آفتاب

سازمان ملل خطاب به انگلیس: راه آلمان نازی را پیش نگیرید

سازمان ملل خطاب به انگلیس: راه آلمان نازی را پیش نگیرید

هشدار یک مقام بلندپایه سازمان ملل به انگلیس مبنی بر این که این کشور در صورت خروج از کنوانسیون حقوق بشر اروپا قدم در راه آلمان نازی خواهد گذاشت، باعث خشم مقامات لندن شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی میل، اخیرا دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در سخنانی از احتمال لغو عضویت انگلیس در کنوانسیون حقوق بشر اروپا به سبب لغو قانون حقوق بشر این کشور و جایگزینی آن با یک منشور حقوق شهروندی خبر داد.

فرانسوا کرپو،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق مهاجران به انگلیس هشدار داد،‌ در صورتی که از کنوانسیون حقوق بشر اروپا خارج شود همان راهی را که آلمان نازی در دهه‌های 1930 و 1940 پیمود را طی خواهد کرد.

در پی مطرح شدن این اظهارات وزیر دادگستری انگلیس با توهین آمیز خواندن این اظهارات از سازمان ملل خواست تا علیه آنها موضع گیری کند.

مقامات حزب محافظه کار انگلیس به این سبب که قانون حقوق بشر این کشور کار را برای استرداد مجرمان خارجی سخت کرده قصد لغو آن را دارند.

پروفسور کرپو روز یکشنبه اظهار کرد سرکوبگری‌های آلمان نازی در دهه 1930 بود که موجب تشکیل کمیسیون حقوق بشر اروپا بعد از جنگ جهانی دوم شد.

وی گفت: اگر منشور حقوق شهروندی انگلیس همان حقوق لحاظ شده در قانون حقوق بشر را به همان شیوه تضمین کند مشکلی با این مساله ندارد اما خروج از کنوانسیون حقوق بشر اروپا یک مساله دیگر است.

دومنیک راب، وزیر دادگستری انگلیس در واکنش به این اظهارات گفت: مقایسه کردن منشور حقوق شهروندی انگلیس با آزار یهودیان توسط آلمان نازی توهین آمیز و نشان دهنده نادانی است. سازمان ملل باید از چنین اظهارات مضحکی فاصله بگیرد.

انتهای پیام

کد N843851

وبگردی