آفتاب

از واقعیت انتقال آب کارون تا کتمان وزارت نیرو!

از واقعیت انتقال آب کارون تا کتمان وزارت نیرو!

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین وزرات نیرو به ما می​گویند که عملیات انتقال آب از سرشاخه​های کارون متوقف است اما با چشم خود مشاهده کردیم که آب از تونل کوهرنگ سه با عرض 14 متر و ارتفاع 4 متر، در حال انتقال است.

ناصر سودانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان با بیان اینکه در روزهای گذشته نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری از سرشاخه‌های کارون و طرح انتقال آب به اصفهان بازدید کردند، افزود: کارگاه​های وزارت نیرو نیز در محل تونل​های سرشاخه​های کارون مستقر و در حال فعالیت بودند.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی آب در خصوص طرح انتقال آب کارون افزود: شورای عالی آب تنها مجوز انتقال یک میلیارد متر مکعب آب از کارون، آن هم فقط برای مصارف شرب را داده اما در حال حاضر یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه​های کارون در حال انتقال است.

سودانی تصریح کرد: اگر بخواهند این انتقال آب را توسعه دهند و حجم انتقال را به 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب برسانند، قطعا استان آسیب خواهد دید و جلگه خوزستان به یک بیابان تبدیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: شکایت به قوه قضاییه از ابزارهای قانونی پیش رو برای جلوگیری از اجرای طرح انتقال آب کارون است که بنا شده نمایندگان 2 استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای پیگیری بیشتر یک تیم حقوقی و قضایی را به کمک بگیرند. شکایت به دیوان محاسبات کشور، شکایت به بازرسی کشور و شکایت به ستاد اصل نود قانون اساسی نیز از دیگر برنامه‌ها است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کمک گرفتن از مجلس و ابزارهای قانونی آن برای حذف ردیف بودجه‌های انتقال آب و برگزاری جلسه با حضور مسئولین وزارت نیرو و رییس مجلس از راهکارهای پیش روی نمایندگان 2 استان برای جلوگیری از انتقال آب کارون است.

سودانی بیان کرد: گزارشی از بازدید نمایندگان 2 استان از سرشاخه​های کارون و وضعیت انتقال آب را به آیت​الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان ارایه خواهیم داد تا از رهنمودها و پیگیری وی در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: انتقال آب از سرشاخه​های کارون از سال 1332 با افتتاح تونل کوهرنگ یک آغاز و در سال 1364 نیز تونل کوهرنگ 2 بهره​برداری و بخشی از آب سرشاخه​های کارون از طریق این تونل‌ها منتقل شد. مدیران استان اصفهان با آینده​نگری به دنبال آن بوده​اند که استان خود را تا ده​ها سال از نعمت آب بهره​مند کنند و حتی نگرانی​های حداقلی در این خصوص نداشته باشند. در این راستا و به دلیل وجود مدیران اصفهانی در وزارت نیرو، پیگیر ادامه طرح انتقال آب شدند که در نهایت در سال 72 طرح مطالعات انتقال آب از سرشاخه​های کارون به اصفهان انجام شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هفتم مانع از اجرایی شدن انتقال آب از سرشاخه​های کارون شد اما اجرای این طرح به صورت مخفی ادامه یافت، گفت: در دولت نهم نیز متاسفانه با پنهان​کاری و تخصیص بودجه​هایی تحت عنوان کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی این پروژه ادامه یافت و با عنوان پروژه​های عمرانی، کارهای مربوط به انتقال آب کارون و کانل​کشی را انجام ​دادند.

انتهای پیام

کد N841684

وبگردی