آفتاب

33سال پیش در همین روز:روایت پرونده یک سازمان مخفی و چهره مشهورش دربیان شهیدمحلاتی،موحدی ساوجی وهاشمی

33سال پیش در همین روز:روایت پرونده یک سازمان مخفی و چهره مشهورش دربیان شهیدمحلاتی،موحدی ساوجی وهاشمی

دهم خرداد 1361 جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار خود، رای اعتماد به بهزادنبوی برای وزارت صنایع سنگین را داشت. او و آقازاده(برای سمت وزیر مشاور) معرفی شده بودند.

ورق زدن این بخش از تاریخ، رفتارهای سیاسی کنشگران عرصه سیاسی کشورمان را تا حدی به نمایش می گذارد.

بخشهایی از مذاکرات این جلسه را به نقل از سایت مرکزاسناد و کتابخانه مجلس می آوریم.(متن کامل اینجا)

آغازمذاکرات مجلس در روز 10خرداد1361

رئیس ـ با حضور ۱۸۰ نفر جلسه رسمی است. آقای الویری دستور جلسه را قرائت کنید.

الویری ـ بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، دستور جلسه سیصد و هفدهم روز دوشنبه دهم خردادماه ۱۳۶۱ مطابق با هفتم شعبان ۱۴۰۲.

۱ـ نامه شماره ۴۶۹۶ مورخ ۶۱/۳/۲۸ جناب آقای نخست‌وزیر مبنی بر معرفی آقایان بهزاد نبوی و غلامرضا آقازاده به عنوان وزرای صنایع سنگین و وزیر مشاور...

 

سخنان نخست وزیر در باره آقازاده

موسوی (نخست‌وزیر)ـ...در مورد برادرمان آقازاده که برای وزیر مشاور در امور اجرائی در اینجا معرفی شده من اولین‌بار ایشان را در یک اطاق ۴×۳ که در حزب به ما داده شده بود به عنوان اینکه روزنامه جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کنیم ملاقات کردم. دو سه روز بعد از آن بود که ما کار را شروع کرده بودیم که از طرف یکی از مسؤولین در حزب ایشان معرفی شدند. آن موقع برادران اگر یادشان باشد ایجاد یک روزنامه اسلامی که بتواند با غولهائی، مانند آیندگان و کیهان و اطلاعات و روزنامه‌هائی که گروهکها در می‌آوردند خیلی بعید بنظر می‌رسید از طرف گروههای مذهبی، چه از نظر اداره کردن چنین مجموعه‌ای، چه از نظر مطالب و شکل و قیافه و محتوا و از نظر بودجه هم همینطور... ما این کار را از همان اطاق ۴×۳ شروع کردیم ظرف شاید یک ماه اسفند ۵۷ بود یا دو ماه علیرغم بدبینی‌های زیادی که وجود داشت ما روزنامه را تنها با هزینه  سیصد هزار تومان اولین شماره‌اش را انتشار دادیم. مشکلات زیادی برای راه‌اندازی این روزنامه بود. ولی من فکر می‌کنم که بار اصلی سازمان دادن، نیروها را جمع کردن، و به پیش راندن کار روی دوش برادرمان آقازاده بود به شکلی که ما بتوانیم نه تنها اولین روزنامه این نظام را دربیاوریم بلکه در آن موقعیت برادرها شاید یادشان باشد کیهان اعتصابی درش اتفاق افتاده بود و یک عده‌ای از نویسنده‌ها را اخراج کرده بودند و بقیه نویسنده‌ها خارج شده بودند از کیهان و کیهان در حال خوابیدن بود. ما در همان روزهای اول انتشار توانستیم که تا یک هفته، ده روز برای سرپا نگهداشتن کیهان هم کمک کنیم از نظر اداری، از نظر مطلب، بعد از آن در مراحل مختلف، توی گرداندن روزنامه، توی دفتر سیاسی و حزب، در وزارت امور خارجه و در نخست‌وزیری ما شاهد قدرت اجرائی و اداری بسیار بالای آقای آقازاده بودیم ... ایشان در رشته کامپیوتر و ریاضی درس خوانده‌اند. سوابق بسیار طولانی در انجمنهای اسلامی دارند. در زمان طاغوت و در فعالیتهای برای براندازی رژیم شرکت کردند و فردی است شناخته‌شده و پرقدرت در این زمینه ...

بهزاد نبوی در بیان موسوی و شبهه مخالفت با ولایت فقیه

در مورد چهره برادرمان بهزاد نبوی من فکر می‌کنم عملکرد ایشان شناخته‌شده‌تر از آن باشد که ما خیلی بحث بکنیم گرچه ممکن است بحثهائی باشد که من به آنها سعی خواهم کرد که جواب بدهم.

ایشان جزو چهره‌های قوی کابینه آقای رجائی و جزو یاران بسیار نزدیک ایشان بودند. کسی است که رجائی او را نزدیکترین فرد به خودش معرفی می‌کند و با او کار می‌کند . کسی که مدتهای مدیدی قبل از انقلاب و قبل از اینکه امیدی به پیروزی انقلاب باشد آزمایش خودش را پس داده است در کنار شهید رجائی و تقوای رجائی را همه برادران در اینجا خوب می‌دانند.

در سخت‌ترین دورانها موقعی که لیبرالها در کشور حاکمیت داشتند و خط امام در معرض بالاترین تهاجم‌ها بود باز هم آقای نبوی به عنوان یک چهره مقاوم و مدافع خط انقلاب و خط امام همیشه حرکت می‌کرده و فعالیت می‌کرده، فعالیتهای ایشان و خدمات ایشان در ستاد بسیج اقتصادی من فکر می‌کنم روشن‌تر از آن باشد که من اینجا بخواهم تأکیدی روی آن بکنم فقط می‌خواهم این مسأله را عنوان بکنم که الآن اگر در کشور ما بعد از گذشت دو سال از جنگ کمبودی نیست. حداقل برای مردم مستضعف ما کالاهای ضروری پخش می‌شود و به دستشان می‌رسد و قحطی نیست و تنشی در این زمینه نیست. همه آن از خدمات ستاد بسیج اقتصادی است.

... در کابینه تا آنجائی که من با ایشان کار کرده‌ام ایشان معتقد به ولایت‌فقیه و پیروی بی‌چون و چرا در موقعی است که امام یک چیزی را امر بکنند و بطور روشن یک چیزی را بیان بکنند. این را ما بارها آزموده‌ایم و هر شک و شبهه‌ای را در این زمینه، من حداقل رد می‌کنم در آن ارتباطی که با ایشان در این مدت کار کرده‌ام. بارها شده مسأله‌ای که مورد بحث قرار گرفته و توی کابینه نظرات مختلفی گفته شده که گفته شدن این نظرات مختلف و مطرح بودن این نظرات مختلف از حسن‌های این کابینه است و بعد وقتی به یک نتیجه‌ای رسیدیم یا به دوتا نتیجه رسیدیم، دوتا راه‌حل رسیدیم. همیشه آن نتیجه‌ها را با معیار رهنمودهای امام ما سنجیدیم و انتخاب کرده‌ایم و ایشان جزو کسانی بوده که در این زمینه، سریع و قاطع تسلیم شده و آن خط را پیموده است و این جزو مشخصاتی است که من نمی‌توانم صرفنظر بکنم و اینجا مطرح نکنم...

نمایندگان خواستار جلسه غیرعلنی برای بحث در باره نبوی شدند


رئیس ـ متشکر، بعضی از آقایان یک نامه نوشته‌اند و ده نفر هم امضاء کرده‌اند که یکساعت جلسه غیرعلنی بشود برای بحثهائی که شاید می‌خواهند مطرح کنند. طبق قانون اساسی و آئین‌نامه ما جلسه رسمی غیرعلنی نمی‌توانیم داشته باشیم... ولی می‌توانیم جلسه خصوصی غیررسمی داشته باشیم و حالا اگر نمایندگان مجلس تمایل داشته باشند ما فقط می‌توانیم تنفس بدهیم و یک مقداری راجع به مسأله... آقایان نظرشان را بگویند.

 امضای آقایانی که(متقاضی جلسه غیرعلنی)هستند عبارتند از آقایان: یزدی، محلاتی، سیدهادی خامنه‌ای، طیب، مجید انصاری، طاهری و‌بعضی از امضاها خوانده نمی‌شود به هرحال ده نفر از آقایان امضاء کرده‌اند، من از مجلس می‌پرسم، آقایانی که موافق با یکساعت تنفس جلسه به منظور مذاکرات خصوصی هستند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند) تصویب شد. خوب البته این تصویب برای یک جلسه مشورتی است و رسمی نیست پس ما یکساعت تنفس می‌دهیم. آقایانی که مطالب خصوصی می‌خواهند مطرح کنند مطرح بفرمایند.


(جلسه ساعت ۸/۳۰ دقیقه به عنوان تنفس تعطیل شد و مجدداً در ساعت ۱۰/۲۵ تشکیل گردید)


دوباره جلسه علنی می شود

رئیس ـ بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است. دستور جلسه بعد از تنفس رسیدگی به پیشنهاد وزارت آقای بهزاد نبوی و آقای آقازاده است که مخالفین و موافقین تشریف بیاورند و صحبت کنند. آقای نخست‌وزیر حرفهایشان را زدند. مخالف را اول دعوت کنید.

ادامه دارد

1717

کد N842430

وبگردی