آفتاب

هند به دنبال همکاری با روسیه برای ساخت زیردریایی‌ هسته‌ای

هند به دنبال همکاری با روسیه برای ساخت زیردریایی‌ هسته‌ای

یک روزنامه عنوان کرد که هند هم‌اکنون تلاش دارد تا با همکاری روسیه زیردریایی‌های هسته‌ای را به صورت بومی در هند تولید کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اکونومیک تایمز- چاپ هند اعلام کرد که هفته گذشته مقامات ارشد شرکت‌های هسته‌ای هند برای گفت‌وگو با مقامات نظامی و دفاعی روسیه جهت پیدا کردن شریک تجاری و آغاز یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک در هند و تولید زیردریایی‌های هسته‌ای به مسکو سفر کردند.

هم‌اکنون هند سعی دارد تا از تجربه‌ها و فن‌آوری هسته‌ای ارزشمند روسیه برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای در خاک خودش استفاده کند.

هم‌چنین طبق ارزیابی‌های انجام شده توسط دولت هند، این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک حدود 16 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

یک مقام سفارت روسیه در دهلی‌نو در این باره به اکونویک تایمز گفت: روسیه از گفت‌وگو با هند درباره پروژه‌های مشترک گوناگون که شامل سرمایه‌گذاری مشترک دو طرف برای تولید زیردریایی‌های هسته‌ای نیز هست استقبال می‌کند.

هم‌اکنون روسیه منطقی‌ترین شریک خارجی برای هند محسوب می‌شود چرا که همکاری‌های مربوط به حوزه‌های فن‌آوری، دفاعی و هسته‌ای دو طرف به دهه 60 میلادی و زمان شوروی باز می‌گردد که عمده این همکاری‌ها مربوط به زیردریایی‌های هسته‌ای بوده است.

روسیه در دهه‌های 60 و 70 میلادی هشت زیردریایی هسته‌ای فاکس را به هند فروخت.

به گزارش ایسنا، هند که دارای زرادخانه و زیردریایی‌های هسته‌ای است تاکنون معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ان‌.پی‌.تی را امضا نکرده است.

انتهای پیام

کد N840834

وبگردی