آفتاب
"گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر"

برزگر: امام خمینی نشان داد اسلام می‌تواند نظام سیاسی تولید کند

برزگر: امام خمینی نشان داد اسلام می‌تواند نظام سیاسی تولید کند

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تا قبل از اینکه امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک نظام سیاسی پابرجا معرفی کند شاهد بروز نظام‌های اسلامی با طول مدت کوتاهی بودیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم برزگر استاد تاریخ دانشگاه تهران صبح امروز در نشست علمی همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) در جهان معاصر» توسط جهاد دانشگاهی و با حضور جمعی از اساتید این حوزه به مناسبت ارتحال امام راحل برگزار شد، به بررسی تلاش امام خمینی (ره) برای ایجاد وحدت در بین مسلمانان جهان پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی درواقع انرژی متراکم جهان اسلام را آزاد کرد. ایشان انرژی‌های مختلفی که در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها در جهان اسلام وجود داشت را شناسایی و با انقلاب تلاش کردند این انرژی‌ها را در سطح جهان متراکم کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه تا قبل از ورود امام خمینی (ره) به عرصه سیاست همواره این سوال مطرح بود که آیا اسلام می‌تواند نظام‌سازی کند یا خیر، خاطرنشان کرد: با حضور امام خمینی (ره) دیدیم که چطور ایشان ترکیب اسلام و مدرنیسم را ایجاد کرده و نشان دادند که اسلام می‌تواند نظام سیاسی را تولید کند.

وی ادامه داد: امام با تمسک به وحدت بین مسلمانان توانست نظام سیاسی پابرجایی را ایجاد کند.

برزگر بیداری اسلامی را اولین گام در جهت ایجاد وحدت در جهان اسلام دانست و افزود: بیداری اولین موضوعی است که امام برای وحدت بین مسلمانان مطرح کردند. همچنین پس از آن بحث قیام برای به دست آوردن وحدت مهم‌ترین گام محسوب می‌شود زیرا بدون یک حرکت عملی مسیر وحدت پیموده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم وحدت داشته باشند اراده آنها در راستای اراده خداوند قرار خواهد گرفت. همچنین لازمه همیشگی بودن وحدت این است که همواره فکر کنیم در میانه این راه هستیم زیرا این فکر باعث می‌شود که احساس خستگی و سستی نکنیم و به این وسیله وحدت میان مسلمانان از هم فرو نمی‌پاشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پایان با بیان اینکه طرح مساله وحدت تعارضی با عقاید اقوام و گروه‌های مختلف ندارد، تاکید کرد: امام خمینی همواره بر وحدت میان تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی تاکید داشته‌اند و در همین راستا مسلمانان را تشویق می‌کردند تا در نماز جماعت برادران سنی شرکت کنند بنابراین هر عقیده‌ای می‌تواند با حفظ هویت خود برنامه‌های کلی را در نظر بگیرد زیرا ایجاد وحدت در بین مسلمانان مهم‌ترین امر محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، قرار است همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) در جهان معاصر» در ژانویه 2016 و با حضور علما و اساتید کشورهای مختلف برگزار شود.

انتهای پیام

کد N842043

وبگردی