آفتاب

یک دیپلمات در کافه خبر: ژاپنی ها می گفتند پروتکل الحاقی را بپذیریم تخت امپراطور را هم بازرسی می کنند

یک دیپلمات در کافه خبر: ژاپنی ها می گفتند پروتکل الحاقی را بپذیریم تخت امپراطور را هم بازرسی می کنند

یک دیپلمات برجسته کشورمان معتقد است برخی از نگرانی ها در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی بیش از آنکه کارشناسانه و فنی باشد، ناشی از احساسات و اطلاعات ناقص است.

محمدرضا نوروزپور: یک دیپلمات برجسته کشورمان معتقد است برخی از نگرانی ها در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی بیش از آنکه کارشناسانه و فنی باشد، ناشی از احساسات و اطلاعات ناقص است. توافق مبتنی بر اراده دولت ها ضوابطی دارد که مانع اقدامات تحقیر آمیز خواهد شد. اراده و اقتدار دولت ها در پذیرش یک توافق و احترام به یکدیگر اهمیت دارد.

معیارهای پروتکل الحاقی سال ها است اعمال می شود

به گزارش خبرآنلاین دکتر محمد تقی حسینی استاد دروس خلع سلاح و عدم اشاعه که سوابق زیادی در مجامع بین المللی دارد در کافه خبر گفت: نخست باید به این نکته توجه داشت که معیارهای پروتکل الحاقی از سوی آژانس سال هاست در بازرسی ها اعمال می شود.

عضو سابق نمایندگی ایران در وین می گوید: آژانس سالها است که عملا برخی از معیارهای پروتکل الحاقی را در بازرسی ها اجرا می کند. معیارهایی از قبیل دسترسی هایی که در طول این سالها به بازرسان و کارشناسان آژانس داده شده است، گفتگوهایی که با برخی از دانشمندان هسته ای انجام شده و یا نمونه برداری از مکانها همگی در چارچوب معیارهای پروتکل الحاقی بوده است.

پروتکل الحاقی درحال تجمیع شدن با پادمان جامع است

دکتر محمد تقی حسینی با بیان اینکه آژانس بین الملی انرژی اتمی در حال تجمیع پادمان جامع و پروتکل الحاقی در یکدیگر است و برنامه ای را در این زمینه اجرا کرده است، گفت: به زودی خود به خود پروتکل الحاقی در پادمان تجمیع می شود و همه اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی وکشورهایی که پادمان را پذیرفته اند ناگزیر از اجرا و پذیرش آن خواهند بود.

نماینده سابق ایران در کنفرانس خلع سلاح با اشاره به اینکه موضوع هسته ای و همه مسائل مربوط به آن مطاعی خاص است و باید توسط اهل فن بررسی شود گفت: این اشتباه است که موضوعات پیچیده ای را که با حیاتی ترین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران گره خورده است  در کف خیابان مورد بررسی قرار دهیم.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت در حال مذاکره و تفاهم با طرف های مذاکره است. در این مذاکره اراده برابر میان دولت ها و طرفین حاضر در مذاکرات وجود دارد لذا نباید آن را بامواردی مقایسه کنیم که یک کشور شکست خورده یا متهم به تجاوزگری پای میز مذاکره نشسته است. هرآنچه درباره مسئله هسته ای توافق یا تفاهم شود حتی در خصوص بازرسی ها و پروتکل الحاقی ناشی از اراده دولت ها خواهد بود ودولت ها برای حفظ شأن و پرستیژ بین المللی خود نیز ناگزیر از پایبندی به آن هستند و دنبال تحقیر هم نخواهند بود.

مقایسه بازرسی های ایران و عراق اشتباه و توهین آمیز است

دکتر حسینی با تاکید براینکه قیاس ایران و عراق و شبیه سازی بازرسی هایی که ازعراق به عمل آمد با بازرسی هایی که از ایران به عمل آمده و یا در آینده به عمل خواهد آمد کار بسیار اشتباه و توهین آمیزی است گفت: عراق کشوری متجاوز به ایران و کویت بود و همه دنیا و از جمله شورای امنیت این کشور را محکوم کرد و همه قدرت های دنیا تصمیم گرفتند بر اساس قطعنامه شورای امنیت و تاسیس کمیسیون بازرسی ویژه، صدام را تنبیه و تحقیر کنند و آن بلا را به سرش آوردند، مضاف براینکه عراق هر گز در آن فرایند ویژگی های منحصر به فرد ایران را از جمله رهبری هوشمند و فرزانه، ملت منسجم و یکپارچه گوش به فرمان رهبری، دموکراسی و عزم ملی و ساختارهای مدنی شکل گرفته و صدها ویژگی دیگر ایران را نداشت و از این رو اصل این قیاس اشتباه و توهین آمیز است.

اگر خیال تحقیر به سرشان بزند تیم مذاکره کننده اجازه این کار را نخواهد داد

دیپلمات کشورمان در کافه خبر ادامه داد: از این رو اگر شما می بینید که برخی بازرسی های مشکوک و همراه با فساد به عمل آمده در عراق را مثال می زنند و نتیجه می گیرند که ممکن است همین بلا سر ایران هم بیاید، به خاطر این است که مبنای بررسی خود را اشتباه گرفته اند. چرا که ایران با اراده وعزم ملی و با پشتوانه رهبری و ملت و دولت به پای میز مذاکره آمده و هرگز جهانیان ایران را کشوری متجاوز نمی دانند و شما یقین بدانید اگر چنین فکری از مخیله طرف های حاضر در گفتگو در خصوص ایران بگذرد، خود تیم مذاکره کننده هسته ای که متشکل از حرفه ای ترین، متدین ترین و متخصص ترین فرزندان این نظام هستند اجازه این زیاده خواهی را به آنهانخواهند داد.

پیشتر نیز با بازرسان با قاطعیت برخورد شده، آنها حق انجام هرکاری نداشتند و نخواهند داشت

دکتر حسینی که سال های متمادی در ارتباط با موضوع هسته ای فعالیت علمی و عملی داشته است در کافه خبر گفت: در گذشته نیز در حین بازرسی ها اگر بازرسان مطالبه هایی خارج از مندیت (فرمان)خود داشتند یا ضرورتی برای تمکین به خواسته آنها احساس نمی شد، با قاطعیت با آنها برخورد می شد و اجازه داده نمی شد آنها هرکاری که دلشان بخواهد بکنند.

این دیپلمات برجسته کشورمان با بیان اینکه در گذشته نیز همه کشورهایی که پروتکل الحاقی را پذیرفته اند و یا به نحوی باید بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی یا دیگر سازمان ها را بپذیرند نگرانی هایی در این خصوص داشته اند به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت: سال ها پیش که درگیر این موضوع بودم سفری به ژاپن داشتیم که در آن سفر در مورد تجربه این کشور در اجرای پروتکل الحاقی گفتگو شد، همین آقای یوکیو آمانو که الان رئیس آژانس انرژی اتمی شده است ، آن موقوع مدیرکل خلع سلاح و کنترل تسلیحات وزارت خارجه بود و از نگرانی هایی که ژاپنی ها نسبت به پذیرش پروتکل الحاقی داشتند سخن می گفت.

آمانو می گفت خون دل خوردیم تا منتقدان را قانع کردیم نگرانی هایشان بی مورد است

حسینی افزود: آقای آمانو آن زمان به ما می گفت پیش از اینکه پروتکل را امضا کنیم نگرانی های داخلی در خصوص نظارت در ژاپن بسیار زیاد بود و حتی برخی از گروه های سیاسی چنین مطرح می کردند که اگر به آژانس اجازه نظارت هایی که در پروتکل آمده را بدهیم، آنها می خواهند تخت خواب امپراطور ما را هم بازرسی کنند. در نتیجه کار بسیار سختی پیش رو داشتیم و خون دل زیادی خوردیم تا مخالفین را متقاعد کردیم که اینگونه نیست و نخواهد شد و در عمل هم معلوم شد که آن نگرانی ها مبالغه آمیز بوده است.

عضو نمایندگی پیشین ایران در کنفرانس های بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای همچنین افزود: موضوع نگرانی ها از نظارت های احتمالی بر فعالیت های هسته ای کشورها امری عادی است و همه کشورها پیش از اینکه این پروتکل را امضا کنند نگرانی هایی از این دست داشته اند در حالی که به مرور زمان مشخص شده این نظارت ها تهدیدی برای امنیت ملی یک کشور نیست و امری عادی به شمار می رود و راههای مختلف برای کاستن از تبعات احتمالی وجود دارد.

هر سند بین المللی و داخلی را با عینک بدبینی می توان زیر ذره بین گذاشت و ده ها ایراد از آن گرفت

حسینی همچنین در خصوص حساسیت هایی که در رابطه با مفاد پروتکل الحاقی مطرح شده گفت: ببینید شما هر سند و پیمان بین المللی و حتی داخلی را با بدبینی و با نیت بهانه گیری و یافتن نقاط مسئله دار مقابلتان بگذارید و ذره بین روی آن قرار دهید مسائلی در آن پیدا می کنید که مدت ها می توانید درباره دو پهلو بودن، استعماری بودن، خطرناک بودن و مثبت نبودن آنها داد سخن بدهید. حتی معروف ترین سند بین المللی که منشور ملل متحد است اگر با این نگاه مورد بررسی قرار گیرد مملو از مسئله خواهد بود. اما موضوع این است که تقریبا بیشتر کشورهای دنیا این پیمان را امضا کرده اند و مشکلی هم برای امنیت ملی آنها پدید نیامده است.

حسینی که ساعاتی در کافه خبر مهمان ما بود، به سوالات ما پاسخ داد همچنین به موضوعات تازه ای در خصوص ابعاد فنی مذاکرات هسته ای اشاره کرد. مشروح گفتگوی ما با دکتر محمد تقی حسینی را می توانید به زودی در خبر آنلاین مطالعه فرمایید.

4949

کد N842229

وبگردی