آفتاب
معاون سازمان دارالقران:

حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه ما جایی ندارد

حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه ما جایی ندارد

معاون آموزشی و پژوهشی سارمان دارالقرآن گفت: حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه ما جایی ندارد. اگر فرزندان در درس قرآن نمره کمی بگیرند یا مدرسه‌ای معلم قرآن نداشته باشد خیلی خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض نمی‌کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی سارمان دارالقرآن گفت: حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه ما جایی ندارد. اگر فرزندان در درس قرآن نمره کمی بگیرند یا مدرسه‌ای معلم قرآن نداشته باشد خیلی خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدمهدی بحرالعلوم از اساتید برجسته حفظ قرآن با بیان این‌که ما باید در جامعه به حفظ قرآن توجه بسیار زیادی کنیم، ‌اظهار کرد: ما در کشور 85 طرح اعطای مدرک به حافظان را داریم که این طرح بر اساس نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌ریزی شده است. تعداد کسانی که در این طرح‌ها شرکت می‌کنند حدود 40 هزار نفر هستند که آنها در حفظ 5 جزء، 10 جزء و حفظ کل قرآن کریم شرکت می‌کنند. بسیاری از شرکت کنندگان در این طرح تکراری هستند و اگر ما از تکرار کم کنیم می‌بینیم که تعداد آنها بسیار کم می‌شود.

وی با بیان این‌که اگر بخواهیم به بحث کمیت هم در رابطه با حفظ قرآن اشاره کنیم می‌بینیم که ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر عقب‌تر هستیم، گفت: برخی از کشورهای اسلامی جمعیت کمتری نسبت به ما دارند اما تعداد حافظان آنها بیشتر است. از این 40 هزار نفر فقط 4 هزار نفر آنها مدرک دارند. یعنی 36 هزار نفر آنها مدرک نگرفته‌اند پس می‌توانیم بگوییم آموزش‌های ما 4 درصد موفقیت‌آمیز بوده است و ما در کمیت و کیفیت توفیق چندانی نداشته‌ایم.

این استاد حفظ قرآن کریم تصریح کرد: حفظ قرآن در فرهنگ عمومی جامعه ما جایی ندارد. اگر فرزندان در درس قرآن نمره کمی بگیرند یا مدرسه‌ای معلم قرآن نداشته باشد خیلی خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض نمی‌کنند. ما حتی اگر به نطق‌های نمایندگان‌مان دقت کنیم تعداد کمی از آنها در حرف‌های خود ‌آیاتی از قرآن را قرائت می‌کنند. ما تا کنون 8 دوره کاندیداتوری ریاست جمهوری را داشتیم ولی هیچ کدام از آنها درباره طرح‌هایی که برای حفظ قرآن کریم دارند حرفی نزدند.

بحرالعلوم در ادامه با بیان این‌ که ما در این همایش درصدد محکوم کردن کسی نیستیم و روی سخنم با حافظان قرآن است، ‌یادآور شد: فردی که حافظ قرآن است چقدر توانسته خانواده خود و اطرافیانش را به سمت حفظ قرآن بیاورد. برخی از ما قرآن را حفظ کرده‌ایم و در گوشه‌ای نشستیم و به این فکر نمی‌کنیم که ما هم در جامعه وظیفه‌ای داریم.

وی با بیان این‌که بحث بعدی که ما در جامعه خودمان برای حفظ قرآن به آن بی‌اهمیت هستیم کیفیت حافظان است. ما شاید در رقابت‌های بین‌المللی و تخصصی پیشرفت داشته‌ایم و حفاظ ما نمرات خوبی را کسب کرده‌اند ولی در همین راستا سه مشکل اساسی داریم. مشکل اول ما بحث ترجمه و مفاهیم است. 40 درصد از شرکت کنندگان ما در بحث ترجمه و مفاهیم نمره کسب نمی‌کنند. این را در رابطه با خواص قرآنی نمی‌گویم. اکثر آنهایی که در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند در بحث ترجمه و مفاهیم ضعیف هستند.

وی گفت: مشکل بعدی این است که خیلی از حفاظ که در موسسات تربیت می‌شوند به صورت یکساله قرآن را حفظ می‌کنند ولی عمیق آن را نخوانده‌اند و می‌گویند الان آن را حفظ می‌کنیم و در سال‌های آینده در پی تثبیت حفظ خود می‌رویم ولی خیلی از آنها در این رابطه کوتاهی می‌کنند و به دنبال تثبیت حفظ خود نمی‌روند.

معاون آموزشی و پژوهشی سارمان دارالقرآن خاطرنشان کرد: مشکل بعدی ما بی‌ثباتی در رابطه با حفظ است. خیلی از افراد می‌خواهند سه ماهه قرآن را حفظ کنند و اکنون در برخی از موسسات هم شاهد این موضوع هستیم و خانواده و معلمان هم به این بحث دامان می‌زنند. در حالی که این کار به حفظ قرآن لطمه می‌زند. حفظ قرآن اجبار نیست ما می‌توانیم آن را به صورت مداوم بخوانیم تا کم کم به مرحله حفظ برسیم. گذشتگان ما چگونه قرآن را حفظ می‌کردند. آنها مداومت داشتند و همین پشتکار آنها سبب می‌شد قرآن را حفظ کنند.

وی گفت: ما در رابطه با حفظ قرآن استعدادهای خاص را نباید مثال بزنیم. افراد عادی همچون معده‌ای می‌مانند که اگر هر یک ساعت یک غذای مقوی بخورد معده دچار آسیب می‌شود. مغز انسان هم اندازه‌ای دارد. اگر ما بخواهیم بیشتراز آن چیزی که ظرفیت ذهنمان است مطلبی را به ذهن بسپاریم حتماً دچار مشکل می‌شویم.

این استاد حفظ قرآن کریم خاطرنشان کرد: مشکل بعدی ما در راستای مسأله حفظ قرآن کریم این است که ما از حفاظ خود به صورت کاربردی در جامعه استفاده نمی‌کنیم. همچنین مشکل بعدی حفاظ ما زمان یادآوری آنها است. برخی از حفاظ خوب حفظ می‌کنند، مرور هم دارند ولی نمیتوانند در زمانی که لازم است آن مطلب را به یاد بیاورند. آن هم به دلیل اضطراب شدیدی است که دارند و باید این مشکل را از خانواده حل کنیم؛ چرا که برخی از فرزندان ما آن اعتماد به نفس لازم را ندارند.

بحرالعلوم یادآور شد: مشکل بعدی ایجاد محیط مشابه برای حفاظ است. یکی از راه‌های کاهش اضطراب درک محیط مشابه است. مسائل ظاهری مثل خواب و تغذیه هم بسیار تأثیرگذار است. اگر بخواهم تذکری به حفاظ و از جمله به خودم بدهم باید بگویم که اگر حفاظ قرآن گناهی کردند و به آنها تذکر داده شد درصدد رفع آن باشند.

وی گفت: بنده خودم با این‌که بخواهیم مزایای زیادی را به حافظان قرآن بدهیم موافق نیستم. چرا که در بعضی از جاها این امتیازات می‌تواند مشکل‌زا باشد، اما شأن حافظ قرآن باید حفظ شود و آنهایی که در موسسات قرآنی فعال هستند باید تخصص و سررشته قرآنی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N843286

وبگردی