آفتاب

حدود 400 نفر قربانی تیراندازی‌های مرگبار پلیس آمریکا در 2015

حدود 400 نفر قربانی تیراندازی‌های مرگبار پلیس آمریکا در 2015

روزنامه واشنگتن‌پست به استناد اطلاعات ادارات پلیس آمریکا گزارش داد، روزانه حدود دو مورد تیراندازی مرگبار پلیس در سال 2015 در این کشور رخ می‌دهد که حدود دو برابر آمار گزارش شده از سوی اف‌.بی‌.آی در دهه گذشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تجزیه و تحلیل روزنامه واشنگتن‌پست به نوعی افشاگری درباره تیراندازی‌های مرگبار پلیس آمریکاست. براساس این تحقیق تاکنون در سال‌جاری میلادی 385 تن به دست پلیس کشته شده‌اند. پلیس در نیمی از موارد در حال واکنش به درخواست شهروندان برای کمک در موارد داخلی است. به عنوان مثال واکنش به بی‌خانمانی که رفتارهای آشفته‌ای دارد، یک پسری که قصد دارد خودش را بکشد و یا نامزدی که تهدید به خشونت می‌کند. 92 قربانی یا به عبارتی حدود یک‌چهارم از افراد کشته شده از سوی پلیس و یا اعضای خانواده به عنوان فرد روانی معرفی شده‌اند.

تحقیقات واشنگتن پست نشان می‌دهد 385 تن در پنج ماه نخست سال‌جاری به دست پلیس کشته شده‌اند که به عبارت دیگر بیش از دو کشته در روز می‌شود. این آمار بیش از دو برابر آمارها از تیراندازی مرگبار دولت فدرال طی دهه گذشته است؛ آماری که مقام‌های آمریکایی به ناقص بودن آن اذعان دارند.

همچنین بحث‌های گسترده‌ای درباره استفاده پلیس آمریکا از نیروی کشنده علیه اقلیت‌ها وجود دارد. آمار تحقیقات واشنگتن‌پست تنها براساس مرگ‌هایی است که بر اثر شلیک نیروهای پلیس رخ داده است نه افرادی که در بازداشت و یا به وسیله باتون برقی کشته شده‌اند. در این تحقیقات از مصاحبه، گزارش‌های پلیس، آمار رسانه‌های محلی و سایر منابع استفاده شد.

تحقیقات نشان می‌دهد نیمی از قربانیان سفیدپوست و نیمه اقلیت هستند. دوسوم از آنها سیاهپوست یا هیسپانیک بودند. در مجموع سیاه‌پوستان سه برابر سفیدپرستان یا سایر اقلیت‌ها کشته شده‌اند. اکثر قربانیان (بیش از 80 درصد) به وسایل کشنده مثل سلاح یا چاقو و قمه مسلح بودند. با این حال 49 مورد سلاح نداشته‌اند و در 13 مورد سلاح‌هایی که قربانیان در دست داشتند، اسباب‌بازی بوده است. در مجموع 16 درصد یا سلاح نداشته‌اند یا اسباب‌بازی تفنگ حمل می‌کردند. سن قربانیان از 16 تا 83 سال متغیر بوده است. هشت تن از قربانیان نوجوانان زیر 18 سال بودند. به عنوان مثال جسی هرناندز 17 ساله سه بار از سوی افسران پلیس ایالت دنور هدف شلیک گلوله قرار گرفت. قربانیان مذکور نقاط مشترک بسیاری داشتند. اکثر آنها فقیر بوده و سابقه کیفری داشتند اما جرم آنها کوچک بود. ده‌ها تن از قربانیان هم در زمان فرار از دست پلیس کشته شدند. اما سهم چشمگیری از آنها (20 درصد) غیرمسلح بوده‌اند.

نیروهای پلیس آمریکا تنها در شرایطی می‌توانند از زور بیش از حد استفاده کنند که خطری جان آنها یا سایرین را تهدید کند. تاکنون تنها در سه مورد از 385 مورد تیراندازی مرگبار افسران پلیس محکوم شده‌اند؛ یعنی کمتر از یک درصد.

انتهای پیام

کد N841949

وبگردی