آفتاب

همکاری‌ امنیتی برای مبارزه با تروریسم، محور اجلاس "شانگری-لا"

همکاری‌ امنیتی برای مبارزه با تروریسم، محور اجلاس "شانگری-لا"

کشورهای شرکت‌کننده در چهاردهمین اجلاس شانگری-لا در سنگاپور خواهان افزایش همکاری‌های امنیتی به ویژه در راستای مقابله با تروریسم در آسیا شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رائو ایندرجیت سینگ، وزیر دفاع هند در یک جلسه این نشست گفت که تهدیدهای امنیتی در آسیا نه تنها چند برابر شده بلکه اشکال جدیدی نیز به خود گرفته است که این مساله به پیچیدگی و مخرب بودن موضوع می‌افزاید.

وی ادامه داد: چنین ساختاری باعث می‌شود که نیازی دوچندان به اشکال خلاقانه همکاری‌های بین‌المللی میان کشورهای آسیایی با یکدیگر و کشورهای آسیایی با سایر کشورها به وجود آید.

وزیر دفاع هند خاطرنشان کرد: در میان تمامی خطرها موضوع تروریسم و افراط‌گرایی امروز بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه به شمار می‌آیند.

وی اضافه کرد: تروریست‌ها امروز آموخته‌اند که چگونه از فناوری‌های جدید برای اخلالگری خشونت‌طلبانه استفاده کنند. این شبکه‌ها اغلب منابع مالی خود را از طریق اقدامات مجرمانه به دست می‌آورند.

همچنین در جلسه دیگری از این نشست نمایندگانی از آمریکا، چین و کانادا به بیان نگرانی‌های خود درباره اشکال جدید تروریست پرداختند.

جان مک‌کین، سناتور آمریکایی در جریان این جلسه گفت که تروریست‌هایی نظیر اعضای داعش به یک تهدید بین المللی جدید تبدیل شده اند. وی افزود: داعش جوانان را در سراسر جهان به خدمت می‌گیرد و بیش از هر شبکه تروریستی دیگری روند توام با شتاب دارد.

وی ادامه داد:‌ اینکه جوانان کشور ما را ترک کنند و به داعش بپیوندند و سپس برای انجام حملات تروریستی به کشور بازگردند، در واقع بزرگترین تهدیدی است که پیش روی ما قرار دارد.

پیش از این، نخست وزیر سنگاپور در افتتاحیه چهاردهمین اجلاس گفت‌وگوی شانگری-لا تاکید کرد، کشورهای آسیایی به رهبری چین و ژاپن باید خاطرات تلخ جنگ جهانی دوم را فراموش کرده تا همکاری و اعتماد منطقه‌ای میان خود را تقویت کنند.

وزیر دفاع ژاپن ضمن هشدار نسبت به برهم خوردن نظم و آرامش در منطقه در پی پروژه احیای اراضی دریای چین جنوبی، از کشورهای درگیر از جمله چین خواست تا مسئولانه عمل کنند.

انتهای پیام

کد N841187

وبگردی