آفتاب
اجمالی/نوبخت در نشست خبری اعلام کرد:

وزارت کار مأمور شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها شد

وزارت کار مأمور شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها شد

سخنگوی دولت گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرف دولت مأمور شده است تا با شناسایی افراد پردرآمد، تبصره ۲۰ قانون بودجه را برای حذف یارانه پردرآمدها اجرا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، صبح امروز در نشست خبری با رسانه ها با اشاره به برنامه ریزی دولت برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، به موضوع حذف یارانه پردرآمدها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت با توجه به تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۹۴ اقدام به حذف یارانه افراد پردرآمد کرده که بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأمور شده است که از پایگاه های مختلف آماری، اطلاعات لازم را جمع کند و با شناسایی افراد پردرآمد، این قانون را اجرا کند.

وی تصریح کرد: البته همان‌طور که معاون اول رئیس جمهور روز گذشته اعلام کرد، شناسایی همه پردرآمدها بسیار دشوار است و در این رابطه باید هزینه های خانوارها را نیز در نظر بگیریم.

سخنگوی دولت در توضیح این مساله افزود: گاهی در مواردی درآمد یک خانوار بالا است، اما هزینه های آنها نیز به خصوص در شهرهای بزرگ زیاد است که در پردرآمد تلقی کردن چنین خانوارهایی باید به این مساله نیز توجه شود.

تلاش دولت برای کنترل پایه پولی و تک رقمی کردن تورم

نوبخت در ادامه با اشاره به سیاست های دولت برای کاهش تورم اظهار داشت: نرخ تورم از دو مسیر عرضه و تقاضا، افزایش و کاهش این دو مقوله تعیین می شود و دولت نیز با توجه به این دو مساله نرخ تورم را از بالای ۴۰ درصد به زیر ۱۵ درصد رسانده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: در حال حاضر کار سخت تر شده؛ چراکه چربی های تورم آب شده و به استخوان رسیده ایم، اما اقتصاد ما توان مدیریت این مساله را نیز دارد، چون هدف ما تک رقمی کردن نرخ تورم است و بخشنامه اخیر معاون اول رئیس جمهور نیز برای کنترل و نظارت برخی دستگاه ها بوده و در همین راستا بوده است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل پایه پولی و میزان نقدینگی برای کنترل تورم توضیح داد: به شدت پایه پولی را کنترل می کنیم تا هم اهداف ما را در تحقق تک رقمی کردن نرخ تورم محقق کند و از طرف دیگر به اندازه ای پایه پولی کم نشود.

از نامه مجمع روحانیون مبارز به روحانی درباره ممنوع‌التصویری خاتمی خبر ندارم

نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام نامه مجمع روحانیون مبارز به رئیس جمهور درباره پیگیری رفع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات عنوان کرد: ما در دولت چنین نامه ای دریافت نکرده ایم و نمی دانم رئیس جمهور نیز دریافت کرده است یا خیر؛ اگر مخاطب نامه ما بوده ایم، باید به ما تسلیم می‌شد که نشده است و از اینکه به رئیس جمهور رسیده یا نه، خبر ندارم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قبلا نظر خود را درباره شخصیت محترم آقای خاتمی اعلام کرده ام، افزود: پیش از این قید کرده ام که در شورای عالی امنیت ملی چنین مصوبه ای درباره وی نداشته ایم و البته وقتی سخنگوی محترم قوه قضائیه در این باره صحبت می کند، با توجه به اینکه شخصیت قانونمندی است، حتما سخن ایشان مستند به قانون بوده است.

تکذیب دخالت دولت در انتخابات/ فعالیت حزبی اعضای دولت به معنای دخالت در انتخابات نیست

معاون رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گفتار اخیر آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره دخالت دولت در انتخابات گفت: اگر این سخن به معنای اجرای انتخابات باشد که دولت مجری انتخابات است و در این رابطه اقدام می کند، اما اگر به معنای سوءاستفاده از منابع برای تاثیرگذاری بر انتخابات باشد، چنین چیزی را تکذیب می کنم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در عین حال تصریح کرد: اگر برخی اعضای دولت قبلا عضو حزبی بوده اند و حالا در این رابطه فعالیت می کنند، این به معنای دخالت در انتخابات نیست، اما در هر صورت حق نداریم از منابع عمومی برای سلایق شخصی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با فهرست ۲۳ نفره دانشمندان و شخصیت های نظامی کشور ما که از سوی غربی‌ها برای بازرسی ارائه شده است، گفت: من این فهرست را ندیده ام، اما حتما از آقای شمعخانی(دبیر شورای امنیت ملی) سوال می کنم؛ چراکه با توجه به اینکه ایشان اعلام کرده است که در این فهرست قرار دارد، پس حتما از جزئیات آن مطلع است و اگر برای جلسه بعد فرصت باشد، آن را اعلام می کنم.

استانداران و فرمانداران موظف به حفظ آزادی بیان سخنرانان دعوت شده هستند

وی در ادامه به سوال یکی از خبرنگاران درباره پیگیری لغو سخنرانی علی مطهری در کرج پاسخ داد و گفت: با توجه به اینکه ایشان، فرزند خلف استاد شهید آیت الله مطهری هستند، باید به سخنان وی توجه شود؛ همه استانداران و فرمانداران موظفند در راستای حفظ آزادی بیان سخنرانان دعوت شده، تلاش کنند و این مساله را رعایت کنند و از وزیر محترم کشور انتظار می رود شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا اتفاقاتی از این قبیل تکرار نشود.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت نسبت به برخی تجمع های اخیر در نقد مذاکرات هسته ای عنوان کرد: با وجود اینکه مقام معظم رهبری این امکان را فراهم کرده اند که نظرات مختلف در این راستا بیان شود و صدا و سیما نیز بخاطر تبعیت از مقام معظم رهبری به طور گسترده این بحث را پوشش داده است، اما تجمع های اخیر غیرقانونی بوده و چون غیرقانونی است، غیرشرعی نیز هست.

ادامه دارد...

کد N842994

وبگردی