آفتاب

ژاپن: کشورهای درگیر در دریای چین جنوبی مسوولانه رفتار کنند

ژاپن: کشورهای درگیر در دریای چین جنوبی مسوولانه رفتار کنند

وزیر دفاع ژاپن ضمن هشدار نسبت به برهم خوردن نظم و آرامش در منطقه در پی پروژه احیای اراضی دریای چین جنوبی، از کشورهای درگیر از جمله چین خواست تا مسوولانه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال ناکاتانی، وزیر دفاع ژاپن طی سخنرانی خود در کنفرانس شانگری - لای سنگاپور در این باره گفت: اگر ما زیر پا گذاشتن قانون در هر جایی را نادیده بگیریم، نظم به سرعت به بی‌نظمی تبدیل می‌شود و صلح و ثبات از بین می‌رود.

ناکاتانی ادامه داد: من امیدواریم و انتظار دارم تمامی کشورها از جمله چین مانند یک قدرت مسوول عمل کنند.

تنش‌ها در دریای چین جنوبی طی ماه‌های اخیر و به دلیل ساخت‌وساز در جزایر در این دریا افزایش یافته است.

وزیر دفاع ژاپن برای تامین امنیت هوایی و دریایی این دریا «گفت‌وگوهای متبکرانه شانگری لای» را پیشنهاد داد. این پیشنهاد، نظارت بیست و چهار ساعته هوافضایی اعضای سازمان همکاری کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) بر این دریا را شامل می‌شود.

ایجاد هرگونه سیستم بیست و چهار ساعته گشت‌زنی و امنیتی از سوی کشورهای آ سه آن نیازمند سطحی از هماهنگی است که این کشورها هنوز به آن دست نیافته‌اند. کشورهایی چون فیلیپین برای پیوستن به این گشت‌زنی به تجهیزاتی چون هواپیما و قایق نیاز دارند.

در حال حاضر دولت ژاپن با رفع محدودیت‌های قانونی در فعالیت‌های نظامی خود، با گسترش گشت‌زنی‌های هوایی و دریایی خود در پی ایفای نقش بیشتری در امنیت دریای چین جنوبی است. فرماندهان ارتش آمریکا از این تصمیم و اقدام استقبال و اعلام کرده‌اند، چین اقدامی در مقابل فعالیت‌های چین تعادل ایجاد می‌کند.

این در حالی است که نه ژاپن و نه آمریکا ادعایی در دریای چین جنوبی ندارند.

انتهای پیام

کد N840425

وبگردی