آفتاب

کردهای سوریه؛ از جنگ با داعش تا انتقادات حقوق‌بشری

کردهای سوریه؛ از جنگ با داعش تا انتقادات حقوق‌بشری

کردهای سوریه در درگیری خود با داعش توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی به دست آورند و کنترل مناطق بسیاری را از شمال شرق سوریه گرفته تا شمال غرب این کشور در اختیار بگیرند و امنیتی نسبی را در این مناطق برقرار کنند اما با همه این احوال اقدامات اخیر آنها باعث شده با اتهاماتی از سوی نهادهای حقوق بشری مواجه شوند و نگرانی‌هایی را درباره آینده این مناطق برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نیروهای کرد پس از درگیری‌ با تروریست‌های داعش کنترل مناطق زیادی در سوریه را از چنگ این گروه خارج کرده‌اند گرچه این مناطق در مقایسه با مساحت‌های وسیعی از خاک سوریه که همچنان در دست داعش است، بسیار کوچک به نظر می‌رسد.

اکنون کردها در شمال شرق سوریه کنترل کامل شهرهای "عامودا"، "ترب سپی"(قبور البیض)، "سری کانی"(راس العین)، "درپیسی"، "دیریک" (المالکیه)، منطقه نفتی "رمیلان" و "تلتمر" که همگی در استان "حسکه" واقع‌اند، در دست دارند.

نیروهای کرد همچنین کنترل خود را بر شهرهای بزرگ قامشلی و حسکه (مرکز استان) گسترش داده‌اند و اداره این شهرها را با ارتش و نیروهای دفاع ملی وابسته به دولت سوریه، تقسیم کرده‌اند.

کردها همچنین کنترل شهرهای کوبانی (عین العرب) در شمال، عفرین در شمال غرب استان حلب واقع در شمال غرب سوریه و دو محله کردنشین بزرگ شهر حلب یعنی "شیخ مقصود" و "الاشرفیه" را در دست دارند. آنها پس از درگیری‌های شدید با داعش برای مدتی کوبانی و تلتمر را از دست دادند اما بار دیگر توانستند کنترل این مناطق را به دست آورند.

در واقع می‌شود گفت که کردها تقریبا تمامی مناطق کردنشین سوریه را از دست داعش خارج کرده‌اند و با توافقی که با دولت سوریه دارند اداره این مناطق را خود به دست گرفته‌اند گرچه به نیروهای دولتی سوریه نیز اجازه فعالیت در مناطق خود را می‌دهند. آنها حتی برخی مناطق مسیحی نشین شمال سوریه را نیز از داعش پس گرفته‌اند.

اما با همه این موفقیت‌ها سازمان‌های حقوق بشری کردها را به نقض‌ برخی قوانین حقوق بشری در مناطق تحت کنترلشان متهم می‌کنند از جمله بازداشت و به خدمت گرفتن اجباری دختران و پسران که در میان این سربازان اجباری کودکان نیز به چشم می‌خورند.

دلشاد ملا، روزنامه نگار و تحلیل‌گر کرد در اربیل عراق می گوید، ساکنان کرد از ربوده شدن کودکانشان از مدارس و خدمت اجباری آن‌ها خبر می‌دهند. خبری که طرف‌های مسئول آن را تکذیب می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گزارش داده که کردها اخیرا بعد از بازپس گیری برخی مناطق از دست داعش 20 تن را به اتهام همکاری با این گروه تروریستی اعدام کرده‌اند.

از نظر سیاسی نیز تصمیم گیری‌های یک جانبه شورای ملی کرد که در آغاز بحران سوریه تاسیس شده، انتقاداتی را به دنبال داشته و باعث شده برخی مسئولان کرد به دیگر کشورها از جمله عراق و ترکیه تبعید شوند.

همه این موارد در کنار اختلافات گروه‌های کرد سوری با کردهای عراق، نگرانی‌هایی را درباره تقسیم قدرت در مناطق شمالی سوریه وآینده سیاسی آن به وجود آورده است.

انتهای پیام

کد N843618

وبگردی