آفتاب

استقرار دائمی نیروهای ضربت آمریکا در یک پایگاه اسپانیا

استقرار دائمی نیروهای ضربت آمریکا در یک پایگاه اسپانیا

دولت اسپانیا به نیروهای واکنش سریع آمریکا اجازه داده تا برای مقابله با بحران‌ها در آفریقا و سایر مناطق به صورت دائمی در پایگاه "مورون" در جنوب غربی اسپانیا مستقر شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این توافق به آمریکایی‌ها اجازه می‌دهد تا حدود 3000 سرباز را در پایگاه هوایی "مورون" نگه دارند. این پایگاه هم اکنون میزبان 850 سرباز آمریکایی است. همچنین شمار هواپیماهای مستقر شده از 14 فروند به 40 فروند افزایش می‌یابد.

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه ودوشنبه برای امضای توافقنامه مشترک با دولت اسپانیا به مادرید سفر خواهد کرد.

کری قرار است با فیلیپه، پادشاه اسپانیا، ماریانو راخوی، نخست وزیر و خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر خارجه اسپانیا دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

براساس توافقنامه دوجانبه 1988، حضور آمریکایی‌ها دراین پایگاه به صورت سالانه تمدید می‌شود. این توافق جدید باید به تایید پارلمان اسپانیا برسد. معاون نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که هدف استقرار نیروهای واکنش سریع برقراری ثبات در آفریقا، اروپا و خاورمیانه است.

وی تاکید کرد که این پایگاه در کنترل اسپانیا باقی می‌ماند و آمریکایی‌ها باید برای تمام عملیات‌های یک جانبه از این پایگاه اجازه دولت مادرید را داشته باشند.

به گفته این مقام آمریکا وعده داده است تا 26 میلیون یورو برای تعمیر زیرساخت های این پایگاه سرمایه‌گذاری کند؛ اقدامی که به رونق اقتصادی محلی کمک می‌کند.

انتهای پیام

کد N840354

وبگردی