آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن را تایید کرد

دیده‌بان حقوق بشر استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن را تایید کرد

دیده بان حقوق بشر بار دیگر ائتلاف "طوفان قاطع" به رهبری عربستان را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ علیه یمن متهم و اعلام کرد که این بمب‌ها زندگی تعداد زیادی از غیرنظامیان به ویژه کودکان را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، دیده بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک قرار دارد اعلام کرد: دستکم دو غیرنظامی یمنی بیست و هفتم آوریل گذشته در حمله جنگنده های عربستانی با بمب خوشه‌ای در استان صعده زخمی شدند. بیست و نهم آوریل نیز چهار غیرنظامی از جمله یک کودک 10 ساله به دلیل منفجر شدن این بمب‌های خوشه‌ای در روستایی در نزدیکی مرزهای عربستان زخمی شدند.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است: در دو حمله ائتلاف عربی در بیست و سوم ماه مه به استان صعده از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده بود اما این حملات قربانی نداشت، با این حال بمب‌های خوشه‌ای که فورا منفجر نمی‌شوند می‌ توانند موجب کشته و زخمی شدن افراد پس از لمس کردن آن شوند.

یکی از پژوهشگران در دیده‌بان حقوق بشر گفت: عربستان باید بداند که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که از نظر بین المللی ممنوع هستند موجب آسیب رسیدن به غیرنظامیان به ویژه کودکان می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر چندین بار دیگر نیز بر استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در یمن تاکید کرده است و حتی پیشتر سخنگوی ائتلاف طوفان قاطع به استفاده از این بمب‌ها اذعان کرده بود اما مدعی شده بود که از این بمب‌ها علیه تجهیزات نظامی نه غیرنظامیان استفاده کرده است.

سازمان ملل نیز عربستان را به ارتکاب جنایات هولناک علیه کودکان یمنی متهم و تاکید کرد: عربستان دست به کشتاری غیرقابل وصف در حق این کودکان می‌زند.

انتهای پیام

کد N842135

وبگردی