آفتاب

گزارش آسوشیتدپرس از رایزنی‌های سخت ظریف و کری

گزارش آسوشیتدپرس از رایزنی‌های سخت ظریف و کری

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به دیدار کری و ظریف نوشت: دیپلمات‌های ایران و آمریکا در یک ماه باقیمانده از مذاکرات هسته‌ای برای رفع اختلافاتی تلاش می‌کنند که کاری سخت و دشوار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رایزنی‌های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ژنو شش ساعت بطول انجامید که به گفته مقامات حاضر در مذاکرات هسته‌ای اساسی‌ترین گفت‌وگوها از 2 ‌آوریل بوده است که ایران و قدرت‌های جهانی در آن به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی دست پیدا کردند.

دیپلمات‌های تهران و واشنگتن در شرایطی که تنها یک ماه تا پایان ژوئن برای حصول این توافق فرصت باقی مانده است تلاش می‌کنند تا به اختلافات بر سر زمان‌بندی لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران و این‌که به درخواست غرب ایران باید امکان دسترسی به سایت‌های نظامی‌اش را فراهم کنند پایان دهند.

تفاهمی که ماه گذشته در لوزان حاصل شد سوالات اساسی را بدون پاسخ باقی گذاشت که چند هفته رایزنی‌های فنی نیز تاکنون پاسخی به آنها نداده است. هم اکنون نیز مشخص نیست که کری و ظریف تا چه حد توانسته‌اند در ژنو به پیشرفت دست یابند.

مقامات آمریکایی تأکید می‌کنند که رایزنی‌های روز گذشته دشوار اما ثمربخش بوده است.

با این حال اختلافات هنوز وجود دارد که یکی از آن سرعت لغو تحریم‌های ایران است که تهران خواستار برداشته شدن فوری آنها است. اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای دفاع در برابر انتقادات شدید کنگره و برخی هم‌پیمانان واشنگتن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها را مطرح کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌این مسأله که تحریم‌ها علیه بخش‌های اقتصادی، نفتی و تجاری ایران با چه سرعتی باید پس از حصول توافق لغو شوند هنوز به عنوان مسأله سخت میان تهران و واشنگتن باقی مانده است.

انتهای پیام

کد N842165

وبگردی