آفتاب

معاون وزیر خارجه: در تعیین رژیم حقوقی خزر باید حقوق همه ملت‌ها لحاظ شود

معاون وزیر خارجه: در تعیین رژیم حقوقی خزر باید حقوق همه ملت‌ها لحاظ شود

نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر با تاکید بر رعایت حق انصاف از سوی کشورهای ساحلی تصریح کرد: دریای خزر برای صلح و دوستی است و باید برای اقتصاد و رفاه کشورهای ساحلی مفید باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه چهلمین نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در جمع خبرنگاران درباره این نشست سه روزه، گفت: چهلمین نشست در تهران برگزار شده است. نزدیک به 20 سال است که مذاکرات میان 5 کشور ساحلی ادامه داشته اما در طول این سال‌ها این مذاکرات سیر صعودی داشته است. به خصوص در طول یک سال و نیم گذشته که دولت آقای روحانی بر سر کار آمده، در طول این مدت 9 یا 10 جلسه در این باره برگزار شده است.

او با تأکید بر این‌که نسبت به گذشته توافقات خوبی حاصل شده است، گفت: اما هنوز کار درباره مسائلی که کشورهای ساحلی درباره آن نظرات یکسانی ندارند، تمام نشده است. امیدواریم در جلسه آتی سران کشورهای ساحلی که قرار است سال آینده در آستانه برگزار شود، بتوانیم درباره مسائل باقیمانده با احتساب رویکرد برد-برد یعنی این‌که برخی از کشورها خواسته‌های خود را تنازل دهند، به نتایج مثبتی دست یابیم.

وی درباره بهره‌مندی هر یک از کشورها از مرز آبی دریای خزر، گفت: موضوع 50 درصد یا 20 درصد نیست. نمی‌توان بر روی آن تمرکز کرد. مهم این است که در این‌باره حق انصاف رعایت شود و حقوق همه ملت‌ها در آن لحاظ شود. چانه‌زنی‌ها در این‌باره در حال انجام است.

انتهای پیام

کد N843139

وبگردی