آفتاب
رحیم‌پور در نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون حقوقی دریای خزر:

7 سند در دستور کار مذاکرات 5 کشور ساحلی قرار دارد

7 سند در دستور کار مذاکرات 5 کشور ساحلی قرار دارد

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان گفت: در حال حاضر علاوه بر سند پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی، شش سند دیگر در دستور کار مذاکرات قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در چهلمین نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به عنوان نماینده ویژه ایران در امور دریای خزر، گفت: خوشبختانه روز گذشته اجلاس خوبی در سطح کارشناسان برای بررسی مفاد مرتبط با کشتیرانی و دریانوردی، پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با حضور کارشناسان کشورهای ساحلی برگزار شد که قطعاً در حصول نتیجه نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در حالی چهلمین نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون را آغاز می‌کنیم که علیرغم فراز و فرودها و مذاکرات بسیار، طی یک سال گذشته اقدامات خوبی جهت همگرایی هر چه بیشتر کشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است.

رحیم‌پور گفت: اوج این فعالیت‌ها و اقدامات در چهارمین اجلاس سران جلوه‌گر شد که در این اجلاس موفق شدیم علاوه بر امضای سه سند مهم همکاری، در زمینه‌های منابع زنده آبی، آب و هواشناسی و پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در دریای خزر، یک بیانیه مشترک و یک اعلامیه بسیار مهم که حاوی توافقات بسیار ارزشمندی است، توسط روسای جمهوری کشورهای ساحلی امضا شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ادامه داد: در اجلاس سران در آستاراخان، روسای محترم جمهور موفق شدند که به نقاط مشترک بسیار خوبی دست یابند که نمونه آن، تعیین عرض مناطق مختلف دریایی و توافق بر سر ممنوعیت حضور نیروهای نظامی کشورهای غیرساحلی در دریای خزر است.

وی با اشاره به اینکه این توافقات مسیر حل بسیاری از مشکلات و معضلات موجود در دریای خزر را هموار کرده است، اظهار داشت: گرچه اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر قابل توجه بوده، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و توافقات نهایی، باید بیشتر تلاش کنیم.

رحیم‌پور ادامه داد: طی یک سال اخیر توافقات خوبی در زمینه تدوین پروتکل الحاقی کنوانسیون تهران و حفظ منابع آبی دریای خزر صورت گرفته و همین امروز نمایندگان کشورهای ساحلی این دریا در باکو در حال رایزنی برای آماده‌سازی اسناد نشست طرف‌های کنوانسیون تهران هستند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه تصریح کرد: چند روز پیش نیز کمیسیون منابع زنده دریای خزر در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد که نشانگر اهتمام جدی دولت‌ها به حل مشکلات دریای خزر است.

وی اظهار داشت: با ایجاد این زیرساخت‌ها و فراهم کردن بسترهای حقوقی و اقدامات مشترک و عملی، امیدواری برای نجات محیط‌زیست شکننده و منحصر به فرد خزر و حفظ منابع زنده آبی آن بیشتر می‌شود. امروز، روز پایانی نشست جوانان خزر در نوشهر است و همچنین در دو هفته دیگر مانور امداد و نجات با حضور ناظرینی از کشورهای ساحلی را در بندرانزلی خواهیم داشت و نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی کشورها و استان‌های ساحلی نیز در ماه گذشته برگزار شده است.

رحیم‌پور با اشاره به فرصت‌هایی که دریای خزر برای توسعه اقتصادی ساحل نشینان فراهم می‌کند، گفت: نباید با بهره‌برداری بی‌رویه و بی‌حد و حصر، تنها به یک جنبه از امکانات اقتصادی دریا اکتفا کرد و باید با نگاهی بلندمدت و با ایجاد چارچوب‌ها و زیرساخت‌های لازم، زمینه‌های توسعه پایدار در این دریا را فراهم آورد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ادامه داد: از جمله فرصت‌های پیش‌رو می‌توان به همکاری‌های چندجانبه در زمینه حمل و نقل، دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای، حمل و نقل ترکیبی و همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و جمهوری اسلامی ایران با عنایت به ظرفیت‌های فراوان و جغرافیای منحصر به فرد، آمادگی دارد تا در زمینه تحقق ظرفیت‌های موجود با کشورهای ساحلی دریای خزر همکاری کند.

وی گفت: در زمینه تحدید حدود و تعیین عرض مناطق دریایی و رژیم‌های حاکم بر آن در پهنه آبی دریای خزر به دستاوردها و توافقات خوبی نایل شده‌ایم و تجربه ثابت کرده که انجام مذاکرات موثر و سازنده توام با حسن نیت توانسته است دیدگاه‌های کشورها را به هم نزدیکتر کند.

رحیم‌پور تصریح کرد: در اجلاس اخیر سران در مهرماه سال گذشته توانستیم عرض مناطق دریایی را تعیین کنیم و امیدوارم با تشریک مساعی و کار فشرده تا زمان اجلاس بعدی سران که سال آینده در قزاقستان برگزار خواهد شد، بتوانیم بسیاری از مسائلی که تاکنون گشوده نشده است و مورد اختلاف هستند را حل و فصل کنیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر علاوه بر سند پیش‌نویس کنوانسیون رژیم حقوقی، شش سند دیگر نیز در دستور کار مذاکره داریم.

بر اساس این گزارش، چهلمین نشست گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر از دهم تا دوازدهم خرداد ماه با حضور نمایندگان پنج کشور ساحلی در تهران برگزار می‌شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان، نماینده ویژه رئیس جمهور قزاقستان و نماینده ویژه رئیس‌جمهور ترکمنستان شرکت‌کنندگان در این نشست هستند.

 

کد N842845

وبگردی