشت‌ترین چهره بکارگیری این شیوه را به نمایش گذاشته است.

شرایط کنونی جهان حاکی از این واقعیت است که گسترش خشونت و افراط نه تنها معلول اشغال خارجی، ساختار ظالمانه نظام بین‌المللی و بسترهایی است که در درون جوامع برای آن وجود داشته و دارد بلکه نتیجه غرض‌ورزی برخی از رهبران سیاسی است که با سرمایه‌گذاری و افراد و جریان‌های افراطی همچنین با مشروعیت‌بخشی به رفتار آن‌ها تلاش کرده‌اند از آن‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بهره گیرند و به آن‌ها این امکان را بخشیده‌اند تا با تکیه بر ابزار خشونت و ایجاد ترس در جوامع مختلف در شرق و غرب عالم به ویژه در منطقه ما صلح و آرامش را از میان بردارند و همین شیوه برخورد است که موجب شده تا خشونت و افراطی‌گری مرزها را درنوردیده و برای تمامی خطوط سیاسی و اجتماعی خود را به نمایش بگذارد.

امسال در حالی همایش بین‌المللی بزرگداشت امام خمینی(ره) را برگزار می‌کنیم که موجی از خشونت و افراطی‌گری جهان را فرا گرفته است. در غرب رشد جناح‌های افراطی دست راستی و احزاب پوپولیستی به مهاجرستیزی، اسلام‌ستیزی، خشونت و تولید و صدور ترور منجر شده است و بخش‌هایی از جهان اسلام نیز به صحنه جنایات بی‌پایان و کشتار روزانه انسان‌های بیگناه تبدیل شده است. علاوه بر این گروه‌های تروریستی با نام دین وحشتناک‌ترین جنایت‌ها را علیه‌ها انسان‌های بیگناه مرتکب می‌شوند و پیوستن صدها نفر با گرایش‌های افراطی از کشورهای مختلف به آن‌ها هسته وحشتناکی‌ از جنایات علیه بشریت در منطقه تشکیل داده است.

ادامه دارد...

کد N844085

وبگردی