آفتاب
واکنش وزارت خارجه آمریکا به گزارش جدید آژانس

حل ابعاد نظامی احتمالی بخشی از مذاکرات هسته‌ای است/مونیز در مذاکرات وزیران خارجه حضور دارد

حل ابعاد نظامی احتمالی بخشی از مذاکرات هسته‌ای است/مونیز در مذاکرات وزیران خارجه حضور دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از ایران می‌خواهیم تا برای حل تمام مسائل باقی‌مانده با آژانس همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جف راتکی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز جمعه خود در واکنش به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی پایبندی تهران به تعهداتش طبق برنامه اقدام مشترک، گفت: ما همچنان از ایران می‌خواهیم تا به طور کامل و بدون تأخیر برای حل تمام مسائل باقی‌مانده به ویژه آنهایی که نگرانی‌هایی را درباره وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران به وجود می‌آورد همکاری کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: به طور قطع این یکی از مسائلی است که ما برای حل آن در مذاکرات هسته‌ای با ایران روی آن کار می‌کنیم، بنابراین چیزی است که آن را جدی می‌گیریم.

راتکی درباره دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ژنو و حضور ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در این مذاکرات،‌ گفت: ما در آخرین ماه تا پایان ضرب‌الأجل 30 ژوئن قرار داریم، بنابراین این فرصتی برای وزیر خارجه و انرژی است تا مسائل را برای نهایی کردن جزئیات فنی و دستیابی به یک توافق جامع ارزیابی کند.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم درباره رایزنی‌های آنها پیش‌بینی داشته باشم اما واضح است که این بخش مهمی از مذاکرات است که قرار است در سطح مقامات ارشد یعنی مقامات سیاسی انجام شود تا مذاکرات ادامه یابد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین گفت: ما در هفته گذشته نشست‌هایی را در سطح کارشناسان با مدیریت وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه در وین داشته‌ایم و دیدار کری و ظریف مرحله مهمی از روند مذاکرات خواهد بود.

وی در ادامه دستیابی به یک توافق جامع تا پایان ژوئن را ممکن دانست و گفت که رایزنی ظریف و کری به پیشبرد مسائل برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند.

راتکی درباره گزارش جدید آژانس، افزود: حل نگرانی‌های مربوط به وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران همواره بخشی از مذاکرات ما بوده است و ما در مذاکرات هسته‌ای نیز برای حل آن تلاش می‌کنیم. ایران در رایزنی‌هایش با آژانس و توافق آنها بر سر چارچوب همکاری‌ها متعهد شده است که به این نگرانی‌ها پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در جدیدترین گزارش خود، گفت: ایران اطلاعاتی را درباره یکی از دو مسأله باقیمانده در همکاری‌ها میان ایران و آژانس ارائه داده است.

آمانو در این گزارش خود تأیید کرد: ایران به تعهدات خود طبق برنامه اقدام مشترک که این کشور و گروه 1+5 در نوامبر 2013 بر سر آن به توافق رسیدند عمل کرده است.

انتهای پیام

کد N840413

وبگردی