آفتاب
حمیدرضا آصفی:

‫دسترسی به سایت های نظامی در پروتکل الحاقی درج نشده است‬

‫دسترسی به سایت های نظامی در پروتکل الحاقی درج نشده است‬

سفیر سابق ایران در امارات با ذکر این نکته که دسترسی به سایت های نظامی در پروتکل الحاقی درج نشده است به بند ۵ این پروتکل مبنی بر «سایر سایت ها و مراکز» اشاره کرد که ضرورتا به اماکن نظامی اطلاق نمی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر حمیدرضا آصفی سفیر پیشین ایران در امارات در برنامه «بدون خط خوردگی»  رادیو گفتگو،  موضوع هسته ای را بهانه ای در دست امریکا برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: نباید بی جهت فریب فضای رسانه ای و تبلیغات را بخوریم؛ امریکا تلاش دارد اندیشه جمهوری اسلامی در مرزها ایران باقی بماند و بُنیه اقتصادی کشور تضعیف شود.

وی افزود: امریکایی ها به هیچ وجه نمی خواهند جمهوری اسلامی ایران به یک الگو در منطقه تبدیل شود. که البته این اتفاق افتاده است؛ ولی بعد از بیداری اسلامی امریکایی ها بیش از گذشته احساس نگرانی می کنند.

آصفی خاطرنشان کرد: اگر موضوع مبنی بر بمب هسته ای بود، آمریکایی ها بهتر از هر کس می دانند که ایران بدنبال سلاح هسته ای نیست؛ چراکه سلاح هسته ای امنیت ایران را تامین نمی کند. کما اینکه امنیت پاکستان و کره شمالی از طریق بمب هسته ای حفظ نشده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اذعان اوباما به فتوای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص حرام دانستن تولید و استفاده از سلاح هسته ای، گفت: برای امریکا روشن است که موضوع سلاح هسته ای و انحراف از مقاصد صلح آمیز برای جمهوری اسلامی ایران منتفی است و تنها قصد دارند به بازی ادامه دهند.

آصفی با ذکر این نکته که دسترسی به سایت های نظامی در پروتکل الحاقی درج نشده است، به بند ۵ این پروتکل مبنی بر "سایر سایت ها و مراکز" اشاره کرد که ضرورتا به اماکن نظامی اطلاق نمی شود.

وی سوء استفاده و تفسیر از بند ۵ پروتکل الحاقی را شیطنتی از سوی آمریکا خواند و افزود: ایران را نمی توان با کشورهای دیگری که دارای فناوری هسته ای هستند، مقایسه کرد. آن ها در کمپ امریکا هستند و امریکا راز و سرّ همه این کشورها را می داند.

آصفی همچنین به ایستادگی اعضا تیم مذاکره کننده کشورمان اشاره کرد و گفت: حتی اگر در نهایت به توافق برسیم، معلوم نیست که مورد تصویب کنگره قرار گیرد؛ لذا تصور می کنم در خاکریز اول باید محکم بایستیم.

امریکا دانشمندان هسته ای ژاپن را در خیابان های توکیو ترور نمی کند

همچنین فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران خط قرمزهای مطرح شده در مذاکرات را مبتنی بر حداقل ها برای هر کشور دانست و افزود: تهدید کشورها به حمله نظامی خلاف منشور سازمان ملل است و این اصطلاح در کنار پرهیز از اعمال زور آمده است؛ بنابراین هرگاه اوباما ما را تهدید نظامی می کند منشور سازمان ملل را نقض می نماید.

وی ادامه داد: اگر به هر فرد منصفی اعلام کنیم کشوری که تهدید نظامی می شود، نباید سایت های نظامی خود را در اختیار کشور مقابل قرار دهد، مسلما تایید می کند.

ایزدی همچنین با خنده دار توصیف کردن درخواست امریکا مبنی بر بازجویی و شناسایی دانشمندان هسته ای کشورمان، گفت: اینکه از سوی غرب اعلام می شود ۱۲۴ کشور پروتکل الحاقی را امضا کرده اند، مورد استناد نیست؛ چراکه برخی از این کشورها اصلا برنامه هسته ای ندارند.

در ادامه مجری برنامه در خصوص پذیرش این پروتکل از سوی کشورهای گروه دوم سوالی را مطرح کرد و ایزدی در توضیح آن گفت: امریکا، روسیه، چین و فرانسه این پروتکل را امضا کرده اند؛ منتها این کشورها بمب اتم دارند و قرار نیست مورد بازرسی قرار گیرند.

این کارشناس مسائل هسته ای با غیرمتعادل خواندن متن ان. پی. تی تاکید کرد که این معاهده به برخی کشورها اجازه داشتن بمب اتم را داده است.

ایزدی با بیان اینکه پروتکل الحاقی شرط پذیر نیست، افزود: کشورهایی چون امریکا و روسیه از ابتدا بمب اتم را به رسمیت شناسانده اند؛ بنابراین اصلِ نظارت برای چنین کشورهایی بی معناست.

وی با اعلام اینکه کشورهای آرژانتین و برزیل که دارای فعالیت صلح آمیز هسته ای هستند، پروتکل را امضا نکرده اند، گفت: در گروه آخر کشور ژاپن جای می گیرد که هم دارای برنامه هسته ای است و هم پروتکل را امضا کرده؛ اما ما هیچگاه نمی توانیم خود را با این کشور مقایسه کنیم.

ایزدی در توضیح این مطلب تصریح کرد: امریکا و اسرائیل دانشمندان هسته ای ژاپن را در خیابان های توکیو ترور نمی کنند؛ بنابراین وضعیت ما با ژاپن متفاوت است.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به اینکه آیا این مذاکرات از ۱۰ تیرماه به بعد ادامه دار خواهد بود یا خیر، به تمدید تاریخ مواردی مشابه در گذشته اشاره کرد و گفت: اگر قرار است در آخرین روزها طرف مقابل اعمال فشار کند و متن غیرقابل قبولی را مقابل طرف ایرانی بگذارد، قطعا برنامه باید مبتنی بر ادامه مذاکرات باشد.

ایزدی نیز بر احتمال عدم تصویب توافق از سوی کنگره امریکا تاکید کرد و افزود: در این حالت اوباما توان وتوی رأی منفی را داراست و کنگره باید اکثریت دو سومی را بدست آورد تا بتواند وتوی اوباما را بشکند.

کد N842938

وبگردی