آفتاب
با تلاش های صورت گرفته در سیستان و بلوچستان:

۲۰۰ مورد مشکوک به سرخک شناسایی شد / خانواده‌ها نگران نباشند

۲۰۰ مورد مشکوک به سرخک شناسایی شد / خانواده‌ها نگران نباشند

زاهدان- رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۰۰ مورد مشکوک به سرخک در سیستان و بلوچستان شناسایی شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید محسن زهرائی ظهر امروز در کارگاه یک روزه سرخک در زاهدان اظهار داشت: بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی لازم جهت خدمات دهی به این بیماران را در سیستان و بلوچستان دارند و خانواده ها و شهروندان نگران بیماری سرخک نباشند.

وی بیان کرد:طی ۳۰ سال گذشته سرخک از شیوع بالایی برخوردار است اما به دنبال برنامه های پیشگیرانه در سطح کشور اکنون روندی نزولی به خود گرفته است.

وی افزود: موفقیت های ناشی از برنامه کشوری ایمن سازی باید همچنان حفظ شود و این در حالی است که در کشورهای همسایه ایران وضعیت پوشش ایمن سازی از وضعیت نامطلوبی برخوردار بوده که این امر بعضا نگرانی در بر داشته است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در تلاشیم در برنامه واکسیناسیون، به پوشش جهانی دست پیدا کنیم و امید است بتوانیم با بهره گیری از تمام ظرفیت نیروی انسانی پوشش برنامه های واکسن را در تمام شهرهای ایران به بالای ۹۰ درصد برسانیم.

زهرائی افزود: سال گذشته بر اساس آمار ارائه شده در سراسر دنیا، ۱۳۴ هزار کودک در اثر سرخک جان خود را از دست داده اند که این به خوبی نشان دهنده عدم ایمن سازی مناسب است.

وی با اشاره به پوشش مطلوب برنامه واکسیناسیون در کشور اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون در کشور از سال ۶۳ با هدف زیر پوشش قرار دادن کودکان در تمام مناطق شهری و روستایی آغاز شد.

این مسئول اضافه کرد: بنابراین می‌توان گفت کشور ایران از نظر سطح پوشش واکسیناسیون در رده بهترین های جهانی قرار دارد که این موضوع یکی از افتخارات نظام بهداشتی کشور به شمار می‌رود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بیان کرد: البته باید تلاش ها برای پوشش ۱۰۰ درصدی جامعه هدف دو چندان شود.

زهرائی افزود: البته در برخی مناطق صعب‌العبور و حاشیه‌ای کشور تعداد کودکانی که واکسن دریافت نمی‌کنند بیشتر است و هدف وزارت بهداشت در سطح کلان این است که با تکمیل پوشش واکسیناسیون در کشور، کودکان این مناطق نیز زیر پوشش واکسن قرار گیرند.

وی با اشاره به تلاش وزارت بهداشت در حذف بیماری سرخک در سطح کشور عنوان کرد: حذف سرخک به معنای این است که هیچ موردی از بیماری سرخک در داخل کشور مشاهده نشود که دسترسی به این هدف نیز نیازمند تلاش بسیار جدی است زیرا در مجاورت کشورهائی قرار داریم که خدمات بهداشتی آن ها پوشش واکسیناسیون را در سطح مطلوب ایجاد نکرده است.

این مسئول اظهار داشت: این امر موجب می‌شود که شروع بیماری‌هائی مانند سرخک در این کشورها افزایش یابد و به تبع آن بر اثر ترددها و مسافرت‌های زیادی که بین کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد، قطع یقین شیوع بیماری‌هایی مانند سرخک در این کشورها بر روی کشور ما نیز تأثیر خواهد داشت.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به راهبردهای وزارت بهداشت برای ریشه‌کن کردن این بیماری در سطح کشور گفت: یکی از استراتژی‌هایی که وزارت بهداشت برای پیشگیری از انتشار این بیماری در داخل کشور دنبال می‌کند، تقویت برنامه واکسیناسیون است که در واقع مهم‌ترین استراتژی وزارت بهداشت نیز به شمار می‌رود.

زهرایی افزود: دومین استراتژی وزارت بهداشت در ریشه‌کن کردن این بیماری این است که به محض مشاهده نخستین مورد مشکوک ابتلا به این بیماری‌ها، اقدام های تشخیصی و درمانی در اسرع وقت آغاز شده و با جدیت پیگیری شود.

وی اضافه کرد: اگر با بررسی‌های لازم تشخیص بیماری سرخک صحت داشت، انتظار می‌رود اقدامات درمانی بلافاصله شروع شود تا از این طریق بیماری در همان نقطه شروع خاموش شده و به اطرافیان منتقل نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه یک روزه سرخک با حضور دکتر زهرائی، معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی استان، روسای مراکز بهداشت شهرستان ها و کارشناسان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر به میزبانی زاهدان برگزار شد.

سیستان و بلوچستان به سبب وسعت زیاد دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر است.

کد N840997

وبگردی