آفتاب

چین انتقاد آمریکا را درباره ساخت‌وسازهای پکن در دریای چین جنوبی رد کرد

چین انتقاد آمریکا را درباره ساخت‌وسازهای پکن در دریای چین جنوبی رد کرد

چین امروز (یکشنبه) درخواست‌های آمریکا را در توقف ساخت‌وساز در دریای چین جنوبی رد کرد و گفت که از این پایگاه‌ها برای تکمیل و احقاق مسوولیت‌های بین‌المللی استفاده می‌کند و این ساخت‌وسازها در محدوده قلمرویی کشور چین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، دریادار "سون جیانگو"، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش چین در یک نشست امنیتی در سنگاپور گفت که وضعیت در دریای چین جنوبی کاملا باثبات و صلح‌آمیز است و هیچ مساله‌ای مربوط به آزادی حمل‌ونقل دریایی در این منطقه وجود ندارد. چین ساخت‌وساز برخی جزایر و صخره‌ها را در دریای چین جنوبی و با هدف بهبود و تقویت عملکرد این مناطق و ارتقای سطح کیفی زندگی افرادی که در این جزایر ساکن شده‌اند، انجام داده است.

این مقام مسوول دولت پکن ادامه داد: بجز رویارویی با ملزومات و نیازهای دفاعی، ساخت‌وساز در دریای چین جنوبی با رعایت قوانین بین‌المللی به عملکرد مناسب در زمینه نجات و امداد دریایی، جلوگیری از بلایای طبیعی و تحقیقات علمی در دریا، تحقیقات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست دریایی و امنیت حمل‌ونقل دریایی، ماهگیری و سایر خدمات انجام می شود.

چین مدعی مالکیت تمام دریای چین جنوبی است که علاوه بر شاهراه اصلی حمل‌ونقل دریایی منبع عظیمی از نفت و گاز هم دارد.

معاون رئیس ستاد مشترک ارتش چین در جریان یک نشست در سنگاپور گفت: چین طی پرداختن به مناقشات دریایی با کشورهای همسایه همواره امنیت دریایی را مدنظر قرار می‌دهد. با توجه به دلایل کافی و تاریخی درباره ادعای مالکیت دریای چین جنوبی، چین همچنان در مقابل انتقاد سایر کشورها و همچنین همسایگانش خویشتنداری می‌کند و به دنبال همکاری صلح‌آمیز و باثبات در منطقه و جهان است.

اظهارنظرهای این مقام مسوول چینی یک روز پس از صحبت‌های انتقادی اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا مطرح شد که خواسته بود تا پکن هرچه سریعتر ساخت‌وساز در دریای چین جنوبی را متوقف کند. وی گفته بود که چین از هنجارهای بین‌المللی فراتر عمل می‌کند و پایش را بیرون این هنجارها گذاشته است!

سفیر چین در آمریکا نیز گفت: اقدامات آمریکا و لفاظی‌هایش منطقه را ناامن می‌کند و این به صورت واضح تلاشی برای ترغیب و تحریک تنش‌ها در منطقه است.

انتهای پیام

کد N841454

وبگردی