آفتاب

سیستم گردش خون برون‌پیکری، ناجی بیماران قلبی و تنفسی

سیستم گردش خون برون‌پیکری، ناجی بیماران قلبی و تنفسی

نائب رییس انجمن تکنولوژی گردش خون برون‌پیکری ایران گفت: دستگاه اکمو یا دستگاه اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری است که به کمک این سیستم درمانی می‌توان در نجات جان بیماران بد حال استفاده کرد.

علی بروجردی علوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که این دستگاه به‌ جای قلب و ریه بیمار در خارج از بدن فعالیت می‌کند، افزود: دستگاه اکمو وظایف دو ارگان حیاتی بدن را برعهده می‌گیرد و برای بیماران تا زمان بهبودی کامل زمان می‌خرد.

وی ادامه داد: این دستگاه به بیمار فرصت می‌دهد تا شرایط بد وی باعث از کار افتادن سیستم قلبی – عروقی و ریه‌ها نشود و در بسیاری از اتفاقات نظیر سکته‌های وسیع که باعث از بین رفتن ماهیچه قلب می‌شود یا نارسایی‌های قلبی، شوک‌های قلبی و نارسایی‌های تنفسی، عفونت‌های تنفسی و همه‌ی بیماری‌هایی که به نوعی به شکل ثانویه باعث نارسایی قلب و ریه می‌شوند به کار می‌رود.

نائب رئیس انجمن تکنولوژی گردش خون برون‌پیکری ایران افزود: این سیستم از گزش حشرات سمی و کشنده تا بیماری‌های حاد دستگاه گوارش نظیر اسهال‌های شدید و حاد که در مدت کوتاهی می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود کاربرد دارد.

این پرفیوژنیست با بیان این‌که کارآیی این سیستم در هر حادثه‌ای با از کارافتادگی سیستم قلبی عروقی و تنفسی است، گفت: این درمان به شکل فوق‌العاده‌ای سیستم قلبی تنفسی را حمایت می‌کند و با جانشین قلب و ریه شدن وقوع مرگ حتمی را به تعویق می‌اندازد.

بروجردی با بیان این‌که زمان خریداری شده با این‌ دستگاه یا منجر به بهبودی بیمار می‌شود و یا بیمار درمان‌های تکمیل‌تری را دریافت می‌کند، گفت: می‌توان با پیوند قلب و یا ریه و یا با درمان‌های جانبی دیگر بیمار را زنده نگهداشت.

وی گفت: دستگاه گردش خون برون‌پیکری یک سیستم درمانی استراتژیک در کشورهای پیشرفته است به‌ طوری که همیشه این درمان در حمایت از شخصیت‌های سیاسی، افراد خاص، فرماندهان نظامی کاربرد کلیدی دارد.

نائب رئیس انجمن تکنولوژی گردش خون برون‌پیکری ایران ادامه داد: فرض کنید فرمانده‌ی نظامی به‌عنوان یک شخصیت کلیدی با همه‌ی اطلاعات دچار حمله شدید قلبی شود می‌توان به کمک این سیستم حیات وی را حفظ کرد و به وی این امکان را داد تا با حفظ اطلاعات ضروری دستورات لازم را صادر کند تا در زمان کافی درمان‌های تکمیلی را دریافت کند.

بروجردی با تأکید مجدد بر این‌که این درمان در حفظ شخصیت‌های مهم هر کشوری کاربرد دارد، افزود: یکی از نقش‌های بسیار نجات‌بخش درمان اکمو در مصدومان و مجروحان سوانح و حوادث ترافیکی است.

وی خاطرنشان کرد: از علل مهم مرگ و میر تصادفات جاده‌یی برخورد قفسه سینه راننده و یا سرنشینان با فرمان خودرو یا بخش‌های جلویی خودرو است که منجر به خونریزی داخلی و یا سوراخ شدن ریه مصدوم می‌شود که به مرگ بیمار منجر می‌شود چنانچه بالگردهای ایران نیز نظیر کشورهای پیشرفته دنیا به سیستم اکمو مجهز شوند می‌توان قول داد که مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای را به حداقل ممکن کاهش داد.

این پرفیوژنیست گفت: انجمن تکنولوژی گردش خون برون پیکری ایران به همه‌ دست‌اندرکاران درمان کشور اعم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اورژانس پیش‌بیمارستانی (115) و هلال‌احمر این قول را می‌دهد تا در آموزش سیستم اکمو برای نجات جان مردم تلاش کند.

بروجردی با بیان این‌که اکمو سی.پی.آر از دیگر کاربردهای سیستم اکمو است، ادامه داد: می‌توان از دستگاه اکمو در احیای قلب و عروق بیماران استفاده کرد به‌طوری‌که در بیمارانی که در بیمارستان دچار ارست قلبی(ایست قلبی) می‌شوند میزان مرگ را تا 48 درصد کاهش داد.

به‌گفته‌ وی، دستگاه اکمو جزو ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها در کشورهای پیشرفته دنیاست.

نائب رئیس انجمن تکنولوژی گردش خون برون‌پیکری ایران گفت: چندی پیش فردی با مصرف قرص برنج نسبت به خودکشی اقدام کرده بود در بیمارستان لقمان که فاقد بخش جراحی قلب بود به‌ کمک این سیستم درمانی به زندگی برگشت.

بروجردی خاطرنشان کرد: فشار خون بیمار در مدت هفت دقیقه پس از ورود به بیمارستان و به‌ مدت هفت دقیقه به 6 کاهش یافته و اسیدیته خون به 7.1 (به شدت اسیدوز) رسید و برون‌ده قلبی وی به پنج درصد کاهش یافته بود ولی پس از قرار گرفتن روی دستگاه اکمو برون‌ده قلب بیمار به 40 درصد رسید و از مرگ حتمی نجات یافت.

انتهای پیام

کد N841724

وبگردی