آفتاب

اشرف غنی: با طالبان از موضع ضعف مذاکره نمی‌کنیم

اشرف غنی: با طالبان از موضع ضعف مذاکره نمی‌کنیم

رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که دولت این کشور از موضع ضعف برای مصالحه با گروه‌های شورشی، گفت‌وگو نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه بی بی سی، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در سفری به هرات در غرب افغانستان ضمن سخنرانی برای نظامیان گفت که جنگ بر افغان‌ها تحمیل شده و هدف آن این است که دولت افغانستان از موضع "ضعف" مذاکره کند.

او افزود: "دولت و ملت افغانستان هیچ وقت از موضع ضعف مذاکره نخواهد کرد."

رئیس جمهوری افغانستان گفت که تمرکز جنگ بر مناطق جنوبی، غربی و شمالی افغانستان است، چرا که طرح‌های اقتصادی در این مناطق باعث آبادی افغانستان می‌شود.

غنی افزود: "می‌خواهند فرصت نداشته باشیم که روی پای خود بایستیم. مصمم هستیم که روی پای خود بایستیم."

او گفت که دولت افغانستان برنامه‌هایی را برای تقویت نیروی هوایی کشور روی دست دارد و افزود: "در دو هفته آینده شما شاهد چند حرکت بسیار آشکار خواهید بود."

هرچند اشرف غنی توضیح نداد که این حرکت‌ها شامل چه چیزی خواهد بود، اما افزود: ارتش پاسخ جنگ را خواهد داد و "صلح پایدار و با عزت هدف ماست."

پیش از این دولت افغانستان همواره با این انتقاد مواجه بوده که تلاش نکرده که مذاکره با طالبان و دیگر گروه‌های شورشی از موضع قدرت صورت گیرد.

منتقدان گفت‌وگوهای صلح هم در زمان ریاست جمهوری حامد کرزای و هم در ریاست جمهوری اشرف غنی این موضوع را عنوان کرده‌اند که گفت‌وگو از طریق آنچه که آن‌ها "تضرع" می‌خوانند، تحقق نخواهد یافت.

دولت افغانستان سال‌ها پیش یک تشکل ویژه را با عضویت شماری از رهبران جهادی، اعضای سابق گروه طالبان و برخی از افراد بانفوذ برای گفت‌وگو با طالبان زیر عنوان شورای عالی صلح تشکیل داد.

با وجود این، مقام‌های دولتی می‌گویند که هنوز گفت‌و‌گوهای رسمی با شورشیان آغاز نشده و هرگاه این گفت‌وگوها آغاز شود، همه مردم آگاه خواهند شد.

انتهای پیام

کد N843597

وبگردی